سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
وقف تألیف خدمتی جدید در جهت توسعه علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها به‌شمار می‌آید

حجت‌الاسلام خاموشی در آئین وقف کتب دانشگاه‌های سپاه پاسداران به وقف تألیف به عنوان وقف فرهنگی جدیدی که اخیراً باب شده است اشاره کرد و گفت: مؤلفان با وقف تألیفات خود می‌توانند گام مؤثری در جهت توسعه علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها بردارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین وقف کتب دانشگاه‌های سپاه پاسداران با حضور سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی، جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، دوشنبه 7 مهر در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی؛ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم با تأکید بر اینکه عزت امروز کشور وامدار خون شهیدان است، اظهار کرد: شهیدان بسیار زیرک بودند که خود را ابدی کردند. این شهیدان از دفاع مقدس، درس ایثار آموختند و این بسیجیان برگ زرینی را در تاریخ ثبت کردند.
 
رئیس سازمان اوقاف با اشاره به اینکه در قرآن کریم، وقف به مفهوم لفظ نیامده است، اما آیات زیادی در خصوص انفاق و صدقه و زکات به کار رفته است، تصریح کرد: روایاتی را در زمینه وقف داریم که عمدتاً از امام یازدهم نقل شده که قائده فقهی وقف نیز از این روایات استنباط شده است.
 
خاموشی با بیان اینکه فقیهان ما آنچه را که قابلیت ارزش‌گذاری مالی داشته باشد را می‌گویند که قابلیت وقف شدن دارد، افزود: در گذشته حق تألیف، مالکیتی در قبالش بذل نمی‌شد، اما در زمان فعلی اینطور نیست؛ اگر از فقیهان سؤال شود، حق تألیف را رد نخواهند کرد.
 


وی با تأکید بر اینکه پاسداران و بسیجی‌ها خودشان را وقف آرمان‌های انقلاب کرده‌اند، گفت: وقف یک نیت معنایی است که با قرب الی‌الله عجین است و شخص اموال خود را در جهت خیری معطوف کرده و مصرف آن را در آینده تعیین می‌کند و اصلش را حفظ می‌کند. وقف در اسلام بوده، همچنان که در ادیان الهی دیگر بوده است. شبیه وقف در ممالک دیگر هم با عنوان نیت خیر باقی وجود دارد که البته جهت انسانی دارد، اما در مکتب ما جهت الهی دارد.
 
حجت‌الاسلام خاموشی با اشاره به وقف فرهنگی گفت: وقف فرهنگی جدیدی اخیراً باب شده که عالی است و بر اساس آن مؤلفان تألیفاتی که انجام می‌دهند را وقف می‌کنند، یعنی شخص مؤلف مالکیت خود را قطع می‌کند و آن را در اختیار توسعه علمی و فرهنگی دانشگاه قرار می‌دهد. تولی کار هم با مسئولان دانشگاه هست که این آثار را حفظ کنند و برای بهره‌وری آثار هم فکر کنند و این وقف تألیف می‌شود.
 
وی افزود: در زمان گذشته فقیهان ما  راجع به حق تألیف نظری به این معنا نداشتند امروزه تثبت می‌کنند و حق تألیف را یک ما به ازای مالی می‌دانند و می‌گویند این تألیف می‌تواند یک اثر مالی داشته باشد.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن ارائه پیشنهادی به مسئولان دانشگاه مبنی بر این که وقف اختراعات و پتنت‌ها را در دستور کار خود قرار دهند، گفت: این اختراعات برای جبهه مقاومت و مقابله با نظام سلطه بسیار مؤثر واقع می‌شود و خود دانشگاه کم کم می‌تواند یک دامنه وسیع اختراعات وقف شده داشته باشد.
 
سردار فضلی نیز طی سخنانی در این نشست با بیان اینکه در دانشگاه‌های سپاه تعداد بیشماری کتاب در سال تولید می‌شود که دانشجوها باید بروز از آنها بهره‌مند شوند، گفت: امید است اقدام این دانشگاه، الگویی برای سایر مراکز علمی و آموزشی باشد که این امکان در ید آنها هست. سنت حسنه وقف کتاب باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
 
وی اظهار کرد: در دانشگاه افسری، سالانه تولید فراوان کتاب داریم و بیش از دو هزار کتاب هرسال در این دانشگاه منتشر می‌شود که همه ساله باید بروز شوند.  
 


سردار فضلی بیان کرد: یکی از ارزشمندترین میراثی که در هفته دفاع مقدس برای ما به یادگار مانده بحث نهادینه کردن فرهنگ دفاع مقدس است و بر این اساس همچون همه مقاطع پس از پیروزی انقلاب تا زمانی که اهداف و آرمان های نظام و دفاع از دستاوردهای شهدا در راهبرد نظام جمهوری اسلامی است از هر توطئه ای در امان خواهیم بود و همچنین در ابعاد دیگر زندگی این سرمایه تمام نشدنی است و می تواند هدایتگر نسل های دیگر باشد.
 
گفتنی است که در پایان این مراسم، تفاهم‌نامه وقف تألیفات کتب آموزشی دانشگاه امام حسین(ع) بین این دانشگاه و سازمان اوقاف و امور خیریه منعقد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها