سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
ایده‌های خاص کتابفروش نیشابوری برای جذب مخاطب

مدیر کتابفروشی «پرنیان» در نیشابور که حدود 15 سال است در این شهر با ایده‌های جذاب و متفاوت به کتابفروشی مشغول است، می‌گوید: متاسفانه منتفی شدن امکان استفاده از فضای کتابفروشی برای مشتریان ما به‌دلیل لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، آسیب جدی به ما وارد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، نیشابور از مهم‌ترین مراکز جمعیتی، فرهنگی، گردشگری، صنعتی و تاریخی شمال شرق ایران و یکی از شهرهای مهم استان خراسان رضوی در فاصله 100 کیلومتری مشهد مقدس است. آرامگاه خیام، عطار و کمال‌الملک در این شهر واقع شده است. نیشابوی یک شهر کاملا فرهنگی و ادبی است؛ هرچند مثلا شاید تعداد کتابفروشی‌های فعال آن به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد.

کتابفروشی «پرنیان»، اما از کتابفروشی‌های فعال و مورد استقبال مردم شهر نیشابور است. این کتابفروشی با فضاآرایی خاص و متفاوت خود، پاتوق علاقمندان به کتاب و حتی (علاوه بر کتابخوانان) افرادی شده که شاید علاقه زیادی به مطالعه ندارند و بیشتر وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند. «حمید زروندی» مدیر این کتابفروشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا از ایده‌ها و فعالیت‌هایش در حوزه کتاب و کتابفروشی می‌گوید.
 

 
زروندی با بیان اینکه کار خود را از جمعه بازار کتاب در چهار طبقه در مشهد آغاز کرده است، می‌گوید: از دوران نوجوانی علاقه بسیاری به کتاب داشتم، به‌طوری‌که جدای از کتاب‌های درسی وقت خود را با مطالعه کتاب‌های مختلف می‌گذراندم و از این کار لذت می‌بردم. مدتی گذشت و تصمیم گرفتم تا در کنار تحصیل، کار هم بکنم.

وی ادامه می‌دهد: بنا به علاقه‌‌ام به کتاب، در جمعه بازار کتاب مشهد مشغول به کار شدم؛ بعد از گذشت سه سال با قبولی در کنکور در دانشگاه نیشابور، برای ادامه تحصیل راهی این شهر شدم و باز هم برای کار اقدام کردم و همین شغل را برگزیدم.
 

 
زروندی با اشاره به اینکه از سال 84 در نیشابور مغازه کتابفروشی خود را راه‌اندازی کرده است، عنوان می‌کند: کارم را از یک مغازه 12 متری شروع کردم اما کم کم فضای مغازه را گسترش دادم و اکنون مغازه 36 متری همراه با یک انبار دارم و در تمامی حوزه‌های کتب کمک درسی، دانشگاهی، داستان، تاریخی، علمی- پژوهشی و ... فعالیت می‌کنم.

مدیر کتابفروشی «پرنیان» در ارتباط با فضای متفاوت این کتابفروشی که باعث جذب مشتریانش شده است، می‌گوید: مجسمه‌های مشاهیری که در کتابفروشی می‌بینید، توسط یکی از مجسمه‌سازان نیشابوری به ما هدیه شده است. از طرفی چون از دوران نوجوانی علاقمند به کتاب بودم، می‌خواستم در کنار فروش کتاب گامی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بردارم؛ در همین راستا با گذاشتن تصاویر چهره نویسندگان بزرگ و نوشته‌هایی در مورد آنها تغییری در چهره ظاهری کتابفروشی ایجاد کردم.
 

 
زروندی می‌افزاید: ایده‌های مختلفی در ذهن داشتم برای همین تصمیم گرفتم تا قسمتی را برای تداعی کردن حس نوستالژیک افراد کتابخوان و یا حتی غیرکتابخوان ایجاد کنم در این راستا با گذاشتن نیمکت‌های چوبی مدارس در دهه 60 و کتاب‌ فارسی، ریاضی و علوم که تاریخ آنها به سال 42 می‌رسد و همچنین تخته سیاه قدیمی، فضایی متفاوت از یک کتابفروشی ساده، ایجاد کردم.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های این کتابفروشی وجود اشیاء قدیمی و عتیقه مانند گرامافون، دوربین‌های مختلف عکاسی و ... است که برای بسیاری از مخاطبان ما هنوز هم بعد از سال‌ها حضور در کتابفروشی پرنیان، چشم‌نواز و دل‌انگیز است.
 

 
زروندی اشاره‌ای هم به فضایی که برای کودکان در طبقه فوقانی مغازه در نظر گرفته شده است، می‌کند و ادامه می‌دهد: کودکان آینده‌سازان جامعه هستند؛ به‌همین دلیل هم معتقدم که باید آنها را از همان سن کم با فرهنگ مطالعه آشنا کنیم، موضوعی که امروز بسیاری از خانواده‌ها از آن غافل شده‌اند و اوقات فراغت فرزندانشان را با فضای مجازی پر می‌کنند؛ بنابراین با فضاآرایی متفاوت که ویژه کودکان است و سالنی برای مطالعه با تصاویر شخصیت‌های داستانی دارد، آماده کردم تا آنها را جذب کند.

مدیر کتابفروشی «پرنیان» ایده‌های مختلفی برای جذب علاقمندان به کتاب داشته است. او عنوان می‌کند: در شرایط کنونی که قیمت کاغذ و متعاقبا کتاب افزایش پیدا کرده است، بسیاری از افراد دیگر نمی‌توانند کتاب‌های مورد علاقه خود را خریداری کنند؛ موضوعی که برای من دغدغه جدی ایجاد کرده بود. پس تصمیم گرفتم با امانت رایگان کتاب‌های دست دوم به مدت یک هفته این خلا به وجود آمده را پوشش دهم.
 

 
زروندی در ارتباط با چالش‌هایی که کتابفروشان با آن مواجهه هستند، نیز اینگونه توضیح می‌دهد: تغییر کتاب‌ها به‌ویژه در کتب درسی ضرر و زیان زیادی را به ما وارد می‌کند؛ به‌عنوان مثال امسال با حذف کنکور نظام قدیم ناچار شدم نزدیک به 6 تُن کتاب را به بازیافت بدهم.

وی با ابراز ناراحتی از اینکه با شیوع بیماری کرونا دیگر امکان استفاده از سالن مطالعه کتابفروشی «پرنیان» وجود ندارد، می‌گوید: کرونا بر شغل‌های مختلف جامعه تاثیر گذاشت، اما اینکه امکان استفاده از فضای کتابفروشی در شرایط کنونی به‌دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مقدور نیست، بیشتر باعث ناراحتی من شده است.

یادآوری می‌شود، کتابفروشی «پرنیان» در شهرک فرهنگیان، خیابان خیام ۲۲ و پلاک ۱۵۸ واقع شده است و هر روز از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و ۱۷ تا ۲۲ پذیرای علاقمندان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها