پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
زنگ خطری برای ساکنان زمین

موضوع حفظ و سلامت محیط زیست و تأثیر آن بر کیفیت زندگی انسان، همچنین مسأله آلودگی خاک که از معضلات اصلی جهان کنونی است، در جدیدترین شماره فصلنامه «صنوبر» با دو کتاب «هوش محیط زیستی» و «آلودگی خاک، واقعیتی پنهان» بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دهمین شماره از فصلنامه طبیعت و محیط زیست «صنوبر» ویژه بهار و تابستان 99 با ده‌ها مطلب خواندنی منتشر شد. پرونده ویژه «هنر، طبیعت، محیط زیست»، «انسان، سرعت، آهستگی»، «ما به نابودی خود برخاسته‌ایم!»، «صدای زوزه ضحاک را شنیده‌ای؟»، «راهکاری حقوقی برای ادامه حیات مدارس طبیعت»، «انجمن حفاظت پرندگان آوای بوم»، «ملک‌آباد یعنی آخر دنیا!»، «تنظیم دستگاه ایمنی از راه تنوع زیستی در محیط طبیعی»، «انقراض دوران کودکی»، «هوش محیط زیستی»، «آلودگی خاک، واقعیتی پنهان» و چند خبر محیط زیستی، مطالب مندرج در این شماره از «صنوبر» هستند.
 

هنگام خرید از هوش محیط زیستی کمک بگیریم
«هوش محیط زیستی» کتابی نوشته دانیل گلمن با محوریت روانشناسی و تربیت است. این کتاب می‌تواند با همه افراد در هر سطحی از دانش ارتباط برقرار کند و برای آن‌ها مناسب باشد. اثر حاضر، به موضوعات مختلفی در زمینه طبیعت و حفظ محیط زیست می‌پردازد و به عبارتی مستقیما همه افراد را در حفظ یا نابودی محیط زیست سهیم می‌داند. کتاب هوش محیط زیستی زنگ خطری است برای هوشیار شدن تمامی ساکنان زمین، زیرا بسیاری از ما با خرید محصولاتی که از ماده اولیه تجدیدناپذیر تولید شده‌اند، آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کنیم و این تنها گوشه‌ای از بدرفتاری ما با محیط زندگی‌مان است. 

محوریت این کتاب بر موضوع حفظ محیط زیست است. در این اثر اشاره شده، برای اینکه بتوانیم محیط زیست را به بهترین شکل ممکن حفظ کنیم، باید هوش محیط زیستی قوی داشته باشیم. 

دانیل گلمن در 16 فصل کتاب «هوش محیط زیستی»، مسائل بسیار مهمی را درباره حفظ محیط زیست و ارتباط آن با کالاهای مورد نیاز بشر و محصولات مصرفی بیان می‌کند. او بر این عقیده است که هنگام خرید باید از هوش محیط زیستی خود کمک بگیریم تا بتوانیم محصولی را که حامی سیاست‌های سبز نیست یا به اصطلاح برای محیط زیست مضر است به راحتی تشخیص و از خرید آن خودداری کنیم. به این ترتیب خواهیم توانست محیط زیست را برای نسل‌های آینده در بهترین شرایط ممکن حفظ کنیم. 

چگونگی رفتار با خاک و پالودن آن از هرگونه آلودگی
کتاب «آلودگی خاک، واقعیتی پنهان»، نوشته مشترک دکتر ناتالیا رودریگز یوجینیو؛ از متخصصان و دانشمندان سرشناس در حوزه خاک‌شناسی در سازمان فائو، پروفسور مایکل مک لافلین؛ از اساتید بازنشسته علوم خاک و محیط زیست دانشگاه آدلاید استرالیا و پروفسور دانیل پنوک؛ از اساتید برجسته بازنشسته علوم خاک و محیط زیست دانشگاه ساسکاچوان کانادا است که در سال جاری با ترجمه حسین شمخانی از سوی انتشارات تحقیقات آموزش کشاورزی راهی بازار نشر شده است. 

این اثر در چهار فصل، به‌طور شفاف و مشخص به مبحث آلودگی خاک می‌پردازد. خواندن این کتاب علاوه بر پژوهشگران، دانشجویان و اساتید حوزه محیط زیست و حاک‌شناسی، برای عموم مردم نیز می‌تواند جذاب و دارای نکاتی آموزنده و کاربردی در ارتباط با چگونگی رفتار با خاک و پالودن آن از هرگونه آلودگی باشد. 

از آنجایی که آلودگی خاک از مباحث و معضلات اصلی در جهان کنونی است و کشور ما نیز با مشکلات محیط زیستی مختلفی دست به گریبان است، مطالب این کتاب شاید بتواند راهگشای به‌کارگیری روش‌های مبتنی بر علوم خاک در جهت زدایش هرگونه آلودگی از این عنصر حیاتی قرار گیرد.

شماره دهم از فصلنامه «صنوبر» در 153 صفحه به بهای 50 هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها