چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
جنگ سیاهچاله، نبردی تمام‌عیار میان فیزیک‌دانان

جنگ سیاهچاله‌، داستانی پرشور از یک نزاع علمی میان فیزیک‌دانان بر سر ماهیت سیاهچاله‌ها است. «ساسکیند» به همراه دیگر دوست فیزیکدان خود «توفت»، در مقابل «استیفن هاوکینگ» می‌ایستد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) شاید کمی ناعادلانه باشد که بگوییم تمامی ستارگان در مسیر ستاره شدنشان که مدام در حال همجوشی هسته‌ای هستند، در نهایت راه سیاهچاله شدن را می‌پیمایند؛ حجمی تاریک و اسرارآمیز که هیچ‌چیز از آن عبور نمی‌کند، حتی نور با سرعت سیصد میلیون کیلومتری‌اش در یک ثانیه.
 
اما آیا واقعا سیاهچاله مانند یک جاروبرقی که دارای مکش بسیار بالایی است، هیچ‌چیز را از خود عبور نمی‌دهد؟ این پرسش دلیل مهمی شد تا استیون هاوکینگ با لئونارد ساسکیند، بحث طولانی با یکدیگر کنند و حتی بر سر اعتقادات علمی خود شرط‌بندی هم کنند.
 
شاید عبارت «جنگ سیاهچاله‌» واژه مناسبی برای این بحث و جدال علمی میان این دو دانشمند باشد؛ شاید به همین دلیل بوده است که ساسکیند در کتابی با عنوان اصلی «The blackhole war» به شرح کامل این نظریه‌پردازی‌ها پرداخته است. ساسکیند در این اثر به روایت نبرد خودش با استیون هاوکینگ بر سر امن کردن جهان برای مکانیک کوانتومی می‌پردازد.
 

 
بحث بر سر سرنوشت ستاره‌هاست، اینکه‌ آیا در کیهان هر چیزی که در سیاهچاله مکیده می‌شود، برای همیشه گم می‌شود؟ «جنگ سیاهچاله‌» داستان پرشور رقابت حماسی میان دانشمندان است که کشفی روشنگر و هیجان‌انگیز را در فیزیک مدرن، غیرممکن‌های کوانتومی و سرنوشت ستاره‌ها تضمین می‌کند. ساسکیند با همکار دیگرش که او هم فیزیکدان مشهوری بوده، برای اقناع هاوکینگ اینکه اعتقادش درباره سیاهچاله‌ها اشتباه است، باید به‌گونه‌ای علم را جلو می‌بردند که بی‌شباهت با جادو نبود.
 
نبردی به نام سیاهچاله
داستان از جایی آغاز می‌شود که استیفن هاوکینگ به پیروی از قهرمان علمی خود اینشتین، تصور می‌کرد که هر ذره از اطلاعاتی ناچیز تا یک کتاب اگر در سیاهچاله بیفتد، در نهایت از دست می‌رود و از جهان خارج می‌شود. وی معتقد بود سیاهچاله‌ها تله‌های نهایی در جهان هستند. این نظریه که در ظاهرش هیچ ضرری برای علم نداشت، اما آنگونه هم که فکر می‌کنیم بی‌ضرر نبود. در واقع تهدیدی برای فیزیک مدرن بود و بر مبنای آن اساسی‌ترین قانون طبیعت ضربه محکمی می‌خورد؛ اینکه پایستگی اطلاعات از بین می‌رود، خبر خوشی برای دیگر فیزیکدانان نبود، در واقع آن‌ها با پذیرفتن صحبت‌های هاوکینگ هر آنچه را که درباره قوانین بنیادی جهان هستی می‌دانستند را باید دور می‌انداختند. در ابتدا کمتر فردی توجه نشان داد، اما ساسکیند به همراه دوست فیزیکدانش به نام «خرار توفت» در یک ارتش دو نفره علیه استیفن هاوکینگ برخواستند و جنگ سیاهچاله را به راه انداختند.
 
ساسکیند به قدری بر اعتقاد خود استوار است که جنگ سیاهچاله را یک جدال اصیل علمی می‌داند و معتقد است مانند دیگر مطالعات مانند گرمایش جهانی که بر سر آن شک و شبهه وجود دارد، نیست. شاید اگر ساسکیند یک اقلیم‌شناس بود، به‌طور قطع جزو آن‌دسته از نظریه‌پردازانی می‌بود که معتقدند گرمایش جهانی تنها یک خرافه است.
 
جنگ یا جشن؟
«ساینتیفیک امریکن» درباره این اثر نوشته است؛ «شرحی از نبرد سر طبیعت واقعی سیاهچاله‌ها که زیبا نوشته شده است.» ساسکیند معتقد است؛ بحث بر سر سیاهچاله، جشن بزرگ ذهن انسان و توانایی قابل‌توجهش در کشف قوانین طبیعت است. در واقع تفسیری از دنیاست که از درک ما نسبت به مکانیک کوانتومی و نسبیت بسیار دورتر است. گرانش کوانتومی با چیزهایی سروکار دارد که از پروتون صد میلیارد میلیارد بار کوچکتر است و ما هیچ‌گاه چیزهایی به این کوچکی را تجربه نمی‌کنیم؛ اما نبوغ انسانی‌مان به ما این اجازه را داده است که در نهایت به این نتیجه برسیم که وجود دارند.
 

ساسکیند
 
گفتنی است در مسیر مطالعه این اثر، با تعداد زیادی عدد و رقم بسیار بزرگ و کوچک مواجه خواهید شد و از آنجایی که ذهن ما برای تصور عددی بسیار بزرگتر از صد یا کوچک‌تر از یک صدم ساخته نشده است؛ ما می‌توانیم خودمان را برای عملکرد بهتر تمرین دهیم.
 
لازم به ذکر است، ادبیات کتاب در قالب گفتاری نگاشته شده و مترجم آن رامین جعفری آزان هم به سبک و سیاق نویسنده، اثر را به زبان فارسی برگردانده است. این اثر برنده جایزه کتاب «لس‌آنجلس تایمز» برای علم و تکنولوژی شده، همچنین از سوی «واشنگتن پست» و «نیوساینتیست» به‌عنوان یکی از بهترین کتاب‌های سال هم انتخاب شده است.  
 
کتاب «جنگ سیاهچاله‌» با ترجمه رامین جعفری‌آزان با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 58 هزار تومان از سوی انتشارات مازیار راهی کتابفروشی‌ها شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها