شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶
«دختر شینا» یکی از بهترین کتاب‌ها در زمینه خاطرات جنگ است

در نهمین نشست کتاب آنلاین که به مناسبت هفته دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس قم برگزار شد، «فریبا نظری پورکیایی» مشاور وزیر کشور گفت: «دختر شینا» یکی از بهترین کتاب‌ها در زمینه خاطرات جنگ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نهمین نشست کتابخوان آنلاین در قالب «نشست کتابخوان» با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و با محوریت آثار مکتوب هشت سال دفاع مقدس به‌همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم و با مشارکت و همکاری استانداری، فرمانداری، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و جامعه‌ بسیج زنان قم و با حضور فریبا نظری پورکیایی، مشاور وزیر کشور به‌عنوان مهمان ویژه در باغ موزه دفاع مقدس قم برگزار شد.
 
فریبا نظری پورکیایی، مشاور وزیر کشور به معرفی کتاب«دختر شینا» پرداخت و گفت: کتاب «دختر شینا» با موضوع خاطرات زنان است که با قلمی روان به روایت زندگی قدم خیر محمدی کنعان همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی می‌پردازد. درباره زندگی این شهید فعالیت‌های فرهنگی مختلفی صورت گرفته است، داستان کتاب از این قرار است که قدم خیر در سن ۲۲ سالگی، همسرش به شهادت رسیده و با وجود ۵ فرزند، ازدواج نکرده است و به تنهایی فرزندانش را بزرگ کرد.
 
مشاور وزیر کشور اضافه کرد: سه دهه است به صورت حرفه‌ای خواننده خاطرات جنگ هستم و قدیمی‌ترین خاطرات جنگ را مطالعه کرده‌ام و به‌خوبی می‌توانم بگویم که کتاب «دختر شینا» یکی از بهترین کتاب‌هایی است که در این زمینه نگاشته شده است.
 
نظری پورکیایی گفت: این کتاب عاشقانه‌های دو همسر است و زندگی، شور، عشق و معنویت در کتاب موج می‌زند.
 
 
رقیه حیدری مشاور بانوان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم نیز کتاب «گلستان یازدهم» را معرفی کرد و گفت: کتاب «گلستان یازدهم» نمونه‌ای خوب و بالغ از روایات مربوط به شهدا است. این کتاب با زبانی صادقانه به شرح زندگی یک‌سال و هشت‌ماهه‌ی مشترک شهید چیت‌سازیان و همسرشان پرداخته است. فرمانده‌ای که در جبهه به دلیل مهارت‌های رزمی  به عقرب زرد معروف بود، اما در خانه با مادر و همسرش به اندازه‌ای با مهر و محبت رفتار می‌کند که گویی این قلب رئوف هیچ‌گاه سابقه حضور در جنگ را نداشته است.
 
مشاور بانوان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم ادامه داد: «گلستان یازدهم» به زیباترین شکل توانسته‌ است قسمت مهمی از نیمه‌ی پنهان زندگی شهید چیت‌سازیان را به مخاطبان معرفی کند.
  
در ادامه دیبایی، مشاور امور بانوان اداره‌کل حفظ آثار و نشر آثار دفاع مقدس استان قم کتاب «هفتصد کیلومتر اسارت همراه با پیکر برادر» را معرفی کرد و گفت: این کتاب مشتمل بر ۱۲۸ صفحه شرح زندگی، مبارزات و اسناد ساواک از شهادت شهیده طیبه واعظی است که توسط فرشته چترعنبری تحقیق و نوشته شده است.
 
دیبایی ادامه داد: شهیده طیبه واعظی، متولد سال ۱۳۳۶ در اصفهان، ساکن قم و از شهدای دوران مبارزات انقلاب اسلامی بود که پس از مدت‌ها زندگی مخفیانه، در اواخر فروردین سال ۱۳۵۶ توسط ساواک در تبریز دستگیر و همراه با جنازه برادرش به تهران منتقل گردید.
 
در بخش دیگری از این نشست ابراهیم آبادی، رئیس بسیج جامعه زنان استان قم در معرفی کتاب «من زنده ام» بیان کرد: این کتاب در حوزه اسارت و بخشی از خاطرات نانوشته چهار بانوی اسیر ایرانی نوشته شده تا پاسخگویی بسیاری از سوالات بدون پاسخ در حوزه اسارت بانوان ایرانی در زندان‌های رژیم بعثی در دوران هشت سال دفاع مقدس باشد.
 
کتاب دیگری که در این برنامه معرفی شد «پنجره چوبی» بود. خانم عبداللهی مشاور فرماندار قم پیرامون این کتاب گفت: داستان بلند «پنجره چوبی» نوشته فهیمه پرورش، وقایع تاریخی پیش از انقلاب را بیان می‌کند و در ادامه به روایت دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می‌پردازد و ماجراهای آن تا سال ۶۵ ادامه پیدا می‌کند. تمام این وقایع در قالب یک داستان عاشقانه و تاثیری که انقلاب بر افراد می‌گذارد بیان شده است و مخاطب همراه این کتاب درس‌های بسیاری فرا می‌گیرد.
 
عبداللهی افزود: قصه به سرگذشت دختری در قبل از انقلاب باز می‌گردد که به پسری علاقه‌مند می‌شود که آن پسر از مبارزین و انقلابیون است و این علاقه او را به جریان مبارزات سوق داده و همراه پسر می‌کند.
 
مشاور فرماندار بیان کرد: در طول ۲۰۰ سال اخیر دفاع مقدس تنها جنگی بوده است که در آن یک وجب خاک میهن‌مان را به دشمن نداده‌ایم و این باعث افتخار همه ماست.
 
 
صدیقه صدیق، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم دیگر مهمانی بود که در نشست «کتاب آنلاین» قم به معرفی کتاب پرداخت. او کتاب «نیمه پنهان ماه» را انتخاب کرده بود و راجع به آن بیان کرد: «نیمه پنهان ماه» روایت همسر شهید مصطفی چمران از اوست که از زاویه دید همسر این شهید والا مقام تصویری از ایشان برای مخاطب ارائه نموده است.
 
مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری قم تاکید کرد: این کتاب یکی از بهترین کتاب‌هایی است که توسط همسران شهدا در معرفی شهدا نوشته شده است و برای نسل امروز آموزنده است.
 
صدیق یادآور شد: زندگی مومنانه برخلاف آن چیزی که در شبکه‌های اجتماعی نشان داده می‌شود، زندگی است که مخلصانه، عاشقانه و زیباست و در این کتاب به خوبی عشق و علاقه همسر شهید چمران به او نشان داده می‌شود.
 
مرضیه نفری، که خود نویسنده کتاب «شب‌های بی ستاره» است در معرفی کتابش گفت: در این رمان خواننده از دریچه نگاه یک دختر نوجوان با زندگی در دوره‌ی جنگ و مفهوم جنگ‌زدگی آشنا می‌شود. ستاره دختری است که ناآرامی و خشونت جنگ دنیای نوجوانی‌اش را به هم ریخته و آرزوهایش را با اضطرابی پیوسته همراه می‌کند.
 
نفری افزود: یک طرف آواره‌گی از محل زندگی که سوغات جنگ است و یک طرف بدخلقی پدر و بی‌حوصلگی مادر باردارش روح او را آزار داده و مطمئن می‌شود که هیچ کس دوستش ندارد.
 
نویسنده کتاب «شب‌های بی ستاره» در پایان گفت: مطالعه‌ی این رمان می‌تواند برای نوجوانان امروز، امینت و آرامش و ثباتی را که قرار دارند یادآوری کند و آنان را از سرگردانی نجات دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها