دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
چابک، یک نوشدارو نیست

چابک یک نوشدارو نیست. چابک، موثرترین و ساده‌ترین راهکار برای حل یک مشکل پیچیده است؛ رویکرد یا شیوه‌ای برای تقویت نوآوری از طریق مشارکت عمیق مشتریان و آزمون تطبیقی و یادگیری است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چابک، رویکرد یا شیوه‌ای برای تقویت نوآوری از طریق مشارکت عمیق مشتریان و آزمون تطبیقی و یادگیری است. در عصر حاضر که فناوری نقش عمده‌ای در رشد و توسعه کسب‌وکارها دارد، بسیاری از سازمان‌ها و موسسات سنتی با واقعیت‌های عصر دیجیتال همگام و هماهنگ نیستند. این کسب‌وکارها با کمک فلسفه چابک می‌توانند بسیاری از هزینه‌های خود را با هدف توسعه، رشد و رضایت بیشتر مشتری کاهش دهند و مسیر توسعه خود را با تغییر فرایندها در داخل و خارج از سازمان هموار کنند. شاید فلسفه چابک در ابتدا برای همه صنایع طراحی و ارائه نشده باشد، اما امروزه مفهوم چابک قابل تعمیم در همه صنایع است.
 
در متد چابک، افراد و تعاملات آن‌ها، نقش مهمی در پیروزی یک پروژه دارند تا جایی‌که استخدام نیروی کار معمولی با روابط و تعاملات خوب در سازمان بسیار کارآمدتر از استخدام نیروی کار حرفه‌ای، اما بدون تعاملات سازنده خواهد بود. نکته دیگر در ارتباط با چابک، انتقال و آموزش به کمک تعامل با افراد سازمان به‌جای استفاده از مستندات است.
 
کتاب «چابک: بینش‌هایی از مجله کسب‌وکار هاروارد» نوشته مشترک دارل کی ریگبی، جف سادرلند، اندی نوبل و لیندزی مک‌گرگور به‌تازگی با ترجمه فاطمه کشت‌ورز منتشر شده است.
 
این کتاب در هشت فصل با عنوان‌های «چابکی در مقیاس»، «چرا چابک با شکست مواجه می‌شود؟»، «چگونه تیم‌های چابک را به مشارکت تشویق کنیم؟»، ««نکست‌دور» چگونه پیش‌داوری نژادی در پلتفرم خود را برطرف کرد؟»، «واحد منابع انسانی چابک می‌شود»، «مدیریت ارشد چه کارهایی می‌تواند در راستای رویکرد چابک انجام دهد؟»، « تیم‌های چابک چگونه می‌توانند به تحول سازمان کمک کنند؟» و «تثبیت پیشرفت‌های فرایندی» تدوین شده است.


کمک چابک به رشد بهره‌وری در کسب‌وکار
«چابک یک نوشدارو نیست. چابک، موثرترین و ساده‌ترین راهکار برای حل یک مشکل پیچیده است؛ راهکارها در آغاز ناشناخته هستند و نیازمندی‌های محصول به احتمال زیاد تغییر می‌کند؛ کار می‌تواند مدولاریزه شود تا مشارکت نزدیک با کاربران نهایی (و بازخورد سریع از سوی آن‌ها) امکان‌پذیر باشد. این شرایط برای بسیاری از کارکردهای توسعه محصول، پروژه‌های بازاریابی، فعالیت‌های برنامه‌‌ریزی استراتژیک، چالش‌های زنجیره تأمین و تصمیم‌گیری‌های مربوط به تخصیص منابع صدق می‌کند. آن‌ها در فعالیت‌های روزمره مانند نگهداری تجهیزات و ماشین‌آلات، خرید، بازاریابی و حسابداری کمتر رایج هستند.
 
بزرگترین مانع در برابر موفقیت چابک، نیاز به شیوه‌های بهتر، ارائه شواهد بیشتر از مزایای برجسته این رویکرد یا اثبات اینکه چابک می‌تواند در خارج از حوزه فناوری اطلاعات نیز کاربرد داشته باشد، نیست. بزرگترین مانع، نگرش و رفتار مدیران کل و مدیران اجرایی است. در نتیجه آن‌هایی که می‌دانند چگونه چابک را در طیف وسیعی از فعالیت‌های کسب‌وکاری گسترش دهند، رشد بهره‌وری را تسریع خواهند کرد.»


بهره‌گیری از روش چابک در حوزه فناوری
«پیشگامان چابکی در حوزه فناوری، طی سال‌های گذشته از هر بخش دیگری در پذیرش این رویکرد پیشی گرفته‌اند. در نظرسنجی که اخیرا انجام شده، هزاران توسعه‌دهنده نرم‌افزار از بسیاری از کشورها و صنایع، بزرگترین موانع خود در برابر به‌کارگیری رویکردهای چابک را اعلام و راه‌های عبور از آن را شناسایی کرده‌اند.»
 
منابع انسانی چابک می‌شوند
«رویکرد چابک، صرفا دیگر در حوزه فناوری کاربرد ندارد، بلکه به تدریج راه خود را در سایر بخش‌ها (از توسعه محصول تا تولید و بازاریابی) پیدا کرده است. این رویکرد در حال تغییر در حوزه منابع انسانی سازمان‌ها نیز هست. اکنون شما می‌توانید این ادعا را مطرح کنید که واحد منابع انسانی با به‌کارگیری اصول عمومی رویکرد چابک و بدون اینکه با همه ابزارها و پروتکل‌های جهان فناوری مطابقت پیدا کند، به‌تدریج در حال چابک شدن است. منابع انسانی در حال حرکت به سمت مدلی است که از بازخورد افراد ناشی می‌شود و از رویکرد برنامه‌ریزی و قاعده‌محور خود فاصله می‌گیرد. این پارادایم جدید در واقع از بخش مدیریت عملکرد آغاز شده است. (پژوهشی که توسط دیلویت در سال 2017 انجام شد، نشان داد که 70 درصد از مدیران اجرایی در سراسر جهان از مدیریت عملکرد چابک به‌عنوان یک اولویت اصلی نام بردند)؛ اما سایر فرایندهای منابع انسانی نیز تغییر خود را آغاز کرده‌اند.»
 
نخستین چاپ کتاب «چابک: بینش‌هایی از مجله کسب‌وکار هاروارد» در 102 صفحه به بهای 41 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات راه‌پرداخت راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها