سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
کتاب «حاج ‌جلال» عاشقانه‌ای است پر از صداقت

مرتضی سرهنگی در آئین رونمایی از کتاب «حاج‌ جلال»بیان کرد: این کتاب، عاشقانه‌ای است پر از صداقت،‌ احساس و پاکیزگی روستایی. سنت‌هایی که در کتاب می‌بینیم، هرچند ممکن است امروز برخی از آن‌ها کمرنگ شده باشند، اما در کتاب این سنت‌ها به‌درستی منعکس شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین رونمایی از کتاب «حاج جلال» خاطرات حاج جلال حاجی‌بابایی به قلم لیلا نظری‌گیلانده، دوشنبه هفتم مهرماه، با حضور محمدمهدی دادمان؛ رئیس حوزه هنری، حمیدرضا حاجی‌بابایی؛ نماینده مجلس و رئیس کمسیون بودجه، مرتضی سرهنگی؛ مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی؛ نماینده ولی فقیه در سپاه قدس و جمعی دیگر از اهالی قلم و فعالان حوزه دفاع مقدس در دفتر ریاست حوزه هنری برگزار شد.
 
عبدالحمید قره‌داغی؛ مدیرعامل انتشارات سوره مهر در ابتدای این آئین با اشاره به اینکه این کتاب متعلق به استان همدان بلکه کل ایران است، گفت: لیلا نظری‌گیلانده نویسنده اهل اردبیل است که زحمت این کتاب را بسیار کشیده، اما امروز در جلسه حاضر نیست، ولی قرار است به‌زودی در شهر همدان کتاب رونمایی و بزرگداشتی برای آن برگزار شود.
 

این کتاب فصیح‌ترین اثر از ادبیات جنگ است
در بخش دیگری از این برنامه، مرتضی سرهنگی کتاب خاطرات حاج‌جلال را کتابی از ادبیات جنگ مردمی و روستایی دانست و افزود: این کتاب فصیح‌ترین اثر از ادبیات جنگ است که مردم عادی با آن درگیر بودند. حاج جلال و پسرانش برای جنگ تربیت نشده بودند، اما نان‌‌شان را از زمین درمی‌آوردند و حالا زمین‌شان در خطر بود و برای همین دست به‌کار شدند تا از زمین و سرزمین خود دفاع کنند.
 
وی بیان کرد: حدس و گمان‌مان درست از آب درآمد و خانم نظری توانست حق مطلب را در نویسندگی این اثر به‌درستی ادا کند، به شکلی که لحن‌ها و صداها درست از کار درآمده است. کتاب حاج‌جلال عاشقانه‌ای است پر از صداقت،‌ احساس و پاکیزگی روستایی. در این کتاب متوجه می‌شوید که حاج جلال چگونه ازدواج کرد و به زندگی پرداخت. سنت‌هایی که در کتاب می‌بینیم هر چند ممکن است امروز برخی از آن‌ها کمرنگ شده باشند، اما در کتاب این سنت‌ها به‌درستی و خوب منعکس شده است.


مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، ادامه داد: کتاب خاطرات حاج‌جلال نشان می‌دهد خانواده حاجی‌بابایی با تمام علقه‌هایشان در جنگ حضور یافتند. ما می‌دانیم کم شدن یک جوان در یک روستا یعنی چه. روستایی که شاهد بزرگ شدن همان جوان بود. ما می‌دانیم شهید شدن دو فرزند و دو داماد در جبهه یعنی چه و...
 
سرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به موج منفی رسانه‌های غرب اشاره کرد و گفت: وقتی اخبار را دنبال می‌کردیم، رسانه‌های خارجی مطلب توهین‌آمیزی را درباره رزمندگان ایران بیان می‌کردند. آن‌ها می‌گفتند مثلا نیروهای ایرانی با امواج انسانی موفق شدند، فلان منطقه را به‌دست آورند، واژه امواج انسانی به ما توهین بود (به شکلی به مانند اینکه مثل سرخپوست‌ها حمله کرده باشند) درحالی‌که برای عبور از اروند در عملیات والفجر 8، طراحان عملیات از کتابخانه‌های لندن جزر و مد رودخانه‌‌ها را استخراج کرده و با محاسبه دقیق بهترین ساعت را برای حمله انتخاب کردند. امواج انسانی را به توهین به رزمندگان ما اطلاق کردند.


وی افزود:‌ تمام محاسبات دنیا برای حمله به ما درست بود، الا یک محاسبه و آن اینکه مردم ما به یک ‌اره سرباز شدند و تا زمانی‌که این روحیه وجود داشت و دارد، مقاومت ادامه دارد.
 
مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در پایان سخنان خود اظهار کرد: باید از آقای حاجی‌بابایی تشکر کنم که برای تألیف این کتاب پا به پای ما راه آمدند. خانم نظری نویسنده کتاب با قلبش این مسیر را طی کرد. چراکه ما هر وقت خواستیم انجام وظیفه کنیم، شکست خوردیم اما وقتی پای قلب به میان آید، پیروز خواهیم شد. این کتاب را به‌عنوان یکی از زیباترین آثاری که لایه‌هایی از جنگ و روستا را نشان دهد، معرفی می‌کنم؛ این نهایت وفاداری ما به انقلاب و جنگ است. به غربی‌ها می‌گوییم این امواج انسانی نیست، بلکه شما امواج انسانی دارید که آدم‌ها را می‌خرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها