سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۲
وقف فرهنگ مضاعف را به وجود آورده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش «یاوران وقف»، ضمن رونمایی از سند ارتقای فرهنگ وقف و وبسایت کتابخانه تخصصی وقف، گفت: تلاش کرده‌ایم با وقف، یک فرهنگ مضاعف را به وجود بیاوریم که تدوین سندهای محیط زیست و سلامت در راین راستا بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «همایش یاوران وقف»، امروز ۲۹ مهرماه، به صورت مجازی با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سالن اجتماعات ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه از طریق ارتباط تصویری با مراکز استان‌ها برگزار شد.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در همایش یاوران وقف، با بیان اینکه وقف پس از مطرح شدن در اسلام، توسعه یافت و پیامبر(ص) با ترویج فرهنگ وقف، نوعی تربیت اجتماعی و اخلاقی را در اسلام ایجاد کرد، گفت: با اینکه وقف در آن زمان ریشه تاریخی نداشت، اما اینقدر در تربیت اخلاقی و اجتماعی افراد مهم و تأثیرگذار بود که هریک از صحابی پیامبر(ص)، موقوفه‌ای از خود به جا گذاشته‌اند، حتی در این حد که یک درخت پس از مرگ آنها به جا مانده است.

وی با اشاره به جایگاه مهم وقف در تعالیم اسلامی اظهار کرد: در اهمیت وقف همین بس که در عرض 23 سال، تحولی عظیم در اصحاب پیامبر(ص) ایجاد کرد و این به جوهره‌ای که در وقف وجو دارد بر می‌گردد و این جوهره خود را در تمدن اسلامی به عنوان تمدن طلایی که اوجی داشت و البته فرودی، نشان داده است.

صالحی عنوان کرد: بنا به فرمایش پیامبر اکرم(ص)، وقف با روح انسان سروکار دارد و صفات رذیله، بخل و تنگ‌نظری را از انسان دور می‌کند و انسان را به روحیه هم‌نوع‌دوستی و حتی حیوان‌دوستی و بالاتر تا نبات‌دوستی، هستی‌دوستی، ایثار و خیلی موارد دیگر مجهز می‌کند، یعنی با توجه به تأثیراتی که در حوزه برکات وجودی انسان دارد، یک سکوی پرش برای رسیدن به اخلاق فاضله است.

وی افزود: تأثیرات اجتماعی وقف نیز زیاد است و محورهای متعددی را می‌توان به عنوان زیرمجموعه فعالیت‌های اجتماعی وقف ذکر کرد. توازن اجتماعی و تعدیل ثروت یکی از ملاک‌های مثبت جامعه انسانی است و یکی از موارد مؤثر در ایجاد توازن اجتماعی و نزدیک شدن به همدیگر وقف است. در واقع وقف، یک نوع گردش اختیاری ثروت است و در زمینه محرومیت‌زدایی و رفع آسیب‌های اجتماعی در حوزه زندگی اجتماعی، جایگاه والایی دارد که بسیار مهم است.



صالحی از وقف به عنوان دریچه‌ای به سوی محرومیت‌زدایی یاد کرد و گفت: انواع موقوفات در طول تاریخ و تمدن اسلام وجود داشته است. وقف، قدرت همبستگی اجتماعی دارد، بنابراین یکی از کارکردهای قابل توجه وقف در حوزه زیست اجتماعی و زیست‌بودم اجتماعی انسان است و کارکرد مهم دیگر وقف غیر از بحث‌های فردی و اجتماعی، نقشی است که وقف در توسعه ملی و حتی توسعه تمدنی دارد.

وی افزود: هم‌اکنون که در گام دوم و دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم با این تحلیل می‌توانیم به وقف با نگاه دیگری بنگریم. درواقع وقف در ساحات فردی، اجتماعی و تمدنی می‌تواند کلید و راهگشا باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: طی سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم با وقف، یک فرهنگ مضاعف را به وجود بیاوریم که تدوین سندهای محیط زیست و سلامت و... در راین راستا بوده است. اخیراً نیز سند ارتقای فرهنگ وقف با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که بر اساس آن، یک نوع ارتباط میان‌بخشی بین دستگاه‌های اجرایی و مراکز مردم‌نهاد به وجود می‌آید تا برخی موارد که برای حیات اجتماعی ما مفید هستند از جمله بحث وقف بتواند سرعت بیشتری پیدا کند.  

وی بیان کرد: نکاتی که سند به آن اشاره می‌کند مربوط به نیازسنجی‌هاست. هرچه کارکردهای وقف در جامعه آشکارتر باشد، سنت وقف بیشتر رواج می‌یابد، لذا باید با نیازسنجی هم در سطح ملی و هم در سطوح منطقه‌ای و بخشی، نیازمندی‌ها را احصاء کنیم و فرصتی را به وجود آوریم تا خیران بتوانند حضوری فعالانه‌تر در این عرصه داشته باشند.

صالحی تصریح کرد: نکته دیگر گسترش انجمن‌های مردم‌نهاد است. هرچه بتوانیم جریان‌های مردم نهاد را در موضوعات  مصداقی وسیع‌تر کنیم، جریان وقف را سرعت بخشیده‌ایم، آنچه مسلم است جریان الگوسازی وقف می‌تواند یک جریانی باشد که به مقدار زیادی به توسعه کیفی وقف کمک می‌کند و خوشبختانه این الگوها در حال رشد هستند.

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در ادامه این همایش با بیان اینکه واقفان با خدا معامله می‌کنند، گفت: یاد و خاطره واقفان را گرامی‌ می‌داریم و دست گرم آنها را می‌فشاریم.

وی ضمن تقدیر از رسانه‌ها در هفته وقف گفت: سازمان اوقاف برای چابک‌سازی خود اقدام کرده است و به نیت‌های واقفان توجه شده است. همچنین در حوزه موادغذایی، کشاورزی و تجهیزات پزشکی نیز ورود پیدا کرده‌ایم.



خاموشی بیان کرد: تفاهم‌نامه‌هایی با وزارتخانه‌های بهداشت، مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و همچنین جهاددانشگاهی منعقد شده است و ۵۰۰ هزار هیئت در اماکن روباز بقاع متبرکه جانمایی شدند.



در این مراسم همچنین از مقام سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی به عنوان واقف استان کرمان تجلیل به عمل آمد. همچنین سند ارتقای فرهنگ وقف، جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری، وبسایت کتابخانه تخصصی وقف و فراخوان همایش وقف و سلامت رونمایی شد و حکم رئیس کارگروه ارتقای وقف به حجت‌الاسلام خاموشی ابلاغ شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها