سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
دفاع مقدس حافظه تاریخی 200 ساله ایران را تغییر داد

سیدعباس صالحی در آیین سه‌شنبه‌های تکریم گفت: دفاع هشت ساله مقدس حافظه تاریخی 200 ساله ایران را تغییر داد و ما توانستیم بعد از هشت سال مقاومت یک وجب از خاکمان را واگذار نکنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور در آیین سه‌شنبه‌های تکریم از خانواده معظم شهدا که صبح امروز سه‌شنبه (8 مهر) در نمایشگاه ملی دست‌آوردهای دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ایام هفته دفاع‌مقدس گفت: دفاع‌مقدس در تاریخ ایران‌زمین قطعه نورانی و خاصی است و این هشت سال، هشت سال ویژه‌ای است. اگر به کل تاریخ ایران‌زمین نگاه کنیم می‌بینیم که این هشت سال، تلولو خاصی در این تاریخ چندهزار ساله دارد. اینکه سربازان ایران‌زمین مقاومت و ایستادگی به خرج دادند تا از کیان و ناموس خودشان دفاع کنند و اینکه ما در مظلومانه‌ترین جنگ‌های تاریخ حضور داشتیم و با سربلندی از آن عبور کردیم، کمتر مشابه دارد.
 
وی در ادامه به شهدای دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ما 16هزار شهید جنگ شهری داشتیم که مظلومانه زیر بمباران‌های لشکر مخاصم دشمن قرار داشتند. همچنین ما در معرض بمباران شیمیایی قرار گرفتیم و 10هزار شهید شیمیایی و 130هزار جانباز شیمیایی داریم. این‌ها اتفاقات سخت و تلخی بود که ملت ایران مظلومانه پشت سر گذاشتند. اما با مقاومت خودش تاریخ پرفروغی از خود برجای گذاشت.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش به کارکردهای حوزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: کارکردهای حوزه دفاع مقدس زوایای مختلفی دارد که می‌توان آن را به‌عنوان تاریخ گذشته حساب نکنیم و آن را بستری برای نوسازی تاریخ آینده بدانیم. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی‌شان به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس اشاره کردند، دفاع هشت ساله مقدس ایران، حافظه تاریخی 200 ساله ایران را تغییر داد. ما تا قبل از هشت سال دفاع مقدس، با اینکه همیشه کشورمان در معرض تجاوز بود، هر وقت در معرض تهاجم قرار گرفتیم، دچار عقب‌نشینی‌هایی شدیم و شاهد 200 سال عقب‌نشینی بودیم. اما دفاع مقدس، هشت سال مقاومت بود، بدون یک وجب واگذاری خاک.
 
صالحی در ادامه دفاع مقدس را نرم‌افزار ایران قوی دانست و گفت: ما می‌توانیم بمانیم؛ ولو اینکه همه جلوی ما قرار بگیرند و این کارکرد مهم دفاع مقدس است که می‌تواند جانمایه و روح ایران قوی باشد. نکته دیگر نقش دفاع‌مقدس در وحدت ملی ایران است. ایران جغرافیای گسترده و اقوام متنوعی دارد که سبب می‌شود گاهی برای دشمنان طمع ایجاد شود. وحدت ملی ایران تا قبل از دفاع مقدس دارای دو رکن دین و زبان فارسی بود اما در هشت سال دفاع مقدس به اقوام مختلف ایرانی، کنار هم قرار گرفتند و خونشان از غرب تا جنوب ایران کنار هم ریخته شد. وحدت قومی بر محور دفاع مقدس ایجاد شد و اکنون وقتی اقوام فارس، آذری، بلوچ، کرد، عرب، لر و سایر اقوام کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، حس می‌کنند کنار هموطنشان هستند و خاطرات فراوانی دارند.
 
وی افزود: این نکته از کارکرد دفاع مقدس برای پایداری ایران در غنای وحدت ملی، نقش قابل توجهی داشته و دارد. استان البرز هم با ویژگی ایران کوچک شناخته می‌شود و اقوام مختلف ایرانی ساکن آن هستند و شهدای این استان از قومیت‌های مختلف نماد این هویت قومی دفاع مقدس هستند.
 
صالحی کارکرد دیگر دفاع مقدس برای ساخت‌وساز تاریخ آینده ایران و نظام را کارکرد الگوسازی عنوان کرد و گفت: اگر عاشورا را به‌عنوان یک روز داریم که به خاطر تنوع سنین از پیرمرد تا کودک و همچنین تنوع قومی از اهل بیت و غیراهل بیت را برای انسان‌ها تا ابد الگوسازی کرده است تا همه احساس کنند، مردم از این الگوی عاشورایی می‌توانند برای زندگی‌شان رهنمون بگیرند در یک شباهت بشری و تاریخ انسانی هشت سال دفاع مقدس نیز تبدیل شده به هشت سال الگوساز. شهدایی که به قله ایثار رسیدند هم برای امروز ایران و هم برای آینده و جهان الگوسازی‌های زیادی می‌کنند. در همین 14 هفته سه‌شنبه‌های تکریم با هر خانه‌ای که ارتباط برقرار می‌کنیم هنوز حرف‌های ناشنیده، ناگفته و تازه زیادی برای یادگیری وجود دارد. امروز که در خدمت خانواده سردار شهید شعبان نصیری حضور داشتیم، مادرشان اشاره کردند که ایشان بی‌ریا و بدون چشم‌داشت بودند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به سه برهه از زندگی شهید نصیری اشاره کرد و گفت: نخست دوره جوانی این شهید دفاع مقدس بود، برهه دوم حضور در هشت سال دفاع مقدس و مرحله سوم حضور به‌عنوان مدافع حرم در خارج از مرزهای ایران که همه این سه برهه به بیش از 40 سال حرکت جهادی در مسیر اسلام اشاره دارد که شهید نصیری عقب ننشسته و همواره به مقاومت ادامه داده و هیچوقت خسته و ناامید نشده است. از سویی؛ تعبیر سردار سلیمانی به‌عنوان شیخ شهیدان به شهید نصیری تعبیر سنگینی است و نشان از باوری دارد که شهید سلیمانی به شهید نصیری داشته است.
 
سیدعباس صالحی در پایان سخنانش به نامه کوتاهی اشاره کرد که شهید نصیری برای نوه‌اش محمدیاسر نصیری نوشته و وصیت کرده است: «به‌نام خداوند مهربان، پسرم محمدیاسر. فکر کردم در این زمان بسیار کوتاه چه بنویسم تا چراغ راه و راهنمای وجودت باشد؛ سعی کن دروغ نگویی که دروغ گناه بزرگی است. دوم اگر حق را شناختی از مسیر آن خارج نشو، سوم اینکه ساده و سالم زندگی کن، چهارم اینکه اشتباهاتت را هرچند کوچک بپذیر و جبران کن تا ساخته شوی» این نامه چهار پیام کوتاه و مختصر برای یک نوه کوچک داشت که ما اگر در زندگی خودمان آن‌ها را به کار گیریم اتفاقات عظیمی رخ می‌دهد و می‌بینیم که پیام‌های شهدا اینچنین می‌تواند در زندگی ما راه‌گشا و الگوی آینده باشد.
  
رستمیان؛ مشاور استاندار در امور ایثارگران نیز در این مراسم، شهید نصیری را از شهدای شاخص استان البرز معرفی کرد و گفت: سال‌ها تلاش و مبارزه و دفاع از مظلومان در دستور کار شهید نصیری بود که در پنجم خردادماه 1396 به فیض شهادت نائل شد. ایشان فردی ولایتمدار و از پیروان رهبر معظم انقلاب بود که علاوه بر حضور در هشت سال دفاع مقدس، از رزمندگان مدافع حرم بود.
 
حجت‌الاسلام رضا ارزانی، مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور نیز در این مراسم گفت: 14 هفته قبل در روز سه‌شنبه‌ای به نام سه‌شنبه‌های تکریم قرار شد در قالب طرحی از سوی ائمه مساجد کشور به خانواده شهدا برای تکریم این عزیزان سر زده شود ما این 14جلسه را برگزار کردیم و در همه جلسات در محضر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم این هفته مراسم سه‌شنبه‌های تکریم به‌طور خاص‌تر در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد.
 
در بخش دیگری، در ارتباطی مجازی با خانواده سردار شهید شعبان نصیری، از هم‌رزمان سردار شهید قاسم سلیمانی، از خانواده این شهید تجلیل شد. همچنین رستمیان؛ مشاور استاندار در امور ایثارگران، حجت‌الاسلام رضا ارزانی؛ رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز، ایوب دهقانکار؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و جمعی از مسئولان نیز در این مراسم حضور داشتند.
 
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم
در ادامه این مراسم از طرح ملی ایران قوی نیز رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها