چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
جایزه جلال آل احمد بین‌المللی می‌شود

مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات، در نشست خبری سیزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد ضرورت واکاوی دقیق ادوار مختلف این رویداد را ضروری دانست و از آغاز بین‌المللی‌شدن جایزه جلال در پی همکاری مجریان با انجمن‌های ادبی پاکستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست خبری سیزدهیمن دوره جایزه جلال آل حمد امروز چهارشنبه (30 مهر‌ماه) با حضور ایوب‌دهقانکار، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، بهروز جلالی، معاون دفتر شعر و ادبیات موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و ابراهیم حسن‌بیگی، دبیر اجرایی سیزدهمین دوره جایزه جلال در تالار مرحوم عاشوری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
 
دهقانکار، برگزاری سیزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد را نخستین برنامه اجرایی دفتر شعر و ادبیات موسسه اعلام کرد و گفت: تلاش می‌کنیم به‌گونه‌ای عمل کنیم تا برای ادوار آتی این رویداد ثمر‌بخش باشد، از‌ جمله برنامه‌ها برای این دوره، واکاوی عمیق آثار برگزیده و نامزد‌های ادوار پیشین جایزه جلال، برای بهره‌مندی کارشناسان و علاقه‌مندان است. شرط اقدام موثر، برای جایزه جلال، این است که شناخت دقیق و موشکافانه این رویداد را داشته باشیم در نتیجه این بررسی دقیق است تا یک گام رو به جلو حرکت کنیم. در گام نخست 600 اثر حوزه ادبیات داستانی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته ‌است.
 
وی با اشاره به نگاه دوم به جایزه جلال در موسسه جدید معاونت امور فرهنگی ادامه داد: نگاه دوم معطوف به ترسیم افق بین‌المللی برای این جایزه ادبی است. برای تحقق این نگاه در گام نخست در این دوره همکاری با انجمن‌های ادبی پاکستان شکل گرفته است.
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بیان کرد: دینی برگردن ما است که باید ادا شود. با توجه به غنای فرهنگی، قطعا توسعه دیپلماسی فرهنگی از طریق شعر، ادبیات و کتاب است؛ بنابراین تصمیم گرفته شد، تا پیوست منطقه‌ای برای جایزه جلال تعیین شود.

دهقانکار، درباره برنامه‌‌های دفتر شعر و ادبیات موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بیان کرد: با توجه به فرآیند ادغام سه موسسه زیر مجموعه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کردیم انتظارات به حق از موسسه جدید را در نظر داشته باشیم و ادغام در برگزاری رویداد‌های موسسه‌های پیشین موجب خلل و توقف ایجاد نکند و تغییر رو‌به جلو و مثبت داشته باشیم.
 
وی دفتر شعر و ادبیات موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران را پر‌کارترین بخش معرفی کرد و درباره دیگر اقدامات مناسبتی موسسه، ادامه داد: همزمان با برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس از نظر محتوایی اقدامات قابل‌توجهی انجام شد؛ علاوه‌ براین نشست‌های نقد و بررسی کتاب با حضور پدیدآورندگان به فراخور مناسبت برگزار شد.

 جایزه جلال بین دو طیف خصوصی و دولتی اعتبار دارد
حسن‌بیگی دبیر علمی جایزه جلال را دارای اعتبار در بین بخش خصوصی و دولتی دانست و بیان کرد: در ادوار مختلف جایزه جلال هرگز لحظه‌ای اهمال و کوتاهی نکردیم و یا به سمت رابطه‌های دوستی و یا حب و بغض نرفتیم همچنین حساسیت‌‌های بالایی در جریان داوری وجود داشته‌ است. به‌نظر می‌رسد، خروجی هیچ‌ جشنواره‌ای رضایت همه را تامین نمی‌کند چراکه در مباحث هنری خط کش و شاقول، نمی‌توان تعریف کرد. همه تلاش کردند. در ادوار مختلف داوران تلاش کردند به بهترین نتایج دست پیدا کنند و نظر جمعیت حداکثری را جلب کنند؛ برای دوره سیزدهم نیز این رویکرد وجود دارد.

ارسال 1691 اثر به دبیر‌خانه جایزه جلال
جلالی، جایزه اجرایی جایزه جلال، اعتبار جایزه ادبی جلال را نتیجه زحمات مدیران ادوار گذشته دانست و گفت: اعتبار جایزه جلال همچنین مرهون توجه ناشران و موسسات فعال در حوزه ادبیات است. باید از همه ناشران برای همراهی با دبیر‌خانه جایزه جلال به‌ویژه در وضعیت فعلی و شیوع ویرو کرونا تشکر کنم. آثار در حداقل زمان ارسال شد و بیش از 90 درصد کتاب‌ها در سه نسخه به دستمان رسید. فرایند اجرایی این دوره از جایزه جلال هرچند با شیوع کرونا مواجه بودیم، از سه ماه قبل با تشکیل دبیر‌خانه آغاز شد.
 
دبیر‌اجرایی جایزه جلال با اشاره به آثار ارسالی به دبیر‌خانه گفت: در مجموع 1691 اثر شامل 814 اثر در بخش داستان بلند، 334 اثر در بخش داستان کوتاه، 470 اثر دربخش مستند‌‌نگاری و 73 اثر در بخش نقد ارسال شده ‌است.
 
 وی با تشکر از همراهی رسانه‌ها با برگزار‌کنندگان جایزه جلال، سهم اهالی رسانه در این دوره از جایزه را فراتر از انتشار اخبار این رویداد اعلام کرد و بیان کرد: بخش افزوده شده به سیزدهمین دوره جایزه جلال، مربوط به کتاب‌‌های 40 سال گذشته در حوزه ادبیات دفاع مقدس و داوری این بخش برعهده اهالی رسانه است؛ بنابراین فهرست آثار در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و اگر اهالی رسانه نیز پیشنهاد داشتند در این فهرست قرار می‌گیرد. در مرحله دوم، سه نفر از اهالی رسانه، سه نفر از پیشکسوتان حوزه دفاع مقدس و سه نفر از داوران جایزه جلال آثار را بررسی و در نهایت 20 اثر معرفی خواهد شد.
                   
جلالی درباره سلامت داوری این دوره از جایزه جلال قول داد و افزود: اسامی داوران تا قبل از پایان مراحل داوری رسانه‌ای نخواهد شد اما با هدف پذیرش مسئولیت داوران در مقابل افکار عمومی، اسامی آن‌ها منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها