سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
کتاب‌های کسب و کار باید به سمت بومی‌سازی بروند

حسین وظیفه‌دوست گفت: کتاب‌هایی که کسب‌وکار را بومی‌سازی کند بسیار انگشت‌شمار است، اگر کتاب‌های این حوزه به سمت بومی‌سازی برود می‌تواند فضای کسب و کار ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «طرح‌ریزی کسب و کارها» سه‌شنبه (۲۲ مهرماه) با حضور حسین وظیفه‌دوست و هرمز مهرانی به‌عنوان منتقدان و محمدرضا حمیدی‌زاده نویسنده کتاب در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار و از صفحه اینستاگرام پخش شد.

در ابتدای جلسه محمدرضا مهدی‌راد بخش‌هایی از کتاب را خواند و گفت: از اهداف اين کتاب، تبيين در تسريع تعامل مطلوب ميان کسب و کارها با محيط های نهادی و فنی است. لازمه برقراری و تداوم تعامل، داشتن مدل‌ها، الگوها و تابلوهای برنامه‌ريزی شده برای کسب و کارهای خود است. عضويت کارآفرينان در اين تعاملات به تعيين مرز و حدود اشتياق آن‌ها براي بهره‌گيری از دانش و بصيرت در کسب و کار خود برمی‌‌گردد.

سپس حمیدی‌زاده، نویسنده کتاب به فصل‌های گوناگون کتاب اشاره کرد و گفت: استراتژی و برنامه‌ریزی سیستمی، برنامه‌ریزی و سیستم‌سازی، مدل‌ها و رویکردهای کسب و کار، طرح‌ریزی و مدل‌های کسب و کار، فنون طراحی، مدل‌های بلوغ، ارزیابی وضع موجود، چشم‌انداز و آینده‌نگاری، بررسی و تحلیل محیط، تدوین استراتژی، برنامه‌ها، برنامه‌ریزی و تغییر، الگوی تدوین، ارزیابی و کنترل برنامه‌ها فصل‌های کتاب را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: کسب و کارها بر پایه فرهنگ، شناخت و اخلاق شکل می‌گیرند، تابع دستگاه شناختی فرد و هیات موسسان آن هستند. فرهنگ متشکل از مجموعه روش‌ها، معیارها، سازوکارها، فرایندها و نقشه‌های دانشی است که درصدد راهبری انسان‌ها، نهادها و جامعه برای ایفای نقش کلیدی در ایجاد ارزش افزوده و خلق سعادت بنگاه‌های اقتصادی با رعایت منافع ملی برمی‌آید.



عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: نوآوری بنگاه‌های کسب و کار شرط لازم براي حصول اطمينان از موفقيت‌آميز بودن تصميم‌هايی است که راهبران آن در شرايط ريسک و نااطمينانی در پاسخ به تغييرات مداوم محيطي و انتظارات مخاطبان در زمان مناسب مطابق مدل کسب و کار خود اتخاذ می‌کنند. تدوين مدل‌های بسيار متنوع کسب و کارها برای تحقق چشم‌انداز آن‌ها و نيل به تعالی بنگاه‌ها ضروری است. تفکر راهبردی و سيستمی نقش بارزی در پيشبرد اهداف کسب و کارها ايفا می‌کنند. کسب و کارهايی در رقابت کارآمد هستند که قادر به پاسخگويی سريع به تقاضاهاي مخاطبان پر چالش باشند و همواره خود را با وضعيت بهينه انطباق دهند.

وی با اشاره به این‌که شايستگی، فرآيندی پويا است، افزود: اين فرآيند با روند ارزش‌آفرينی به بنگاه‌ها امکان می‌دهد مهارت‌های فرآيندهای اجرايی، مواد ورودی و دارايی‌های خود را به صورت کارا به کار گيرند. مزيت چالشی در کنار برنامه‌ريزی راهبردی و سيستمی کسب و کارها ترکيبی از عواملی را مطرح می‌کند که به بنگاه‌ها، توانمندی سرآمدی در مزيت رقابتی را می‌دهد. سرچشمه مزيت چالشی را می‌توان منابع و قابليت‌های نهادها، کسب مزيت در اجرای راهبردها، کيفيت عملکرد، بهره‌گيری از زمان، نوآوری و خلاقيت ذکر کرد. پايدار بودن در مزيت و توانمندی اجرای چشم‌اندازها از منابع محور بودن شايستگی‌های اصلی نشأت می‌گيرد. شايستگی، ترکيب مهارت‌ها، دانش و رفتارهای متعهدانه است که در افراد، سيستم‌ها، فرآيندها و ساختارهای بنگاه‌ها نهادينه می‌‌شوند.



سپس وظیفه‌دوست گفت: بیشتر کتاب‌های حوزه مدیریت ترجمه است و تالیف جایگاهی در کتاب‌های مدیریت ندارد اما از آن‌جایی که کتاب «طرح‌ریزی کسب و کارها» تالیف است نشان می‌دهد که زحمات بسیاری برای انتشار آن کشیده شده است. جای چنین کتاب‌هایی در حوزه مدیریت و کسب و کار خالی بود. کتاب‌هایی که کسب‌وکار را بومی‌سازی کند بسیار انگشت‌شمار است و باید بیشتر در این زمینه کار کنیم.

وی افزود: این کتاب به دلیل رویکردی که مورد استفاده قرار گرفته بنیادی تفضیلی دارد و می‌توان به نوشته‌های آن اکتفا کرد. کتاب در زمینه کسب و کار راهنمایی کافی ایجاد کرده و دسته‌بندی مناسبی را ارائه داده است. هدف اصلی کتاب شکافتن، توصیف و تبیین دانش طرح‌ریزی کسب‌وکارها است و با رویکرد بنیادی تفسیری به جنبه‌های طرح‌ریزی کسب‌وکارها، مدل‌ها و برنامه‌ریزی استراتژیک می‌پردازد.

وظیفه‌دوست ادامه داد: رفرنس‌هایی که مولف به کتاب‌های خود ارائه داده کتاب را در حد تصنیف بالا برده و ارزش آن را دو چندان کرده است. این کتاب به تصنیف شبیه‌تر است تا تالیف اما به منبع‌نویسی کتاب ایراد داردم. شیوه منبع‌نویسی باید از یک رویه برخوردار باشد. کتاب کاربر غیردانشگاهی ندارد و بیشتر زبان دانشگاهی دارد. جلد کتاب بسیار شیوا با خواننده سخن می‌گوید.

رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران افزود: پرسش‌هایی که در انتهای فصل‌ها آمده کار بسیار ارزشمندی است و می‌تواند بسیار کاربردی باشد. اگر کتاب‌های حوزه کسب و کار به سمت بومی‌سازی برود می‌تواند فضای کسب و کار را تحت تاثیر قرار بدهد. همچنین مدل‌های بلوغ و کسب و کار در این کتاب جزو برجسته‌ترین بخش‌های کتاب تلقی می‌شود که اگر مخاطب اهل فن باشد می‌تواند به کارگشایی برای شرکت خود دست پیدا کند.

وی افزود: انجمن علمی پویایی‌شناسی سیستم‌ها و انجمن مدیریت راهبردی ایران نوشته‌های کتاب را تایید کرده‌اند و این نشان‌دهنده تحسین نویسنده است. اما جای این پرسش در کتاب خالی است که چرا باید ما بیش از این‌که روی طرح‌ریزی تمرکز کنیم به سمت برنامه‌ریزی استراتژیک حرکت کرده‌ایم.



سپس هرمز مهرانی نیز در سخنانی کوتاه گفت: این‌که دغدغه نگارش چنین کتاب را داشته‌اید جای قدردانی دارد اما به چند نکته اشاره می‌کنم. کتاب به جای این‌که تخصص باشد جنرال است و برای مدیریت کسب و کار هم می‌توان از مطالب آن استفاده کرد اما اگر برای «بیزینس پلن» (نقشه تجاری) کتاب دیگری ترجمه می‌کردید بهتر بود و به سمت تخصصی‌ترشدن می‌رفت.

وی افزود: مطالب این کتاب با سرفصل‌های مصوب وزارت علوم تطبیق ندارد و اگر در پیشگفتار کتاب مخاطبان هدف را دقیق‌تر مشخص می‌کردید کتاب کاربردی‌تر می‌شد. همچنین اگر مطالب کتاب ساده‌تر نوشته می‌شد بهتر بود و دانشجوی کارشناسی ارشد با این کتاب ارتباط بیشتری برقرار می‌کرد.

حمیدی‌زاده در پاسخ به سرفصل‌های مصوب وزارت علوم گفت: من در نگارش این کتاب به سرفصل‌های وزارت علوم نگاه کرده‌ام اما بر این باورم که سرفصل‌های وزارت علوم غلط است  من سبک نگارشی خودم را داشته‌ام و تمام سرفصل‌های کتاب را خودم تعیین کرده‌ام. مدل منظومه‌‌‌ای در این کتاب ساخت بومی و دست‌ساز من است. باید یاد بگیریم بنا به استراتژیک‌ها دیدگاه‌های خود را تغییر بدهیم. 

سرایی، مدیر انتشارات اديبان روز نیز در جملاتی کوتاه به کادر ترجمه در انتشارات اشاره کرد و گفت: هر کتابی که منتشر می‌شود میزان کیفیت ترجمه را می‌سنجیم و هیاتی تشکیل داده‌ایم تا ترجمه‌های کتاب‌ها را بررسی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها