دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
اسناد دفاع مقدس گویاسازی شده و با سهولت در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در دومین مراسم «یادها و نام‌ها» با بیان اینکه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در صدد استمرار ثبت و ضبط سرمایه اسنادی مرکز در حوزه‌های مختلف است، گفت: گویاسازی و تسهیل در ارائه اسناد به پژوهشگران در دستور کار این مرکز قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ دومین مراسم «یادها و نام ها»، آیین رونمایی از کتاب‌های اسنادی و پژوهشی تازه منتشر شده مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و همچنین تجلیل از فرماندهان و مسئولان شاخص و فعال در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس و خانواده شهدا، دوشنبه 7 مهرماه به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس با حضور سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از فرماندهان در موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.
 
سردار علی‌محمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در رابطه با این نشست گفت: نشست امروز در ادامه برنامه‌های سال گذشته با عنوان «یادها و نام‌ها» به مناسبت چهلمین سالگرد در نظر گرفته شد با این تفاوت که به دلیل شیوع بیماری کرونا محدودتر و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و هدف اصلی از برگزاری این نشست زنده کردن یاد دوران دفاع مقدس، گردهمایی پژوهشگران این عرصه و تجلیلی از خانواده شهدا، جانبازان و فرماندهان دوران دفاع مقدس است.
 
وی اظهار کرد: در دومین نشست «یادها و نام ها» با اهتمام پژوهشگران و راویان و با استعانت از خدا از 40 اثر تحقیقاتی و 120 عنوان از کتاب های مرکز اسناد رونمایی می‌شود که 30 کتاب مربوط به عملیات بیت‌المقدس، 7 عنوان مربوط به عملیات خیبر، 34 عنوان کتاب در رابطه با عملیات بدر و 49 عنوان کتاب به عملیات والفجر 8 اختصاص دارد و 40 عنوان کتاب پژوهشی به حوزه‌های تاریخ شفاهی، روزشمار، اطلس جنگ، شناسه یگانی، یگان نبردی و کتاب فرهنگی و اجتماعی مربوط می‌شود.
 
سردار نائینی با بیان اینکه مرکز اسناد به عنوان یکی از مراکز اصلی تحقیقات دفاع مقدس با پیشینه پرافتخار و مدارک دست اول ضمن استمرار فعالیت گذشته بر اساس فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی تلاش مضاعفی به عمل می‌آورد تا به بخشی از فرمایشات ایشان جامه عمل بپوشاند، عنوان کرد: به همین منظور در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در صدد برشماری سرفصل‌های مهمی از دفاع مقدس بوده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به نقش حضرت امام(ره) در مدیریت و فرماندهی عالی جنگ، عقلانیت و تدبیر در دفاع مقدس، توجه به وجهه بین‌المللی دفاع مقدس، ضرورت مقابله با تحریف دفاع مقدس و تولید محتوا و متون فاخر برای خلق آثار هنری اشاره کرد.
 
وی تصریح کرد: بازنگری و تکمیل مسائل و موضوعات به عنوان نقشه راه با تدوین شیوه‌نامه در حوزه جنگ، تولید آثار مرجع با توجه به روزشمارهای تاریخ شفاهی رزمندگان و کارنامه عملیاتی با هدف تولید اثر و روایتگری دفاع مقدس، برگزاری نشست‌های تحلیلی و روش‌شناسی برای رفع نگرانی از تحریف جنگ، تولید روایت مستدل و مستند از حوادث و توجه به عمق اجتماعی صحنه‌های نبرد که در این زمینه 150 سوژه مورد بررسی قرار گرفته است از جمله مواردی است که در دستور کار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس قرار گرفته است.
 
سردار نائینی افزود: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در صدد استمرار ثبت و ضبط سرمایه اسنادی مرکز در حوزه‌های مختلف، استغناء مرکز به لحاظ تولید روایت مستند و مستدل و استمرار حرکت در پاسخ به نیازهای جدید، گویاسازی اسناد، تسهیل در ارائه اسناد به پژوهشگران و تقویت ارتباط با آنها است که همین موارد رشد همه جانبه این مرکز این مرکز را بدنبال خواهد داشت.
 
وی گفت: ترجمه آثار دفاع مقدس و شناخت مخاطبان این آثار، توسعه روزافزون تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس، انتشار 70 مجلد روزشمار دفاع مقدس، توسعه ارتباط با مراکز اسنادی و تولید مجدد فصلنامه نگین با رویکرد جدید از دیگر افتخارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است.



سردار سرلشگر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی در این نشست حضور در جمع فرماندهان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس را لحظاتی شیرین و ماندگار عنوان کرد و گفت: امروز این افتخارات بزرگ تاریخ، به ما حق حیات، عزت، عظمت و جاودانگی دادند. آنها رمز بقای انقلاب شدند. جنگ دقیق‌ترین پدیده زندگی بشر است. در جنگ دو طرف منازعه با محاسبه و برآورد دقیق ترین عوامل را محاسبه می‌کنند. جنگ با حیات و ممات ملت‌ها مرتبط است. کسی پیروز می‌شود که بتواند معادله زندگی را بسازد. شگفتی منحصر به فرد دفاع ما در این نهفته است که وقتی جنگی با گستره جهانی علیه ملتی تنها آغاز شده چگونه آن ملت پیروز می‌شود؟ راز شگفت انگیز این پیروزی در یک حقیقت نهفته است و آن حقیقت، امامت، امام و ولی امر مسلمین است. ژرف‌اندیش است. نگاه نافذی دارد و از درون ذهن آنها آگاه است. می‌داند این نبرد با یک ائتلاف ناشناخته اما واقعی شکل گرفته و جغرافیایی وسیع دارد. در این طرف همه شاخص‌های ظاهری در نابرابری است.
 
سردار سلامی اظهار کرد: امام جای مرگ و زندگی را برای یک ملت تغییر می‌دهد و جنگ را با زندگی تغییر می‌دهد و آن آغاز تجلی و درخشش احساسات نهفته است که شهادت را به ایده آلی معنوی تبدیل کنند. دیگر جنگ و زندگی یکی هستند. همه جاودانگی را در جنگ دیدند. فرهنگ ایثار و جهاد به یک فرهنگ رایج تبدیل شد و انسان‌هایی که در جنگ بودند از مرگ و شهادت نمی‌ترسیدند. کسی که از مرگ نترسد کسی به او غالب نمی‌شود. قوه تدبیر او جاری می‌شود که اثر شجاعت است. این راز پیروزی‌ها است . امام یاد داد از شوکت دشمن‌ها نترسند و با ثبات قدم باشند چون روح‌ها، قلب‌ها و ذهن‌ها می‌جنگند. امام آرامش، توکل، صبر و استقامت می‌آفریند و برای نظریاتی که می‌داد مصداق می‌آورد.
 
سرلشگر سلامی عنوان کرد: امروز تهدید دشمن در اشکالی خطرناک‌تر و پیچیده‌تر و جدی‌تر، ادامه دارد. امام(ره) دشمن را از سرزمین‌مان بیرون راندند، رهبر معظم انقلاب اسلامی راه ایشان را تعقیب کردند. پیشانی جبهه را وسیع کردند و در دور دست‌ها قدرت ساختند. آرزوهای سیاسی دشمن را در هم ریختند و اجازه ندادند اهداف سیاسی‌شان را در جهان اسلام تعقیب کنند. جهاد منتشر شد. جوانان بلاد اسلامی با الگوی جوانان ایران سلاح بدست گرفتند. زمین خدا را برای دشمنان خدا خطرناک کردند. روند تعقیب معکوس شد و ما پیش رفتیم.
 
سرلشکر سلامی تصریح کرد: دشمن در عرصه فتنه اقتصادی حلقه محاصره را تنگ‌تر کرده، اما ایستادگی رهبر مدبرانه است چون فرمول‌های غلبه بر مشکلات را می‌شناسد و از مقاومت ملت آگاه است. امروز نام ایران را به نام رهبرش به نام ایران با عزت، اقتدار و حریت می‌شناسند. می‌دانند این کشور صلح، عزت را مقتدرانه می‌خواهد. در دنیای امروز باید یا ضعیف، ذلیل یا تسلیم بود یا عزیز، قوی و مقتدر. راه وسطی وجود ندارد. بدون مقاومت و قدرت نمی‌شود در برابر این شیاطین ایستاد. این تصویری دل‌انگیز و جذاب از مقاومت یک ملت است. ما تصمیم گرفته‌ایم این راه را تا آخر با رهبرمان بپیماییم.
 


حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی، ‌نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این نشست به بررسی آنچه دفاع مقدس را مقدس کرده است، پرداخت و گفت: جنگ ویرانگر است، اما چه چیزی دفاع مقدس را هم ماندگار و هم اثربخش کرد؟ آن بعد الهی و اصول حاکم بر دفاع مقدس و ارزش های الهی عامل بقای انقلاب شد.
 
وی اظهار کرد: تا زمانی که انقلاب و نظام اسلامی هست، دشمن هم هست، چون جنگ‌ها با استکبار پایان ندارد، بنابراین دفاع نیز پایان نخواهد داشت. این سنت الهی است که خداوند تأکید دارد که جنگ جبهه ظلم و باطل تمامی ندارد و تا استکبار و تهاجم‌ها هست، دفاع ما هم ادامه دارد. مهم این است که ما وارثان دفاع مقدس نگذاریم این اصول حاکم بر دفاع مقدس دستخوش تحریف شود و با روحیه عاشورایی و ولایتمداری می‌توانیم همان‌طور که در جنگ با دشمن جهاد اصغر را آفریدید امروز هم با جهاد اکبر در برابر تهاجم نرم دشمن این دفاع مقدس را گرامی بداریم. گرامیداشت فقط ذکر خاطره نیست بلکه عبرت و چراغ راه آینده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها