یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
حس زيبايي شناسي در جنگ را در آثار كودك و نوجوان ارائه دهيم

کمال شفیعی گفت: ما مدیون خون شهدایی هستیم که در دفاع از کشورمان ریخته شده و باید بتوانیم میراث‌داران خوبی باشیم و حس زیبایی‌شناسانه موجود را در قالب آثار کودک و نوجوان ارائه دهیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حجت‌الله ناظری در نشست رسانه‌‌ای معرفی بیش از 40 عنوان کتاب کودک و نوجوان حوزه هنری کودک و نوجوان در حوزه دفاع مقدس که صبح امروز (6 مهرماه) در حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار شد، با اشاره به نقش خبرنگاران حوزه دفاع‌مقدس در طول 8 سال جنگ تحمیلی به دو کارکرد خبرنگاران اشاره کرد و گفت: نخستین کارکرد خبرنگاران در زمان دفاع مقدس ایجاد محتوا براساس مستندسازی برای آیندگان بود و بسیاری از کتاب‌هایی که ما در حوزه کودک و نوجوان در زمینه دفاع‌مقدس تولید کردیم براساس مستندنگاری‌ها و خاطرات این دوستان در طول 8 سال دفاع مقدس بود. دومین کارکرد آن‌ها استفاده از تکنیک‌های خبری در زمان جنگ بود که خبر خوبی را در آن زمان به رزمندگان می‌دادند که تاثیر مثبت زیادی در روحیه آن‌ها داشت.
 

 
امروز درگیر جنگ در دو جبهه اقتصادی و فرهنگی هستیم
سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان، با بیان اینکه جنگ ما تمام نشده، گفت: ما در آن دوران جنگ فیزیکی داشتیم و امروز جنگ دیگری داریم که در دو جبهه اقتصادی و فرهنگی است. شناخت جنگ عیانی خیلی سخت نیست اما شناخت جنگ فیزیکی و فرهنگی خیلی سخت است و حوزه هنری در این راستا و با توجه به جنگ فرهنگی که در آن قرار داریم اقدام به تولید 157 عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان کرده است.
 
ناظری در ادامه بیان کرد: همچنین حوزه هنری کودک و نوجوان با همکاری انتشارات سوره مهر با توجه به شرایط کرونایی در کشور اقدام به برگزاری و فروش اینترنتی کتاب‌ها و راه‌اندازی فضای تبلیغاتی «روشنای خاطره‌ها» کرده است که در آن امکان خرید کتاب‌ها برای مخاطبان به همراه تخفیف ویژه و جوایز ایجاد شده است. این فروشگاه از 31 شهریور تا 17 مهرماه برپاست تا قدم درستی در افزایش شناخت مخاطبان کودک و نوجوان نسبت به کتاب‌های دفاع مقدسی ایجاد کند.
 

تلاش حوزه هنری کودک و نوجوان در کشف، جذب و پرورش استعدادها
کمال شفیعی؛ مسئول آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کودک و نوجوان، نیز در این نشست گفت: ما در حوزه هنری کودک و نوجوان دو رسالت عمده را در راستای فعالیت‌هایمان قرار دادیم نخست کشف، جذب و پرورش استعدادهای درخشان در این حوزه با هدف شناسایی نقشه جامع هنر کودک و نوجوان شامل ادبیات کودک و نوجوان، تئاتر کودک و نوجوان و ... و امیدواریم روزی بتوانیم با قاطعیت بیان کنیم در فلان منطقه کشور چه نیروها و استعدادهایی به تفکیک در حوزه مختلف کودک و نوجوان قادر به فعالیت هستند و تلاش می‌کنیم نسلی فرهیخته برای آینده کشور پرورش دهیم. دومین رسالت ما تولید آثار ارزشمند و ماندگار در حوزه دفاع مقدس است و خوشحالیم که امروز توانستیم از 49 عنوان از این آثار رونمایی کنیم که محصول دوره‌ای از تلاش ما در حوزه هنری کودک و نوجوان است.

مدیون خون شهدا هستیم 
این شاعر در ادامه یادآور شد: ما مدیون خون شهدایی هستیم که در دفاع از کشورمان ریخته شده و باید بتوانیم میراث‌داران خوبی باشیم و حس زیبایی‌شناسانه موجود را در قالب آثار کودک و نوجوان ارائه دهیم و در این راستا رسانه می‌تواند آثاری را که با زحمت و اشتیاق و از روی عشق تولید شده به مخاطبان و جامعه معرفی کند.
 

چرا به خوراک فکری بچه‌ها دقت نمی‌کنیم؟ 
شفیعی در پایان بیان کرد: ما برای خانواده‌ها بستر فرهنگی و خوراک لازم را فراهم نکردیم و مشخص نکردیم چه کتاب‌هایی بررسی و کارشناسی شده و برای کودکان مفید است به همین دلیل در حوزه کودک و نوجوان با بخشی از کتاب‌های ضعیف و بازاری مواجهیم. چرا به خوراک فکری بچه‌ها دقت نمی‌کنیم؟ بسیاری از آثاری که تولید می‌شود فاقد استانداردهای لازم در این حوزه است. براین اساس ما در حوزه هنری تلاش کرده‌ایم کتاب‌ها را براساس استانداردهای لازم برای بچه‌ها تولید کنیم.
 
حضور ژنرال‌های جنگی در کنار نویسندگان حوزه کودک و نوجوان 
حجت‌الله ناظری همچنین در حاشیه این نشست در گفت‌وگوی اختصاصی با ایبنا گفت: در طول دو سال گذشته 157 عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان تولید کردیم که از بین آن‌ها 49 عنوان در حوزه دفاع مقدس است. البته با توجه به اینکه ما یک سیستم بلند مدت برای تولید محتوای باکیفیت برای بچه‌ها تعریف کرده‌ایم روند تولید اثر در حوزه‌های مختلف مانند طنز و ... ادامه دارد و درحال حاضر حدود 35 عنوان کتاب دیگر نیز مانند «30 شعر 30 داستان» با موضوعات مختلف در دست چاپ داریم.
 
سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان، درباره ایجاد شرایطی برای جذب بچه‌ها به کتاب‌های تالیفی منتشر شده از سوی حوزه هنری کودک و نوجوان نیز بیان کرد: باتوجه به اینکه مهمترین موضوع توجه به تولید و تالیف کتاب در کشور برای کودکان و نوجوانان است تا آن‌ها با فرهنگ و منش کشور خودشان آشنا شوند و کمتر به سوی کتاب‌های ترجمه شده که با فرهنگ ما مطابقت ندارند، بروند، سعی کردیم این حد فاصل را با تولید محتواهایی مطابق با فرهنگ خودمان پر کنیم.

این مقام مسئول گفت: مثلا الان که در هفته دفاع مقدس هستیم برای تولید آثاری در این حوزه، تعدادی از ژنرال‌های جنگی در زمان جنگ را کنار نویسندگانی از حوزه دفاع مقدس گذاشتیم تا نویسندگان بر اساس روایت‌های درست و منطقی و مستند این سرداران، با استفاده از تکنیک‌ها و اصول نویسندگی، شعرها، رمان‌ها و داستان‌های کوتاه درجه یک و با کیفیتی خلق کنند. و من مطمئنم وقتی این آثار باکیفیت در معرض دید مخاطبان قرار گیرند از خودشان دفاع می‌کنند و خودشان را نشان می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها