یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
پژوهش، پشتیبان یک روایت صادقانه و علمی و محکم از دفاع مقدس است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اگر می‌خواهیم تاریخ دفاع مقدس تحریف نشود، باید به پژوهش توجه بیشتری داشته باشیم. حوزه پژوهش می‌تواند پشتیبان یک روایت صادقانه، علمی و محکم از دفاع مقدس باشد.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ آئین رونمایی از 40 عنوان کتاب از تازه‌های نشر شاهد، امروز یکشنبه (6 مهرماه) با حضور سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید اوحدی؛ معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید وامور ایثارگران، جمعی از مسئولین و مقامات لشکری و کشوری، خانواده شهدا و فعالان و اهالی قلم حوزه دفاع مقدس در مجتمع‌ فرهنگی شهید رسول‌زاده برگزار شد.
 
همدلی نیروی هوایی در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس
سیدعباس صالحی در این آئین گفت: توفیقی است که امروز در چهلمین سالگرد دفاع مقدس در یک محفل شریف و به یک مناسبت مبارک در حضور فرماندهان دفاع مقدس، خانواده شهدا و نویسندگان و اهالی قلمی که در فضای ایثار و شهادت نوشته‌اند، حاضر هستم. با گرامیداشت یاد امام و شهدا، امروز به‌طور ویژه از دو مجموعه ایثارگر که در طول سال‌های دفاع مقدس و پس از آن نقش تأثیرگذاری داشته‌اند، یاد می‌کنم.
 
وی ادامه داد: گروه نخست، نیروی هوایی است که برای ما در فضای انقلاب یادآور اتفاقات بسیار خاصی است. 19 بهمن 1357، تیر خلاص را به رژیم پهلوی جمع شکوهمند نیروی هوایی زد. اگر این اتفاق نمی‌افتاد، پیروزی انقلاب اسلامی در هر صورت روی می‌داد، اما دیرتر و با خشونت و ریختن خون‌های بیشتر. وقتی آن دیدار تاریخی اتفاق افتاد، هم رژیم پهلوی و هم پشتیبانان آن‌ها در خارج از کشور فهمیدند کار تمام شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مقطع دیگری از همراهی این نیرو با ملت در دوران دفاع‌مقدس بود. این همراهی خیلی زود خود را نشان داد. عصر 31 شهریور با حملات هوایی نیروی بعث عراق، جنگ به‌صورت رسمی آغاز شد. امام فرمودند که دزدی آمده و سنگی انداخته و رفته، جوابش را خواهیم داد. 12 ساعت  بعد 140 هواپیمای ایرانی فضای آسمان عراق را پرکردند که این اولین پاسخ قاطعانه به آن حمله ناجوانمردانه بود، آن‌هم در شرایط خاص کشور که پس از رخ دادن انقلاب اسلامی هنوز ساماندهی لازم در نیروهای نظامی وجود نداشت. پرواز این 140 هواپیما نوعی روحیه مقاومت و ایثار را در جامعه ایرانی پراکند. در طول دفاع‌مقدس هم دیده‌ایم که چگونه شهید ستاری‌ها در طول 8 سال، هوای ایران را حفظ کردند تا زمین ایران نلرزد. این همیاری و همدلی ستودنی است. عزیزانی که به ثبت این خاطرات پرداخته‌اند نیز اجرشان جاویدان است.
 
حماسه مدافعان سلامت در دفاع مقدس و امروز
صالحی تصریح کرد: گروه دومی که امروز می‌خواهم به‌طور ویژه از آن‌ها یاد و تجلیل کنم، مدافعان سلامت هستند که در طول دوران دفاع مقدس نیز نقش قابل‌توجهی داشته‌اند. در 8 سال دفاع مقدس اورژانس‌ها و بیمارستان‌های صحرایی در فاصله‌ای حدود 10 کیلومتر از خط مقدم برپا شده و پزشکان و پرستاران با تعداد محدود و امکانات اندک حماسه خاصی را خلق کردند. امروز هم پس از 8 ماه از گذشت شیوع بیماری کرونا، شاهد حماسه مجدد کادر درمان هستیم.
 
وی در ادامه گفت: بحث دفاع مقدس یک پدیده تمام‌شدنی نبوده و اینگونه نیست که 8 سال اتفاق افتاده و پرونده آن بسته شده و به تاریخ پیوسته است، بلکه این یک پرونده در جریان است و عزیزانی به هر شکل در حوزه‌های مختلف فعالیت کرده‌‌اند تا این پرونده را حفظ کنند. یکی از وجوه ارزشمند این پرونده، حوزه چاپ و نشر است. در بازه زمانی 40 ساله، بیش از 18 هزار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس به چاپ رسیده که حدود 13 هزار و 600 عنوان از آن‌ها چاپ نخست بوده است. مجموعه‌های خصوصی و دولتی وظیفه مهمی را برعهده گرفتند تا روایت‌گر این اتفاق باشند.
 
انتشار 15 هزار صفحه کتاب دفاع مقدس در 6 ماه
مقام ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: امروز در عرصه مکتوب دفاع مقدس، شاهد اتفاقات خوبی هستیم البته هنوز تا قله فاصله داریم و در دامنه ایستاده‌ایم، ولی توانستیم مسیری را پیش ببریم که می‌تواند توشه بزرگی برای آینده ایران باشد. در شاخه‌های مختلف کارهای قابل‌توجهی رخ داده است. این تعداد کتاب و جریان روبه‌رشدی که وجود دارد، گواه این مدعاست. در 6 ماهه نخست امسال، بیش از 15 هزار صفحه از کل کتاب‌های منتشر شده در کشور که معادل 2.1 درصد می‌شود، متعلق به حوزه دفاع مقدس بوده است. این آمار نشان‌ می‌دهد که جریان نشر و اهالی قلم این حوزه در ارتباط با دفاع مقدس به سهم خود به‌خوبی واقف بوده‌اند.
 
صالحی ادامه داد: در حوزه اسناد نیز در شاخه‌های مختلف کارهای قابل‌توجهی اتفاق افتاده که یکی از آن‌ها در زمینه وصیت‌نامه‌هاست. به تعبیر حضرت امام(ره) که فرمودند وصیت‌نامه‌هایی که این عزیزان می‌نویسند را مطالعه کنید، انگار 50 سال عبادت کرده‌اید. این تعبیر با تصویر ما از عبادت کمی تفاوت دارد. اینکه امام به‌عنوان یک عارف و مرجع‌تقلید چنین تعبیری دارند، نشان از اهمیت این وصیت‌نامه‌‌ها دارد. مقام معظم رهبری نیز در این‌باره در ذیل کلام امام (ره) فرموده‌اند که من به توصیه ایشان خیلی عمل کرده‌ام و هرچه از وصیت‌نامه‌های بچه‌های شهید به دستم رسیده را خوانده‌ام، چیزهای عجیبی است که از آن‌ها درس می‌گیریم. این وصیتنامه‌ها دایرة‌المعارف هستند و به‌عنوان گنجینه از آن‌ها حفاظت می‌شود تا در جریان نشر مکتوب برای امروز و آینده کشور باقی بمانند.
 
خاطرات دفاع مقدس از جنس حقیقت‌اند
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از دیگر از شاخه‌های ادبیات دفاع مقدس، حوزه خاطرات است، خاطرات پراکنده‌ای که در طول 40 سال تجمیع شده و گنجینه قابل‌توجهی برای تاریخ دفاع مقدس ساخته، طعم خاصی دارند. رهبر معظم انقلاب تاکنون بر حدود 57 اثر تقریظ نوشته‌اند که عمده آن‌ها در زمره خاطرات دفاع مقدس بوده است که این کتاب‌ها به چاپ‌های مجدد رسیده و مخاطبان بسیار پیدا کرده‌اند. این خاطرات از جنس حقیقت هستند، چراکه نقاط تماس‌شان با حقیقت خیلی زیاد است. این خاطرات با راوی عینی تماس مستقیم دارند. تاریخ ما هرچه به جلو می‌رود با واسطه‌های بیشتری همراه است و هر تاریخی که واسطه می‌خورد ابهاماتی در آن به‌وجود می‌آید، اما خاطرات دفاع مقدس از جنس حقیقت هستند که با گوشت و خون راویان آن‌ها به ما منتقل شده‌اند. عنصر دیگر این خاطرات جذابیت است که بخشی از این جذابیت به قدرت انسان در موقعیت‌های غیرمنتظره برمی‌گردد. مجموعه این ویژگی‌ها، حوزه دفاع مقدس را به‌عنوان یکی از بخش‌های قابل‌توجه نشر کشور معرفی کرده است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شاخه سوم، حوزه داستان است اعم از داستان کوتاه، بلند، نمایشنامه و ... در این حوزه در عین اینکه هنوز باید کارهای زیادی انجام دهیم، اما اتفاقات خوب هم اندک نیست. داستان دفاع مقدس یک فرق اساسی با جریان داستان‌نویسی دارد که شاید در شاخه‌های دیگر به سختی می‌توان آن‌را ایجاد کرد. یکی از موارد تکنیکی داستان این است که باید برای خواننده نوعی باورپذیری ایجاد شود. حوزه دفاع مقدس مضمون‌های فراوانی از باورپذیری دارد. جانمایه‌هایی در خاطرات دفاع مقدس وجود دارد که داستان‌های این حوزه را باورپذیر می‌کند.
 
شعر دفاع مقدس، ترکیبی از حماسه و عرفان
صالحی تصریح کرد: شعر، شاخه دیگری از دفاع مقدس است که جایگاه قابل‌توجهی دارد. نکته دیگر در ادبیات دفاع مقدس این است که این ادبیات ترکیبی از حماسه و عرفان بوده و شعر دفاع مقدس نیز یک شعر ترکیبی است و بن‌مایه آن یک ژانر جدید ایجاد کرده که می‌تواند هم حماسی باشد و هم عرفانی. شعر دفاع مقدس همچنین ترکیبی از تخیل و واقعیت است.
 
وی ادامه داد: شاخه‌های بسیار متنوعی در نشر مکتوب داریم که یکی از آن‌ها حوزه مهم پژوهش است. اگر می‌خواهیم تاریخ دفاع مقدس تحریف نشود، باید به این شاخه توجه بیشتری داشته باشیم. تاکنون پژوهش‌های خوبی صورت گرفته و البته نیازمند پژوهش‌های بیشتری نیز هستیم. حوزه پژوهش می‌تواند پشتیبان یک روایت صادقانه، علمی و محکم از دفاع مقدس باشد. اگر دفاع مقدس راویانی صادق نمی‌داشت، این 8 سال در همان 8 سال مدفون و به‌گونه‌ای تحریف‌شده، روایت می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها