یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
جمع‌آوری 12 میلیون اثر مرتبط با شهدا در بنیاد شهید

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، بیان کرد: در مجموعه بنیاد شهید 12 میلیون از آثار شهدا را جمع‌آوری کرده‌ایم و 9 میلیون اثر نیز در حوزه دیجیتال در حال جمع‌آوری است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین رونمایی از 40 عنوان کتاب از تازه‌های نشر شاهد، امروز یکشنبه (6 مهرماه) با حضور سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید اوحدی؛ معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید وامور ایثارگران، حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه، جمعی از مسئولین و مقامات لشکری و کشوری، خلبانان پیشکسوت نیروی هوایی، خانواده شهدا و فعالان و اهالی قلم حوزه دفاع مقدس در مجتمع‌ فرهنگی شهید رسول‌زاده برگزار شد. تجلیل از خانواده‌های فرماندهان شهید نیروی هوایی و تعدادی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس نیز بخش‌های دیگری از این برنامه بود.
 
استمرار در نگرش به حوزه دفاع مقدس
سعید اوحدی؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این برنامه در سخنانی کوتاه گفت: جنگ یک نعمت عظیم در تاریخ کشورمان بود که دارای ظرفیت‌های بسیاری است. هرچه بر این گنجینه عظیم بیافزاییم، غنای آن را بالا می‌برد. اگر از هفته دفاع مقدس و تاریخ دفاع مقدس حرف می‌زنیم و به تعبیر رهبری باید در آن ورود پیدا می‌کنیم، همانطور که پس از 1400 سال واقعه عاشورا از تحریف مصون مانده و با جزئیات روایت شده، نگاه ما به کتاب و حفظ و نشر آثار دفاع مقدس نیز باید با رویکرد استمرار در نگرش به این حوزه باشد. این اصل ما را در مسیر استوار قرار می‌دهد.
 
وی افزود: بهترین روایت برای حدیث‌گویی تاریخ کتاب است اگر از کتاب روایت‌گری و تاریخ می‌گوییم امروز این رسالت بزرگ تاریخی برعهده ماست که روایتگر رشادت‌ها و ایثار مردان و زنان این سرزمین باشیم. در مجموعه بنیاد شهید 12 میلیون از آثار شهدا را جمع‌آوری کرده‌ایم و 9 میلیون اثر نیز در حوزه دیجیتال در حال جمع‌آوری است. امیدواریم در حوزه روایتگری مدافعان سلامت نیز بتوانیم گام‌های موثری برداریم.


هشت سال دفاع مقدس فقط یک برهه زمانی نیست
سردار یعقوب سلیمانی؛ معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این آئین، هفته دفاع مقدس را یادآور حماسه، ایثارگری و ازخودگذشتگی رزمندگان در دفاع مقدس دانست و بیان کرد: امروز به پاس چهل سال پایداری، 40 عنوان از تازه‌های نشر دفاع مقدس رونمایی می‌شود.
 
وی ادامه داد: به فرموده رهبری، هشت سال دفاع مقدس فقط یک برهه زمانی نیست. تا خط ایثار و شهادت در کشور پویاست، انقلاب ما نه تنها متوقف نخواهد شد، بلکه رو به پیشرفت است.
 
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید همچنین گفت: امسال به مناسبت چهل سالگی دفاع مقدس، 40 برنامه محوری مبتنی بر اثرگذاری در سراسر کشور با مشارکت دستگاه‌های مختلف در حال اجراست. برگزاری چند کنگره ازجمله کنگره شکوه و ایثار ازجمله این برنامه‌هاست.
 
اهالی قلم رشادت‌های مدافعان سلامت را روایت کنند
دکتر سیما سادات لاری؛ معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت نیز در بخش دیگری از این برنامه، اظهار کرد:  امروز ما هرچه داریم از شهدا داریم، ملت ما در 41 سال اخیر، سختی‌های زیادی تحمل کرده و امروز هم با وجود شیوع بیماری کرونا، با تحریم‌های ظالمانه روبه‌روست. اما آنچه باعث شده که همچنان سرپا باشیم، برکت خون شهدا و دعای دلسوزان این مرز و بوم و مادران شهداست.
 
وی افزود: بیماری کرونا یک بار دیگر فداکاری و شجاعت زنان و مردان ایرانی در دوران دفاع مقدس را زنده کرد. همه ما مدیون این فداکاری‌ها هستیم و باید قدردان آن باشیم. در این برهه، رسالت اهالی فرهنگ و هنر پررنگ‌تر می‌شود تا بتوانند خالق آثار ماندگار شوند. بین همه آثار فرهنگی، کتاب سرآمد است و جایگاهی ویژه دارد.
 
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، گفت: امروز این 40 کتابی که رونمایی می‌شوند می‌توانند بخشی از حماسه‌های دفاع مقدس را برای آیندگان ماندگار کنند. این‌گونه کارها باعث تعمیق فرهنگ شده و باعث می‌شود فرزندان و آیندگان ما به این میراث افتخار کنند. امیدواریم اهالی قلم بتوانند رشادت‌های مدافعان سلامت را به زیبایی روایت کرده و به تصویر بکشند. همه ما باید در هر جایگاهی به وظیفه‌مان عمل کنیم، چراکه تاریخ درباره رفتار ما به‌ویژه تصمیم‌گیری‌های مسئولان قضاوت خواهد کرد.
 

به اندازه ده‌ها کتاب حرف برای گفتن دارم
امیرسرتیپ خلبان حبیب بقائی؛ از خلبانان تیزپرواز دفاع مقدس از دیگر مهمانان این برنامه بود که در این آئین کتابی که به روایت وی نوشته شده نیز رونمایی شد. این پیشکسوت در سخنانی کوتاه بیان کرد: به اندازه ده‌ها کتاب، حرف برای گفتن دارم. سال‌ها حضور در محضر بزرگانی همچون شهید ستاری و شهید بابایی، سراسر خاطره است. یکی از این خاطرات، جابجایی و تخلیه 18 هزار و 700 مجروح در 72 ساعت به‌عنوان بزرگترین عملیات‌ تخلیه مجروح بود.
 
وی ادامه داد: هرچه داریم از برکت خون شهدا داریم، پس باید خودشان و فرزندان و خانواده‌هایشان در رأس و اولویت قرار گیرند. در این مملکت انسان‌هایی باید مسئول باشند که وابسته نبوده و خادم ملت باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط