جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
تجلیل از ولی‌الله کلامی در زنجان/کلامی را کلام از دل برآید

«شب شعر و غزل هشت سال دفاع» با تجلیل از ولی‌الله کلامی از رزمندگان دفاع مقدس، شاعر و مداح اهل بیت عصمت و طهارت و نویسنده 42 کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، همزمان با هفته دفاع مقدس، مراسم تجلیل از ولی‌الله کلامی رزمنده دفاع مقدس، شاعر و مداح اهل بیت و نویسنده 42 کتاب برگزار شد.

ولی‌الله کلامی که از شاعران شهیر استان زنجان است، هفته گذشته موفق به دریافت نشان درجه یک هنری شد.

«کلامی را کلام از دل برآید» همان جمله ماندگار مقام معظم رهبری در توصیف ولی‌الله کلامی است، زمانی به دنبال سفر پربرکت رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به زنجان در سال 1382، وی در محضر معظم‌له در گردهمایی « ایثارگران و نخبگان زنجان» چند غزل قرائت کرد.

همین غزل مورد تحسین حاضرین و عنایت خاص رهبر بزرگوار قرار گرفت و ایشان فرمودند: «کلامی را کلام از دل برآید ...». به همین خاطر دیوان دوم فارسی استاد به نام « کلام دل» نام گرفت.

این مداح و شاعر اهل بیت از ۷ سالگی قریحه شعری را در نهاد خویش احساس کرده و علاوه بر سرودن شعر در دوران دفاع مقدس، پس از این دوران نیز شعر و شاعری را رها نکرده و حاصل تلاش وی در این عرصه نگارش 42 کتاب شعر به زبان فارسی و ترکی است.



استاندار زنجان در مراسم تجلیل از ولی‌الله کلامی و شب شعر استانی دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس یکی از آزمون‌های الهی بود که رزمندگان جان بر کف در این هشت سال نه تنها در برابر رژیم بعث عراق بلکه در مقابل همه اَبَرقدرت‌هایی که کمر به شکستن هیمنه انقلاب اسلامی بسته بودند ایستادند.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به تقدیم بیش از 3 هزار و 500 شهید از استان زنجان در دفاع مقدس بیان کرد: یکی از وظایف مهم مسئولان گرامیداشت یاد و خاطره این بزرگواران است که در همین راستا سال آینده کنگره 3500 شهید زنجانی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز جنگ فرهنگی دشمنان اسلام علیه باورهای دینی و روحیه انقلابی جوانان است، خاطرنشان کرد: باید با گردآوری آثار شهدا زمینه بهره گیری جوانان از این میراث گرانبها را فراهم کنیم.

استاندار زنجان در ادامه ضمن تقدیر از زحمات کلامی در عرصه شعر و شاعری گفت: هرجا صحبت از شعر و شاعری بوده نامی از استاد كلامي هم بوده كه اين ناشي از عنايت اهل بيت(ع) بوده است و رهبر انقلاب كلام را در ارتباط با ايشان به پايان رسانده‌اند و فرموده‌اند كلامی را كلام از دل است.

وی با اشاره به عنایت ویژه مقام معظم رهبری به استاد کلامی گفت: هر چند به لحاظ تعدد شعرا در مراسم سالانه ديدار با رهبر انقلاب، بيش از يک يا دو نفر از شعرای آذری زبان فرصت شعرخواني پيدا نمی‌‌كنند، ولي هر ساله شاهد توجه خاص رهبر انقلاب به استاد کلامی در این مراسم هستیم.

در ادامه نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به معروف شدن رجزخوانی‌هایی استاد کلامی در داخل و کشورهای ترک زبان گفت: استاد کلامی از افتخارات استان زنجان در عرصه شعر و شاعری و نویسندگی محسوب می‌شوند.

فاطمه کرباسی با اشاره به کتاب‌های چاپ شده از او در حوزه‌های مختلف به ویژه عاشورا و هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: همواره این اشعار از غنا و محتوای بالایی برخوردار بوده است.

وی با اشاره به اعطای نشان درجه یک هنر از سوی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به  کلامی گفت: استاد کلامی بیش از نیم قرن است بواسطه اشعار جان‌بخش و دلنشین در خدمت ائمه معصومان(ع) است و اشعار وی همواره در تاریخ ماندگار بوده و هست.

استاد کلامی با بیان اینکه تشویق دوستداران اهل بیت موجب گرایش وی به شعر و مدیحه‌سرایی اهل بیت شده است، ادامه داد: عنایت رهبری را در این مورد را فراموش نمی‌کند.



کلامی همچنین به ارادت ویژه خود به مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: بنده به ایشان ارادت خاصی داشته و همواره با ذوق و شوق در دیدارهای ایشان حاضر می‌شوم و یکی از افتخارات بنده نیز تامل ایشان بر اشعار بنده بود که در یکی از دیدارها پس از شعرخوانی بنده فرمودند «کلامی را کلام از دل برآید».

در ادامه این مراسم استاد ولی‌الله کلامی اشعاری در رثای امام حسین (ع) و دفاع مقدس قرائت کرد.

استاد غلامرضا عینی‌فرد نیز از دیگر شاعران آئینی استان بود که در این مراسم به شعرخوانی پرداخت.

در پایان این مراسم از زحمات ولی‌الله کلامی با اهدای لوحی تقدیر شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها