سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
سیاهچاله‌ها همچنان ترند محبوب فیزیک‌دانان

راجر پنروز از برندگان نوبل فیزیک 2020 در حالی برنده این جایزه شد که در تالیف مشترک خود با استیفن هاوکینگ در سال 2017 به موضوع وحدت نظریه‌های کوانتوم با گرانش پرداخته بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  با معرفی برندگان جایزه نوبل فیزیک 2020 بار دیگر موضوع و محوریت سیاهچاله‌ها ترند روز رسانه‌ها به ویژه سرویس های علمی دنیا شد. در کل مطالعه درباره سیاهچاله‌ها یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های فیزیکدانان است؛ چراکه بسیاری از دانشمندان معتقدند این جرم تاریک با گرانش بالا می‌تواند اطلاعات جالبی از تاریخ کیهان ارائه دهد.
 
راجر پنروز از دانشگاه آکسفورد، به جهت اینکه فهمید تشکیل سیاهچاله پیش‌بینی قوی از نظریه نسبیت عام اینشتین است مستحق دریافت این جایزه شد. لازم به ذکر است که  پنروز جزو آن دسته از دانشمندانی است که علاقه زیادی به ارتباط میان علوم اعصاب با کیهان شناسی دارد. وی در اغلب کتاب‌هایش میان این دو علم پیوند منطقی بر قرار می‌کند.
 

راجر پنروز
 
وی خالق آثاری چون «جاده واقعیت» که در آن راهنمای کاملی برای درک قوانین جهان ارائه داده است. «امپراطور ذهن جدید» دیگر کتاب این دانشمند است که در مورد کامپیوترها، ذهن‌ها و قوانین فیزیک بحث می‌کند.
 
گفتنی است یکی از جدیدترین آثار راجر پنروز کتابی است با عنوان «هوشیاری با جهان» که به تشریح فیزیک کوانتوم با تمام پیچیدگی‌هایش و تکامل ذهن و مغز پرداخته است. «کیهان‌شناسی هوشیاری: فیزیک کوانتوم و علوم اعصاب ذهن» هم دیگر اثر مورد توجه این دانشمند است.


 
همچنین کتاب معروف «ماهیت فضا و زمان» تالیف مشترک این دانشمند با استیفن هاوکینگ است که آن‌ها در این کتاب درباره اینکه آیا فیزیک کوانتوم و گرانش می‌توانند ترکیب شوند یا خیر بحث می‌کنند. نویسندگان در این کتاب دیدگاه‌های خودشان را درباره موضوعاتی چون هندسه فضایی جهان، نظریه‌های تورمی در مقابل چرخه کیهان و پارادوکس تشریح می‌کنند. آن‌ها معتقدند  اگرچه پیشرفت زیادی حاصل شده است‌، اما هاوكینگ و پنروز تأكید می‌كنند كه فیزیكدانان هنوز تلاش بیشتری باید برای فهم نظریه كوانتوم و گرانش کنند.

در سوی دیگر
اما نیم دیگر جایزه نوبل فیزیک 2020 به راینهارد جنزل و آندره گز به طور مشترک اعطا شد. این دو دانشمند برای کشف یک جرم فشرده فوق‌العاده عظیم در مرکز کهکشان ما موفق به کسب این جایزه شدند. مجله نیچر درباره این دو دانشمند  نوشته است؛ «از دهه 1990 ، گز و جنزل گروه‌هایی که مدار ستاره‌های نزدیک به مرکز کهکشانی را نقشه‌برداری می‌کردند را هدایت می‌کردند.
 

آندره گز
این مطالعات باعث شد که آن‌ها به این نتیجه برسند که  یک شی فوق‌العاده بزرگ و نامرئی باید حرکات دیوانه‌وار ستارگان را تحت کنترل خود داشته باشد که این همان سیاهچاله مرکزی در کهکشان راه شیری است. این سیاهچاله با گرانش بسیار بالای خود کنترل جالبی بر حرکات دیگر کهکشان‌ها و منظومه‌ها دارد. گفتنی است؛ گز، از دانشگاه کالیفرنیا چهارمین زنی است که برنده جایزه نوبل فیزیک می‌شود تا پیش از وی دونا استریکلند، فیزیکدان لیزر در دانشگاه واترلو ، کانادا، در سال 2018 سومین زنی بود که جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کرد و  سکوت 55 ساله زنان را در علم شکست داد.
 
 
 راینهارد جنزل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها