چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
بهترین راه جلوگیری از تحریف دفاع مقدس تولید و بازتولید است

محمدرضا سوقندی گفت: بهترین راه جلوگیری از تحریف دفاع مقدس تولید و بازتولید است. اگر محتوای اغنایی تولید نکنیم، دیگران محتوای غیرواقعی تولید و نشر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس با حضور محمدرضا سوقندی؛ رئیس ستاد و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، عصر امروز چهارشنبه (2 مهرماه) در سالن قصرشیرین موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس برگزار شد.
 
سوقندی در این نشست با اشاره به تشکیل ستاد ویژه از اردیبهشت 98 بیان کرد: این ستاد براساس دستورالعمل‌های ستاد کل بزرگداشت دفاع مقدس تشکیل شد و دبیرخانه آن در خانه فرهنگ و ایثار به‌وجود آمد. در این راستا نشست‌های تخصصی با بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رویکرد ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت با نگاهی به تولید برنامه‌ها در قالب ملی و استانی برگزار کردیم. حدود 150 برنامه تصویب شد که در ادامه با تلفیق برنامه‌ها با ستاد چهلمین سالگرد دفاع مقدس به 250 برنامه محوری رسیدیم که از سوم خردادماه آغاز شده و تا پایان سال 99 ادامه دارد.
 
وی ادامه داد: بخشی از برنامه‌ها در قالب فرهنگ عمومی در مناسب‌هایی مانند دهه کرامت، هفته کتاب، هفته بسیج در راستای جریان‌سازی فرهنگی و برخی برنامه‌ها نیز مطابق با برنامه‌های تقویم دفاع مقدس طراحی و اجرا شد. بخش دیگری از برنامه‌ها نیز، برنامه‌های تخصصی و تولیدی وزارت ارشاد بودند.
 
رئیس ستاد و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد در امور ایثارگران تصریح کرد: در زمینه دفاع‌مقدس تاکنون کتاب‌های بسیاری در قالب‌های مختلف در این بازه 40 ساله تولید شده که اگر می‌خواستیم فقط بخشی از این کتاب‌ها را به نمایشگاه بیاوریم، باید تمام فضای نمایشگاه را به این امر اختصاص می‌دادیم، اما غرفه خانه کتاب و ادبیات ایران، اطلاعات و آمار مربوط به تمامی این کتاب‌ها را در قالب‌هایی همچون نمودار عرضه کرده است.
 
سوقندی ادامه داد: یکی از پیامدهای مثبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس این بوده که امسال بسیاری از رویدادها از جشنواره فیلم، تئاتر و موسیقی فجر گرفته تا برنامه‌های کتابی به سمت دفاع مقدس جهت‌گیری داشتند. همچنین جشنواره‌های ویژه‌ مانند جشنواره شهید سلیمانی و یا طرح‌های نو همچون سه‌شنبه‌های تکریم که ویژه تکریم از خانواده‌های شهدا، ایثارگران و رزمندگان مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، امسال در حال انجام است.
 
وی گفت: یکی از مهم‌ترین رویکردهای امسال، رویکرد رسانه‌ای، فضای مجازی و دیجیتال است که به خاطر شرایط کرونا این فرصت ایجاد شد. همچنین امسال بسیاری از نهادها به تولید مجموعه‌سازی دست زدند که از جمله آن می‌توان به نقش زنان در دفاع‌مقدس در قالب‌های کتاب، هنرهای تجسمی و فیلم اشاره کرد.
 
رئیس ستاد و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد در امور ایثارگران اظهار کرد: ضروری است که عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این 40 سال چه در زمان دفاع‌مقدس و چه پس از آن در قالب‌های ادبی و هنری تدوین شود. مجموعه این عملکردها در یک مجموعه کتاب تدوین خواهد شد. بخشی از فرهنگ دفاع مقدس نیز باید در قالب فرهنگ شفاهی ثبت شود که تدوین این تاریخ شفاهی نیز یکی از اولویت‌های ماست.
 
سوقندی در بخش دیگری از این نشست گفت: رویکرد ما در تولید کتاب، مبتنی بر ظرفیت‌های معاونت فرهنگی است. ما مخالف تدوین و انتشار کتاب نیستیم، اما کار ما بیشتر ستادی است و لذا دنبال انتشار کتاب در حجم بالا نیستیم. اما انتشار مجموعه فعالیت‌های وزارتخانه، تاریخ شفاهی، همچنین ادامه انتشار دو مجموعه «ایستاده چون سرو» و «تلخِ شیرین» از برنامه‌های در دست اجرای ماست.
 
وی در ادامه با تأکید بر تدوین راهکارهایی برای جلوگیری از تحریف دفاع‌مقدس، افزود: بهترین راه جلوگیری از تحریف دفاع‌مقدس، تولید و بازتولید است. اگر محتوای اغنایی تولید نکنیم، دیگران محتوای غیرواقعی تولید و نشر می‌دهند. اگر هنرمندان و نویسندگان این نقش خود را ایفا نکنند، تحریف رواج پیدا می‌کند.
 
رئیس ستاد و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد در امور ایثارگران در پایان اظهار کرد: در حوزه کتاب، هنر و دیگر قالب‌های فرهنگی، یک سری دستورالعمل‌ها تدوین شده و دنبال سازوکارهایی هستیم تا بدون تنگ‌نظری و حمایت‌های لازم تولید در این حوزه‌ها صورت گیرد. قطعاً یکی از کارهای ما این است که در نشست با هنرمندان، سازوکارها را به‌گونه‌ای تعریف کنیم که تحریف به حداقل برسد. یکی از راهکارها، ایجاد فضای نقد است؛ هرجا فضای نقد را بگشاییم، اندیشه غیر نمی‌تواند خود را تحمیل کند. نشست‌های تخصصی و نقد کتاب باید توسعه پیدا کنند. رواج نقد می‌تواند کتاب‌های خوب را تولید و جلوی تحریف دفاع‌مقدس را بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها