چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
کاهش 80 درصدی اهدای کتاب توسط مردم به کتابخانه‌ها در زنجان

استاندار زنجان از کاهش 80 درصدی اهدای کتاب توسط مردم به کتابخانه‌ها در سال گذشته نسبت به سال 97 اشاره کرد و گفت: باید بررسی شود که چرا میزان اهدای کتاب به این شکل در استان کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، انجمن کتابخانه‌های عمومی زنجان با هدف بررسی مشکلات کتابخانه‌های عمومی، پیگیری پرداخت نیم‌درصد درآمد شهرداری‌های استان، بررسی وضعیت کتابخانه‌های در حال ساخت و برنامه‌های هفته کتاب تشکیل جلسه داد.

استاندار زنجان در این جلسه به درگیری 8 ماهه کشور با ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: در این مدت حوزه فرهنگی نیز همانند سایر بخش‌ها متاثر از شیوع ویروس کرونا بوده است و بسیاری از رویدادها در این بخش لغو شده است.

فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه تاکنون 18 درصد مردم استان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: در مبارزه با بیماری کرونا فقط کادر بهداشت و درمان نقش ندارند بلکه حوزه فرهنگی و اجتماعی هم باید نقش برجسته‌ای ایفا کند.

وی افزود: حوزه فرهنگی و اجتماعی باید این باور را در مردم ایجاد کند که استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پیشگیری از کرونا بسیار مهم است.

استاندار زنجان با اشاره به مجازی شدن برنامه‌های اجرایی در استان به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گفت: تأکید ما بر این است که برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی نیز به صورت مجازی برگزار شود.

وی تصریح کرد: دست‌اندکاران حوزه فرهنگ باید از فرصت ایجاد شده در هفته کتاب و کتابخوانی استفاده کرده و در این ایام راهکارهایی برای ترغیب و تشویق بیش از پیش مردم به مطالعه، سرمایه‌گذاری، اهدای کتاب و سایر موضوعات مرتبط با کتاب و کتابخوانی ایجاد کنند.

حقیقی به کاهش 80 درصدی اهدای کتاب توسط مردم به کتابخانه‌ها در سال گذشته نسبت به سال 97 اشاره کرد و گفت: باید بررسی شود که چرا میزان اهدای کتاب به این شکل در استان کاهش یافته است.

استاندار زنجان همچنین به افزایش بیش از 100 درصدی پرداخت نیم‌درصد درآمد شهرداری‌های استان به کتابخانه‌های عمومی در سال 98 نسبت به 97  اشاره کرد و افزود: افزایش پرداخت‌ها نشان می‌دهد که پیگیری‌ها در این زمینه، جدی و کارساز بوده و شهرداری‌ها به تعهدات خود عمل کرده‌اند.

حقیقی در خصوص اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای کتابخانه‌های عمومی استان در سال 99 نیز گفت: با توجه به شرایط خاص کرونایی حاکم، احتمال دارد به جز نیم درصد سهم شهرداری‌ها، این اعتبارات به طور کامل محقق نشود که باید برای وصول کامل آن تلاش شود.

استاندار زنجان همچنین از ساخت کتابخانه خیّری شهید کبودخانی توسط جوان 35 ساله در روستای محمدآباد شهرستان خدابنده خبر داد و بر تقدیر از این جوان خیر تأکید کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز با اشاره به فعالیت 97 باب کتابخانه عمومی در استان زنجان گفت: در این کتابخانه‌ها یک میلیون و ۳۶۹ هزار جلد کتاب برای بهره‌مندی اعضا وجود دارد.


امیرعلی نیک‌بخش با اشاره به اینکه ۷۴ هزار و ۴۸۵ نفر اعضای فعال کتابخانه‌های استان زنجان هستند، گفت: سال قبل تعداد امانت کتاب در استان ۹۱۴ هزار جلد بوده است.

نیک‌بخش از نوسازی تجهیزات کتابخانه‌ای 31 باب کتابخانه در سال جاری خبر داد و بیان کرد: این اقدامات شامل تجهیزات سالن‌های مطالعه، خریداری کتاب‌های جدید بوده است.

وی با بیان اینکه سه کتابخانه عمومی برای افتتاح در هفته کتاب و کتابخوانی آماده‎سازی شده است، افزود: این کتابخانه‌ها شامل کتابخانه عمومی حسینی در مسجد جامع زنجان، کتابخانه امام علی (ع) شهر قیدار و کتابخانه خیّرساز شهید کبودخانی در روستای محمودآباد خدابنده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان به شرایط فعالیت کتابخانه‌های عمومی استان در شرایط کرونایی نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به جز سالن‌های مطالعه برای قرائت کتاب، تمام فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی استان فعال بوده و با محوریت فضای مجازی دنبال می‌شود.

وی افزود: عضوگیری، امانت دادن، تشکیل گروه‌های مجازی، ارائه نسخه PDF کتاب‌ها و دریافت سفارش کتاب از جمله اقداماتی است که فعال بوده و تعطیل نشده است.

نیک‌بخش تصریح کرد: در حال حاضر فعالیت سالن مطالعه کتابخانه‌های عمومی استان بستگی به دستورات و مصوبات ستاد کرونا دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه طرح پاییزه کتاب نیز از 5 تا 12 آبان در زنجان اجرا می‌شود، گفت: یارانه کتاب‌ها در این طرح 20 درصد بوده و سقف مجاز خرید برای هر خریدار 200 هزار تومان و سقف یارانه متعلقه نیز 40 هزار تومان است.


فاطمه کرباسی با اشاره به اینکه در طرح تابستانه کتاب 7 کتابفروشی از زنجان شرکت داشتند، افزود: امیدواریم در این دوره شاهد مشارکت بیشتری از سوی کتابفروشی‌ها باشیم.

وی ادامه داد: همه‌گیری ویروس کرونا، باعث آسیب به کتابفروشان و ناشران شده است که امیدواریم اجرای طرح‌های فصلی به رونق کتابفروشی‌ها و ترغیب مردم به تهیه کتاب‌های با صرف هزینه کمتر کمک کند.

معاون امور مالی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه در سال 97 پرداخت نیم‌درصد درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی استان 10 میلیارد ریال بوده است، اضافه کرد: این رقم در سال 98 با بیش از 100 درصد افزایش به 21 میلیارد و 628 میلیون ریال رسید.

سیروس نعمتی افزود: پرداخت نیم‌درصد درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی استان برای سال جاری بر اساس تفریغ بودجه شهرداری‌ها 29 میلیارد و 329 میلیون ریال پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه در سال 98 کمکی از طرف خیرین برای کتابخانه‌های عمومی استان صورت نگرفت، افزود: برای سال جاری، یک میلیارد و 938 میلیون ریال وصول منابع از این محل، پیش‌بینی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها