یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
جلوگیری از تحریف جنگ تحمیلی وظیفه روایتگر دفاع مقدس است

«محسن بخشی‌نیا» همرزم شهید مهدی زین‌الدین، نویسندگی، جمع‌آوری منابع متقن و نقل‌ قول از بازماندگان خانواده‌های شهدا را ازجمله  ارکان روایتگری عنوان کرد و گفت: جلوگیری از تحریف جنگ تحمیلی وظیفه روایتگر دفاع مقدس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نشست روایتگری و خاطره‌گویی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور محسن بخشی‌نیا، همرزم شهید زین‌الدین به‌صورت مجازی به‌همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.
 
بخشی‌نیا در آغاز این نشست، به بیان اصول روایتگری پرداخت و گفت: روایتگری دارای چندین ارکان است و نویسنده دفاع مقدس در حوزه کودک و نوجوان نیز یک راوی به شمار می‌رود و روایت در قالب‌های مختلف با اسناد معتبر بیان می‌شود. قصه‌گویی همراه با جذابیت نیز یکی دیگر از ویژگی‌های ارکان روایتگری است و راوی به‌دور از جعل و تحریف وقایع و صحنه‌های جنگ را روایت می‌کند.
 
بخشی‌نیا اضافه کرد: نویسندگی، جمع‌آوری منابع متقن و کتب مستند یا مشاهدات یک رزمنده و نقل‌قول از بازماندگان خانواده‌های شهیدان نیز از ارکان روایتگری محسوب می‌شوند و تبیین چگونگی جنگ تحمیلی و جلوگیری از تحریف، وظیفه روایتگر دفاع مقدس است.
 
وی با اشاره به اینکه راوی یا یک نویسنده دفاع مقدس باید فردی متعهد، توانمند و آگاه و ماهر نسبت به رویدادها و سبک زندگی در دوران دفاع مقدس باشد گفت: عوامل مختلفی وجود دارد و باید دست به دست هم بدهند تا راوی بتواند محتوایی جذاب را به مخاطب ارائه دهد. نقل‌ قولی که راوی به مخاطب ارائه می‌دهد شامل زمان عملیات، زندگی قرارگاهی، عملیات و سبک زندگی خانواده‌ها است.
 
این رزمنده دوران سال دفاع مقدس تصریح کرد: یکی دیگر از ارکان روایتگری، توجه به سن، جنسیت و آگاهی از علاقمندی مخاطب، استان، سطح آگاهی و همین‌طور تحصیلات است؛ باید توجه داشت که روای در چه دهه‌ای روایت می‌کند. او باید آن دهه را مرور کند و نسبت به آن شناخت داشته باشد. از طرفی پرهیز از هرگونه بدعت، اغراق و ایجاد شبهه از ویژگی‌های یک راوی یا نویسنده دفاع مقدس است.
 
 
همرزم شهید مهدی زین‌الدین بیان کرد: از جمله اهداف روایتگری ارتقاء سطح آگاهی به مخاطب و چرایی و چگونگی جنگ تحمیلی و جلوگیری از تحریف و جعل است. از 42 سالگی سن انقلاب اسلامی، 8 سال آن مربوط به دفاع مقدس است که باید نسل به نسل منتقل شود. درواقع روایت، نقل‌ قول و روایت راوی برای شنونده باید باورپذیر باشد، خاطره باید جذاب و دارای پیام باشد، ضمن آنکه برخی خاطره‌ها طنز و واقعی است اما قابل نقل نیست چونکه در ذهن مخاطب نمی‌گنجد.
 
وی تاکید کرد: راوی باید اهل مطالعه، تحقیق و پژوهش در این حوزه باشد و با توجه به تکنولوژی‌های روز به فضای مجازی و چگونگی تولید محتوایی مناسب نیز تسلط کامل داشته باشد و با تلفیق روایت و خاطره و تصویرسازی صحیح و واقعی، ضمن اقناع مخاطب با او همدلی و همدردی کند.
 
بخشی‌نیا در بخش دیگری از این برنامه به عصر ارتباطات و اطلاعات پرداخت و یادآور شد: در این دوره با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و تولید محتوایی جذاب می‌توانیم به روایتگری و خاطره‌گویی از ۸ سال جنگ تحمیلی بپردازیم.
 
وی به تفاوت خاطره و روایت پرداخت و گفت: خاطره موضوعی شخصی است که ممکن است یک یا چند نفر در آن شرکت داشته باشند و در جنگ هم شاهد صحنه‌هایی بودند که آن را به‌عنوان خاطره ثبت کردند و ما در خاطره احساسات و عواطف را درک می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها