سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
کانون پرورش فکری در حوزه مهدهای کودک نقش تماشاگر را دارد!

وحید کیانی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در جلسه ستاد پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی این استان گفت: متولی بخش کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، اما متاسفانه در قسمت مهدکودک‌ها و خانه‌بازی‌ها تنها نقش تماشاگر را ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، در این  جلسه که  29 مهرماه و با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، رئیس خانه سمن‌های استان، رئیس اداره فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان، رئیس اتحادیه مهدکودک‌های اهواز، کتابفروشی‌ها و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، گفت: کتاب و کتابخوانی در پرورش، تربیت روح و تعالی انسان بی‌نهایت تاثیرگذار است و اتفاق خوبِ تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی این خلا را پر کرده است.

محمد جوروند با بیان اینکه تعداد 1300 باشگاه کتابخوانی در خوزستان فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: در پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی در تلاش هستیم که فعالیت باشگاه‌ها با همکاری دستگاه‌های عضو ستاد  توسعه بیشتری پیدا کند.

وی افزود: یکی از موانع موجود در باشگاه‌های کتابخوانی انتخاب کتاب بدون توجه به نیازهای بومی هر استان و شهرستان است و لیست کتاب‌های منتخب جام باشگاه‌ها برای همه استان‌ها یکسان ارائه می‌شود.

جوروند در ادامه گفت: خوزستان با وجود تنوع قومیت‌ها گرایش‌های مطالعاتی متفاوت نسبت به سایر استان‌ها دارد. بر اساس تجربه خودم در حوزه فرهنگ و هنر، می‌گویم که هر شهر این استان در یک حوزه تخصصی حرف برای گفتن دارد. به طور مثال در شهرستان شوش شعر از جایگاه ویژهای و به عنوان شهر شعر شناخته شده است،  آبادان شهر تئاتر و خرمشهر شهر شعر عربی و... به همین منوال شهرهای دیگر نیز در یک حوزه خاص فعالیت چشم‌گیری دارند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تخصیص اعتبار جهت خرید کتاب باشگاه‌های کتابخوانی را یکی از اقدامات تاثیرگذار در پیشبرد اهداف باشگاه‌ها برشمرد و اضافه کرد: در بخش خرید کتاب و ثبت نام کتابفروشی‌های عضو طرح باید مجدد بازنگری شده و اعتبار خرید کتاب‌های حمایتی در اختیار استان‌ها قرار گیرد.

وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در این جلسه گفت: متولی بخش کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، اما متاسفانه در قسمت مهدکودک‌ها و خانه‌بازی‌ها تنها نقش تماشاگر را ایفا می‌کند و هیچگونه دستورالعمل مشخصی برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تعریف نشده است. در حالی‌که باید ارزیابی این بخش‌ها در اختیار کانون قرار گیرد. اما با پیگیری‌های این مرکز امیدواریم به زودی دستورالعمل‌های جدیدی برای مشکلات این بخش صادر شود.

وی طرح خرید یکپارچه تامین کتاب از ناشران با عنوان «تمیم» را یکی ازفعالیت‌های مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دانست و اظهار کرد: در فصل اول این طرح 16000 هزار نسخه کتاب به مبلغ  5 میلیارد تومان برای مراکز کانون خریداری شد.

کیانی  با بیان اینکه کمبود نویسنده در حوزه تخصصی کودک و نوجوان در خوزستان وجود دارد، تصریح کرد: کانون پرورش فکری درصدد است با برگزاری دوره‌های تخصصی ویژه نویسنده کودک و نوجوان کاستی‌های این بخش را جبران کند.

وی در پایان یادآور شد: 62 مرکز ثابت و سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آمادگی خود را جهت اجرای هرچه باشکوه تر پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی اعلام می‌کند.

رئیس اداره فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان در این نشست گفت: در طرح جام باشگاه‌های کتابخوانی، جامعه هدف کودکان و نوجوانان را دانش آموزان دربرمی‌گیرد و تاکید و تلاش این اداره‌کل اطلاع رسانی ویژه شیوه نامه پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی در کل مدارس استان است.

اسفندیار صمیمی‌فر افزود: با مجازی شدن آموزش دانش آموزان درفضای شبکه شاد نیاز به مطالعه، ترویج و گسترش کتابخوانی در بستر مجازی برای کودکان و نوجوانان بیش از گذشته ایجاد شده و اهتمام جدی‌تری می‌طلبد که با اجرای برنامه‌های متنوع و جذاب قدم‌های مثبتی در این زمینه برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها