دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
شهید سلیمانی سیاست را ذیل مکتب می‌دانست

محمد‌رضا سوقندی در نشست تبیین مکتب شهید سلیمانی با بیان اینکه این مکتب قدرت الگوسازی دارد، گفت: ولایت در مکتب شهید سلیمانی بحث سیاسی صرف نیست، بلکه بحث اعتقادی است و از همین منظر، سیاست را ذیل مکتب می‌دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست تبیین مکتب شهید سلیمانی به همت دفتر امور ایثارگران وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با هشتمین روز از برگزاری نمایشگاه دستاورد‌‌های دفاع مقدس با حضور محمد‌رضا سوقندی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران در موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.
 
محمد‌رضا سوقندی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران با بیان اینکه تبیین مکتب شهید سلیمانی از جمله سلسله نشست‌های معارف و معاریف دفاع مقدس است، گفت: یکی از معاریف دفاع مقدس، شهید سلیمانی است. در میان نظریاتی که وجود دارد، برخی گفته‌اند که مکتب شهید سلیمانی یک مکتب فلسفی نیست. او نه فقیه و نه دانشمند است که بخواهیم مکتب او را فقهی، فلسفی یا کلامی بدانیم. که این جای نقد دارد. اگر در شناخت شخصیت سلیمانی کوتاهی شده،َ نباید کم کاری خود را به حساب شهید سلیمانی بگذریم.
 
 وی عنوان کرد: در هیچ مکتبی صاحب مکتب تمام راه را طی نمی‌کند، بلکه پیروان مکتب هستند که باید این رسالت را بر دوش بکشند، بر این اساس مکتب سلیمانی مبانی نظری و فکری دارد و این مبانی نظری مباحث مکتب ایشان را به پیش می‌برد. ممکن است آثاری به قلم ایشان منتشر نشده باشد، اما لزوماً صاحب مکتب نباید حتماً صاحب اثر باشد، البته آثار مکتوب بسیاری از ایشان وجود دارد. گاهی اندیشه‌های حکیمانه، مختصر و مفید بیشتر یک مکتب را متجلی می کند تا اندیشه‌های پراکنده و عمل اندک.
 
سوقندی افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که آیا ما می‌خواهیم از یک شخص شهید یا شهیر سخن بگوییم؟ باید بگوییم هم بلی و هم خیر، ما نمی‌خواهیم مکتب شهید سلیمانی را تعریف کنیم بلکه قرار است این مکتب تبیین شود. در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چرا مکتب؟ در هستی دو سؤال وجود دارد، یکی چرایی و دیگری چگونگی، چرایی سؤال اساسی و چگونگی، سؤالی روشی است. ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا می‌گوییم مکتب حاج قاسم سلیمانی؟ به همان دلیل که می‌گوییم مکتب امام خمینی(ره) یا مکتب امام حسین(ع)، زیرا مکتب او جدای از مکتب اسلام، قرآن و امام حسین(ع) نبود.
 
مکتب شهید سلیمانی، بازتولید جدید از مکتب اسلام و دکترین اسلامی است
وی اظهار کرد:  مکتب شهید سلیمانی یک الگوی مکتبی جدید و بازتولید جدید از مکتب اسلام و دکترین اسلامی است. مکتب یعنی مجموعه‌ای از اندیشه‌هایی که گروهی به آن باور دارند و حاضرند در راه ارزش‌های آن مکتب جان‌فشانی کنند. مکتب شهید سلیمانی آموزه‌هایی دارد که تشریح‌کننده این مکتب است.
 
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران گفت: یکی از ویژگی‌های این مکتب این است که دارای پیشینه و ریشه است که بسیار مهم و منابع محکمی دارد سخنرانی‌های شهید سلیمانی بعنوان مبانی نظری و وصیت‌نامه ایشان یک ایدئولوژی دارد که با مبانی مکتب اسلام و مبانی شیعی همخوانی دارد و این یک ویژگی است در اسلام ناب محمدی که امام خمینی(ره) اسلام ناب را مقابل اسلام آمریکایی بکار بردند.
وی تصریح کرد: ویژگی دیگر مکتب شهید سلیمانی انقلابی بودن آن است و این ویژگی واژه جامعی است که تمام عرصه‌های مکتب را دربرمی‌گیرد و مدلش، مدل رهبری است. عملگرایی ویژگی دیگر مکتب شهید سلیمانی است. مکتب سلیمانی با منویات رهبری همخوانی دارد و به دنبال نفوذ در قلب‌ها است، اقتدار دارد، زرین است و مخاطب آن دل‌ها است.
 
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در مکتب شهید سلیمانی جناح وجود ندارد. ایشان در بحث سیاسی فراسیاست بود. ولایت در مکتب شهید سلیمانی بحث سیاسی صرف نیست، بلکه بحث اعتقادی است و از همین منظر سیاست را ذیل مکتب می‌دانست. این مکتب قدرت الگوسازی دارد.
 
 سوقندی افزود: مبانی اعتقادی شهید قاسم سلیمانی در مکتب ایشان خیلی پیچیدگی ندارد و با زبان ساده و در حد فهم و عقول مخاطبان و مجاهدان معارف معرفتی را بیان می‌کرد، لذا مخاطبان با جان و دل نصایح این شهید والامقام را می‌پذیرفتند، زیرا بین آنچه می‌گفت و عمل می‌کرد تضاد وجود نداشت.
 
وی با بیان اینکه مکتب سلیمانی، رمز گام دوم انقلاب است، گفت: بعثت، عاشورا، غدیر و مهدویت، چهار عنصر مکتب شهید سلیمانی هستند و ویژگی دیگر این مکتب این است که بر امواج استوار نیست و هر ویژگی یا وصفی که جریان‌ساز نیست در این مکتب نمی‌گنجد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها