شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
تاریخ شفاهی فرماندهان از منابع مهم تاریخی است/ کارنامه جامع عملیات ثامن منتشر می‌شود

سردار علی‌محمد نائینی در مراسم رونمایی از جلد دوم تاریخ شفاهی سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی از انتشار کتاب «کارنامه جامع عملیات ثامن» خبر داد و گفت: نگاه ما به تاریخ شفاهی فرماندهان، نگاه به حفظ سرمایه‌های ملی است، چرا که تاریخ با روایت‌هایش می‌ماند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین رونمایی از جلد دوم تاریخ شفاهی سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی با عنوان «شرق مهران تا بصره»، شنبه پنجم مهر در حاشیه نشست واکاوی عملیات «ثامن الائمه» به همراه گرامیداشت یاد و خاطره فرماندهان شهید این عملیات در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
 
سرلشگر سیدیحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در این نشست به دورانی که فرماندهی ستاد عملیات جنوب را بر عهده داشته اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار طرح شکستن حصر آبادان توسط بنده، شهید حسن باقری و سردار رشید با کمک فرماندهان میدان، حسین خرازی، مرتضی قربانی، جعفر اسدی و شهید جهان‌آرا و احمد کاظمی پایه‌ریزی شد.
 
وی در رابطه با این طرح اظهار کرد: در جبهه دارخوین هدف ما این بود که دو پل در این منطقه را تصاحب و موفق به اسارت لشکر عراق شویم. زیرا با تصاحب این دو پل امکان فرار عراقی‌ها نبود. این طرح در جلسه‌ای در پایگاه هوایی دزفول که بنی‌صدر به عنوان رییس جمهوری و فرمانده کل قوا، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، به عنوان نماینده امام(ره)، مرحوم آیت‌الله هاشمی، شهید فلاحی، مرحوم زهیرنژاد، شهید فکوری و علی‌اکبر پرورش و محمد منتظری دو نماینده از مجلس حضور داشتند که طرح تصویب شد. البته بهانه‌‌هایی هم گرفته شد.
 
سردار صفوی گفت: این عملیات، اولین عملیات مشترک ارتش و سپاه بود و دیگر بنی صدر هم فرار کرده بود و در همان شب که فرار کرد در منطقه دارخوین با 340 نفر پاسدار و بسیجی به عراقی‌ها حمله کردیم و 3 کیلومتر پیشروی کردیم و یک گردان عراقی را زدیم و در حالی که 8 شبانه‌روز عراقی‌ها پاتک زدند، اما نتوانستند موفق شوند و روز نهم یک گردان زرهی از لشکر 77 به کمک رزمنده‌ها آمدند که از 340 نفر، 100 نفر شهید شدند. سرانجام منطقه را حفظ کردیم.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با تأکید بر اینکه همه فرماندهان این عملیات در خط مقدم می‌جنگیدند، تصریح کرد: من و شهید باقری و سایر فرماندهان در خط مقدم بودیم و این طور نبود که از پشت جبهه با بی‌سیم عملیات را هدایت کنیم. حتی در همین عملیات ثامن‎الائمه از ناحیه سر مجروح شدم.
 


وی افزود: ۳ تیپ از لشکر ۷۷ پیروز خراسان و حدود ۱۶ تا ۱۸ گردان که هر گردان ۳۰۰ تا ۳۵۰ نیرو داشت برای عملیات ثامن آماده بودند. همچنین پشتیبانی نیروی هوایی نیز برای این عملیات آماده بود و ساعت ۳۰ دقیقه بامداد حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آتش ریخته شد و ۲ تا پل منفجر شد.
 
سردار صفوی ادامه داد: قرارگاه اصلی فرماندهی که لشکر ۷۷ و ما را به عنوان فرمانده ستاد عملیات فرماندهی می‌کرد، در نخلستانی که در جاده شادگان به ماهشهر وجود داشت، چادرهایی برپا کردند، در آن زمان 18 گردان داشتیم در حالی که برآورد من 30 گردان بود اما با هماهنگی که بین ارتش و سپاه صورت گرفت، عملیات یک روز بیشتر طول نکشید و صبح روز عملیات نماز را در خاک‌ها خواندیم.
 
وی افزود: متأسفانه 7 مهرماه شهیدان  فلاحی، نامجو، جهان‌آرا، یوسف کلاهدوز که با هواپیمای c130 از اهواز به تهران می‌آمدند، نزدیک ورامین سقوط کرد و به شهادت رسیدند که از نظر من هواپیما دستکاری شده بود.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت:‌ اما شکست حصر آبادان، آغاز تغییرات استراتژیک در جنگ و پیروزی‌های نظامی کشور از 5 مهرماه سال 60 بود و  تا  3 خرداد 61 تعداد 4 عملیات بزرگ موفقیت‌آمیز داشتیم. یعنی بعد از ثامن‌الائمه، آذرماه بستان آزاد شد، فروردین سال 61 فتح‌المبین و 3 خرداد خرمشهر آزاد شد، درواقع در عرض کمتر از 9 ماه، 8 هزار کیلومتر آزاد شد و نیروی عراق را منحدم کردند.
 


سردار علی‌محمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌ مقدس نیز در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره فرماندهان و شهدای دفاع مقدس مخصوصاً فرماندهان شهید عملیات ثامن‌الائمه(ع) گفت: ما اگر 8 آبان ماه 1359 را روز شکست دشمن در تصرف آبادان بدانیم، 39 روز شاهد مقاومت رزمندگان و مردم بویژه مردم آبادان در مقابله با تصرف بودیم که بخش‌هایی از این مقاومت مردمی را در کتاب شماره پنج که مرکز اسناد منتشر کرده می‌توان مطالعه کرد.
 
وی اظهار کرد: ارتش عراق یک هدف حداکثری داشت که اشغال خوزستان بود و هدف دیگر تسلط به اروند و اشغال آبادان بود که حتی به هدف حداقلی خود نیز نرسیدند. قطعاً تصرف آبادان بیشتر از تصرف خرمشهر از نظر دشمن معنا داشت. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس علاوه بر کتاب شماره پنج که درباره مقاومت مردم آبادان است، روزشمار شماره 15 را در سال 1396 منتشر کرده، یعنی یکی از روزشمارهای دوران دفاع مقدس به این عملیات اختصاص دارد.
 
سردار نائینی درباره تألیف کتاب «اطلس آبادان» که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده، عنوان کرد: در بخشی از این کتاب به حماسه ثامن‌الائمه پرداخته شده است. مهمترین اثر، کتاب کارنامه جامع عملیات ثامن است که این کتاب با توجه به اسناد و گفت‌وگوی شفاهی فرماندهان در دست تألیف است که تا پایان سال جاری رونمایی می‌شود.
 
وی افزود: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالروز گرامیداشت دفاع مقدس فرمودند، عنصر اصلی فرماندهی در دوران دفاع مقدس، عقلانیت و تدبیر بود. سازماندهی‌های مردمی، استراتژی‌های تهاجمی و انتخاب تاکتیک‌ها منحصر بفرد و شجاعانه انجام می‌شد. در واقع عملیات‌های بزرگ بدون توجه به این ویژگی‌ها ممکن نبود.
 
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌ مقدس گفت: ۸۰ درصد از اسناد و نوارهای ضبط‌ شده راویان جنگ در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مربوط به جلسات طرح عملیات است و ۲۰ درصد دیگر مربوط به مدیریت نبردها است. به عنوان مثال در عملیات والفجر ۸ که نزدیک ۸۰ روز به طول انجامید، هفت ماه طرح عملیات داشتیم. نگاه ما به تاریخ شفاهی فرماندهان نگاه به حفظ سرمایه‌های ملی است، چرا که تاریخ با روایت‌هایش می‌ماند و افتخار به گذشته، امید به آینده را ایجاد می‌کند.
 
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی با تحریف حوادث و روایت‌های مخدوش از تاریخ ایران روبرو هستیم، ‌اظهار کرد: ‌فناوری‌های ارتباطی جدید باعث شده است که در این فضا با یک جنگ شناختی روبرو باشیم. در هشت سال جنگ تحمیلی باور جنگ وجود داشت، اما جنگ امروز را عده‌ای باور ندارند، دفاع مقدس حامل فرهنگی بود که عامل حیات و اقتدار ملی ما شد.
 
سردار نائینی در پایان با بیان اینکه تاریخ شفاهی فرماندهان از منابع مهم تاریخی است، گفت: جلد نخست تاریخ شفاهی سرلشکر سید یحیی صفوی با عنوان سنندج تا خرمشهر قبلاً رونمایی شده است. جلد دوم این اثر حاصل ۲۹ جلسه گفت‌وگو است. اغلب گفت‌وگوها را مرحوم اردستانی و بخشی هم آقای محسن رخصت‌طلب انجام داده‌اند. سرلشکر صفوی در این کتاب به تشریح عملیات‌های سال ۶۱ تا ۶۵ می‌پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها