شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
پنج کتاب صوتی در حوزه دفاع مقدس در اردبیل رونمایی شد

به همت مؤسسه‌های «داب‌سس» و «وویسَس» پنج کتاب صوتی از آثار نویسندگان اردبیلی حوزه دفاع مقدس، تولید و در حوزه هنری اردبیل رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، امیر رجبی، رئیس حوزه هنری استان در جریان رونمایی از کتاب‌های صوتی در سالن جابر عناصری در اردبیل اظهار کرد: در عصر حاضر، با وجود ابزارهای رسانه‌ای و پیشرفت‌های تکنولوژی، فضایی متفاوت برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ایجاد شده که بر همین اساس حوزه هنری استان اردبیل تصمیم گرفت تهیه و تولید آلبوم‌های اینچنین را در سیاست‌های اصلی خود تعریف کند.

وی با بیان اینکه کتاب صوتی علاوه بر جذب مخاطب، قابلیت دسترسی بیشتری برای کتاب‌‌دوستان دارد، اضافه کرد: تولید کتب مختلف چاپی یا صوتی در حوزه دفاع مقدس از مهم‌ترین رسالت‌های ما در راستای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بوده و این اقدام به منظور حفظ بخشی از تاریخ بر اساس خاطرات شهدا، جانبازان و ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت انجام می‌شود.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل، تصریح کرد: به‌همت هنرمندان استان اردبیل، تاکنون 8 جلد از کتب چاپ شده مجموعه خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس از سوی حوزه هنری استان اردبیل به آثار صوتی تبدیل شده و سعی داریم تا پایان سال جاری 4 کتاب صوتی دیگر نیز تولید کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.
 
 
باید دِین خود را در برابر دین خود ادا کنیم
حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل نیز ضمن تکریم از برپایی چنین محفل غریبانه‌ای گفت: غربت رزمندگان، غربت فرهنگ شهادت و ایثار و مقاومت انسانی است که با اراده در برابر تاریخ ایستاد؛ انسانی که مرگ را کُشت و برای ابدیت است.

وی تأکید کرد: حفظ نام و یاد شهدا اگر از اصل شهادت بالاتر نباشد، کمتر نیست چرا که جهاد جسمی دشوار است؛ زیرا او جانباز نیست، سرباز است و سر می‌بازد؛ جان متعلق به جانان است و این دشوار است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه در برابر تمام هجمه‌های فرهنگی جهان باید ایستاد، افزود: جنگ‌های جهانی بسیار تاریک هستند اما در عرصه دفاع ایران، همه چیز درخشان و نورانی است پس باید دِین خود را در برابر دین خود ادا کنیم و امیدواریم خداوند در راه اعتلای کلمه حق ما را تنها نگذارد تا با این میراث شرمنده خون شهدا نشویم.
 
 
با بومی‌سازی کارها به مبارزه با جنگ فرهنگی حاضر برخاسته‌ایم
فرشید زبوری، مدیرمسئول گروه هنری «داب‌سَس» و کارگردان کتاب صوتی «پلاکاردهای خالی گردان» نیز با اذعان به اینکه بین مقوله کتاب، کتابخوانی و اغلب مردم فاصله‌ای عیان مشهود است، گفت: مِتُد جدیدی از کتابخوانی وارد بازار شده است که در کشور و استان ما شاید قدمت چندانی نداشته باشد.

وی ادامه داد: پیش از این «خاکریزهای طلا» و 6 اثر «تاج‌الشعرای یحیوی» را در مجموعه داب‌سَس کار کرده بودیم و «پلاکاردهای خالی گردان» اثر جدید این مؤسسه است که متفاوت از دیگر آثار بوده و فرق آن را در ارائه صدا و تصویر توأمان می‌دانیم؛ به این شیوه که کمی از داشته‌های خود در حوزه نمایش رادیویی بهره گرفته‌ایم و افکت و اِلِمان‌های آن دوره به صورت نمایشی‌تری در این اثر آمده است؛ به این ترتیب با ارتقای قوه تخیل مخاطب، شیرینی و جذابیت اثر انتقال می‌یابد.

زبوری افزود: این کتاب حاصل مصاحبه 20 ساعته سیدمحمود مهدوی و مهدی آقازاده، جانباز 25 درصد اردبیلی عضو گردان حضرت قاسم‌ (ع) از لشکر 31 عاشورا است که در سال 90 در 100 صفحه تدوین و منتشر شد و امروز به‌همت هنرمندان استودیو رسا و گروه داب‌سَس، به گویندگی حسین نوروززاده تبدیل به کتاب صوتی شده است.

وی اضافه کرد: جوانان هنرمند استان در گروه دوبلاژ داب‌سَس اردبیل، به شکل خودجوش به این کار روی آوردند؛ ابتدا با دوبله انیمیشن‌های روز و مجموعه‌های کارتونی آغاز کردند و به‌زودی وارد بازار سینما نیز خواهند شد.

کارگردان کتاب صوتی «پلاکاردهای خالی گردان» تصریح کرد: داب‌سَس با بومی‌سازی کارها به مبارزه با جنگ فرهنگی حاضر برخاسته و با نیازی که در منطقه مشهود است نیازمند پشتیبانی بیشتری هستیم.
 
 
راحت‌طلبی انسان امروز نیز سبب شده از لذت خوانش کتاب مکتوب بگذرد
«وویسَس» مؤسسه دیگری بود که با 4 کار جدید در این مراسم حضور داشت؛ «بغداددا قار یاغیر» از محمود مهدوی به گویندگی رضا سرباز، «اونلارین گولوش سَسلری» با صدای ابراهیم حسین‌پور، محمدعلی باباوند و مهران رضایی و «مریم‌های سرزمین من» مجموعه شعر سپید بانوان جنگ با صدای آرزو جوادی؛ هر دو اثر نوشته پری آخته و «در آفریقا همه چیز سیاه است» از ساسان ناطق با صدای سالار سرداری.

داوود حجازی، مدیر مسئول مجموعه هنری وویسَس در مقام دیگر سخنران این رویداد اظهار کرد: بحث و مقوله کتاب از حیث فرهنگی می‌تواند خط مقدم این سرزمین باشد در حالی که قیمت تولید و عرضه کتاب برای ناشر و تولیدکننده اثر در کنار تعداد کم شمارگان نشر، از مشکلات این حوزه است.

وی افزود: راحت‌طلبی انسان امروز نیز سبب شده از لذت خوانش کتاب مکتوب بگذرد و همین عوامل سبب ظهور و جایگزینی سایت‌های اینترنتی مختلف و کتاب‌های صوتی شد؛ از سویی، چنان که می‌دانید در ایران 10درصد زباله‌ها کاغذی است و به عبارتی حدود ۱۵ میلیون درخت برای تولید کاغذ قطع می‌شود که ضربه بزرگی به طبیعت محسوب می‌شود و امیدواریم کتاب صوتی در این زمینه هم سهمی داشته باشد و به بهبود شرایط کمک کند.

حجازی با بیان اینکه عمر کتاب صوتی پایانی ندارد و جابه‌جایی و اشتراک آن ساده‌تر از کتاب‌های نوشتاری و کاغذی است، تصریح کرد: «وویسَس» در واقع نخستین اپلیکیشن و نرم‌افزاری است که کتاب‌های ترکی را در خود دارد و بیش از همه به کم‌سوادان یا بی‌سوادان ترک‌زبان هدیه شد تا لذت شنیدن را جایگزین خوانش کنند و از کتاب و داستان و مطالعه محروم نمانند.

 وی با توضیح اینکه این اپلیکیشن در ۱۷ ربیع الاول رونمایی خواهد شد، گفت: در فاز نخست ۳۰۰ قرارداد تولید با نویسندگان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و حتی تهران منعقد شده است اما با هزینه‌های سرسام‌آوری روبه‌رو هستیم که امید می‌رود حمایت‌ها به قدری رشد یابند که مرزها را بشکنیم زیرا تا جایی که می‌دانیم حداقل در کشورهای همسایه از جمله آذربایجان و ترکیه این کار خواهان بسیار دارد.

حجازی اضافه کرد: مهم‌ترین مسئله امروز حرکت فرهنگی بوده و «وویسَس» سهم خود را در این حوزه ادا کرده است چنان که علاوه بر عقد قرارداد با صاحب امتیاز اثر، جوانان خوش‌صدایی را جذب کرده که شاید پیش از این فعالیتی در این حوزه نداشتند و شاهد این مدعا آنکه با ۱۲ نفر آغاز کردیم اما امروز با 60 نفر کار ادامه می‌یابد.
 
 
مهم این است که محتوای مکتوب یا صوتی به دست مخاطب برسد
مهدی آقازاده هم که کتاب «پلاکاردهای خالی گردان» بر اساس خاطرات وی نوشته شده است، در این مراسم اظهار کرد: اخیراً مقام معظم رهبری در افتتاح باغ‌موزه‌های دفاع مقدس فرمودند جنگ و فرهنگ جبهه فراموش و به این فرهنگ فاخر کمتر پرداخته شده است که به نظر من 50 درصد این امر به هنرمندان و 50 درصد نیز به فرماندهان برمی‌گردد یعنی این دو گروه باید در کنار هم حضور یابند تا این مهم به جای آورده شود.

وی افزود: شاید نویسنده اثر ما را به این وادی کشاند؛ چون در گام نخست نه خود می‌خواستیم و نه فرماندهان ما پیشتر وارد این حوزه شده بودند. وقتی مهدوی سراغم آمد گفتم از فرماند‌هان آغاز کنید، ابتدا از سرداران بنویسید و بعد من رزمنده بسیجی؛ اما انگیزه، پیگیری و جدیت نویسنده مرا مجاب کرد تا وارد موضوع شوم.

این جانباز اردبیلی گفت: شاید مطالعه کتاب مشکل باشد و کتاب صوتی راحت‌تر، اما اصل مهم این است که محتوا باید به نوعی به دست مخاطب برسد.

آقازاده در پاسخ به اینکه چرا باید به این فرهنگ بپردازیم، با بیان خاطره‌ای تصریح کرد: گردان علی اصغر (ع) که من نیز عضوی از آن بودم، به نوعی یک جمع خانوادگی محسوب می‌شد به این ترتیب که چهار برادر و یک پدر از یک خانواده، یا دو برادر یا یک پدر و پسر در این گردان حضور داشتند و در پایان نیز یک شهید یا مجروح یا هر دو را داشتیم.

وی با تأکید بر اینکه آن اتفاق، تنها جنگ با عراق نبود، ادامه داد: امروز جای آن فرهنگ معنوی خالی است. اثرِ معنویت بود که همه آن بزرگواران را به آنجا کشانده بود؛ ارزش‌هایی که حضرت امام(ره) پیاده کرده بودند و عشق وطن؛ اما متأسفانه همان فرهنگ معنوی و مذهبی چنان تغییر یافته که غرق مادیات شده‌ایم و سمت و سوی جامعه به انحراف کشیده شده است؛ چه زیبا خواهد بود در عرصه فرهنگی آموزشی و اجرایی کشور به این فرهنگ بیشتر پرداخته شود چرا که امروز فرهنگ ایثار نیازی ضروری برای حفظ نظام اسلامی ایران است.

آقازاده درباره چگونگی انتخاب نام کتاب اذعان کرد: پس از بازگشت از عملیات کربلای ۴، بلافاصله عازم کربلای ۵ بودیم که یکی از دشوارترین عملیات‌ها بود؛ از این رو دونوع پلاکارد نوشتم؛ در یکی شهادت «رزمندگان» گردان قاسم و برادران را تبریک و تسلیت عرض کردم، دیگری را برای «سرداران» گردان نوشتم و جای اسامی خالی ماند.. که پس از بازگشت، پلاکاردها را تکمیل کنم.

وی در ادامه این خاطره گفت: نواری تهیه کردم با صدای آهنگران و شعر «ای سفر برگشتگان! کو شهیدان ما» که پس از عملیات پخش کردیم؛ آن روز غم‌‌انگیز، صحنه عاشورا در نظرم زنده شد چون بیشترین شهید را در این عملیات داشتیم اما امروز به جایی رسیده‌ایم که جنگ و جریان دفاع و آن دلاورمردی‌ها و خلوص و ایثار را فراموش کرده‌ایم.

بنا به این گزارش، پخش بخش‌هایی از کتاب‌های صوتی، تجلیل از مهدی آقازاده، هنرمندان، کارگردانان و مؤسسات تولیدکننده، از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها