دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
روزگار کم‌فروغ کتاب کودک در زنجان

معاون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان گفت: در استان زنجان نویسندگان خوبی در حوزه کودک فعالیت دارند، اما گاهی به‌دلیل نبود حمایت‌های لازم، نویسندگان از این حوزه تخصصی خارج می‌شوند و در حوزه بزرگسال نیز می‌نویسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، کتاب به‌‌عنوان جزء اصلی فرهنگ از آغازین سال‌های زندگی، همواره در زندگی شخصی و اجتماعی افراد نقش مهمی ایفا می‌کند. کتاب در ساخت شخصیت و شرایط روحی و روانی و تربیت افراد به ویژه کودکان و آمادگی آنها برای رویارویی با مسائل اجتماعی تأثیر بسزایی دارد و به همین خاطر شاید به جرات بتوان گفت که تولید کتاب کودکان، مهمترین بخش صنعت نشر محسوب می‌شود.

در استان زنجان نیز نویسندگان قابلی در حوزه کودک فعالیت دارند؛ با این وجود به‌گفته مسئولان امر، آنها به‌صورت تخصصی در این بخش فعالیت ندارند؛ موضوعی که به حوزه تولید کتاب کودک در زنجان آسیب وارد کرده است.

معاون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: سال گذشته 25 کتاب در حوزه کودک و نوجوان در استان زنجان چاپ شده اما امسال هیچ کتابی در این حوزه به چاپ نرسیده است.

محمود علیمحمدی با بیان اینکه تعدادی از کتاب‌های کودک و نوجوان نویسندگان زنجانی نیز در استان‌های قم و تهران به چاپ رسیده است، گفت: البته آماری از این کتاب‌ها به لحاظ خارج از استان بودن در دست نیست.

وی با اشاره به اینکه ارزان بودن و کیفیت بالای چاپ از جمله دلایلی است نویسندگان برای چاپ کتاب‌های خود در سایر استان‌ها مطرح می‌کنند، افزود: این درحالی‌است که در استان زنجان ناشران خوبی فعالیت می‌کنند و از لحاظ قیمتی نیز خود زنجان بهتر از سایر استان‌هاست.


معاون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان آموزش و پرورش، حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را از مجموعه‌های فعال در حوزه حمایت از کتاب‌های کودک برشمرد و گفت: حمایت‌های ارشاد مربوط به پس از چاپ کتاب است و این امر در قالب خرید حمایتی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان نویسندگان خوبی در حوزه کودک فعالیت دارند، افزود: اما گاهی به‌دلیل نبود حمایت‌های لازم، نویسندگان از این حوزه تخصصی خارج می‌شوند و در حوزه بزرگسال نیز می‌نویسند.

علیمحمدی افزود: یکی دیگر از دلایلی که تعداد آثار کودک و نوجوانان در استان‌ها کم است، متمرکز بودن چاپ آنها در عرصه ملی است؛ به همین خاطر تعداد نویسندگان این حوزه کم و کمتر شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان نیز معتقد است: تعداد زیادی از نویسندگانی که در حوزه کودک و نوجوان در استان فعالیت دارند، از مربیان خود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند، اما در حوزه بزرگسال فعالیت دارند.


علیرضا نوری با اشاره به اینکه انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ممیزی بسیار دقیقی بر کتاب‌های کودک به لحاظ حساسیت این حوزه دارد، در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: به همین خاطر تاکنون نویسندگان زنجانی کتابی به صورت مستقل چاپ شده توسط انتشارات کانون ندارند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان در ادامه از تهیه و در اختیار گذاشتن ۶۰ عنوان جدید از کتاب‌های تولیدی کانون که در مجموع 11 هزار و 185 جلد کتاب را شامل می‌شود، خبر داد و افزود: این کتاب‌ها در اختیار کتابخانه‌های سیار کانون قرار گرفت.

وی با بیان اینکه امسال ۱۴۹ جلد کتاب بریل نابینایان که در ۵۰ عنوان جدید تهیه و جهت استفاده این قشر تهیه شد، گفت: در همین راستا 60 عنوان کتاب آوا و 1400 بسته از مجموعه بازی‌ها و سرگرمی‌های تولید و خریداری شده توسط مرکز انتشارات کانون کشور نیز در مراکز ثابت و سیار کانون در اختیار کودکان و نوجوانان شرکت کننده در برنامه‌های کانون قرار گرفت.

فاطمه قشمی نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در استان زنجان نیز معتقد است: در زنجان، ادبیات کودک و نوجوان تنها از طریق چند نهاد پیگیری می‌شود اما لازم است حمایت بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کودکان امروز بیشتر از کودکان قدیم نیاز به قصه دارند، در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: کودکان در قصه‎ها خودشان را پیدا کرده و بزرگ می‌شوند.

قشمی با تأکید بر لزوم توجه به حوزه کودک و نوجوان گفت: توجه به حوزه کودک موجب می‌شود که نسلی کتاب‌ دوست تربیت شود و علاوه بر آن فرهنگ مطالعه نیز در بین نسل آینده جا بیفتد.


این نویسنده زنجانی با اشاره به فعالیت 16 ساله خود در حوزه نویسندگی گفت: به جرأت می‌توان گفت که در بین همه حوزه‌ها، حوزه کودک و نوجوان حساس‌ترین بخش محسوب می‌شود چرا که موضوعات آن نیازمند به کار بردن ظرافت خاصی است.

وی به کیفیت خوب آثار کودک در کشور اشاره کرد و افزود: با این حال به علت حمایت‌های کمی که وجود دارد، نمی‌توان به نویسندگی به عنوان یک شغل نگاه کرد به همین خاطر است که اغلب نویسندگان شغل دیگری هم دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها