چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
بیماری‌های زنان از تشخیص تا درمان

کتاب«‌بیماری‌های زنان برک و نواک‌» به‌عنوان یک مرجع بین‌المللی کارآمد برای طب زنان،‌ ضمن معرفی شایع‌ترین بیماری‌های زنان، علل بروز، راه‌های تشخیص و درمان را نیز بیان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایران(ایبنا)، کتاب«‌بیماری‌های زنان برک و نواک‌» نوشته جاناتان اس. برک؛ دبورا ال. برک، در سال 2020 با ترجمه دکتر بهرام قاضی جهانی در 42 فصل از سوی انتشارات گلبان راهی بازار نشر شد. این کتاب به شکل اختصاصی و مصور بیماری‌های زنان را شرح می‌دهد.

امیل نواک از دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان‌ جانز هاپکینز، اولین‌بار در سال 1941 کتاب خود را با عنوان ‌‌textbook of Gynecology به رشته تحریر درآورد و تا سال‌های متمادی از آن تاریخ، هنوز مرجع استاندارد این رشته محسوب می‌شود.

ویراست نخست کتاب «بیماری‌های زنان نواک» به مرجع بین‌المللی موفق و کارآمدی برای طب زنان مبدل شد.

نویسندگان در جلد سوم این مجموعه که شامل فصل‌های 32 تا 42 است به مباحث مربوط به «سقط زودرس و حاملگی اکتوپیک»، «سقط راجعه»، «آمنوره»، «اختلالات اندوکرین»، «ناباروری»، «سرطان رحم»، «سرطان سرویکس و واژن»،‌ «سرطان تخمدان، لوله فالوپ و صفاق»، «سرطان ولو»، «بیماری تروفوبلاستیک حاملگی» و «سرطان پستان» می‌پردازند.

 

آمنوره چیست؟
«آمنوره اولیه به‌صورت فقدان قاعدگی تا 13 سالگی در غیاب صفات ثانویه جنسی قابل مشاهده و یا به‌صورت فقدان قاعدگی تا 15 سالگی در حضور صفات ثانویه جنسی طبیعی، تعریف می‌شود.

فقدان قاعدگی یا بی‌نظمی قاعدگی، ممکن است نشانه‌ای از وجود بیماری طبی باشد که می‌تواند بر سلامت کلی فرد تأثیر بگذارد. تأثیرات این اختلال بر ابعاد سلامت فرد، براساس اتیولوژی آمنوره متغیر هستند. بنابراین، باید علت آمنوره در صورت امکان مشخص شود.

علل آناتومیک آمنوره نسبتا اندک هستند و اکثر آن‌ها را می‌توان از طریق گرفتن شرح‌حال و انجام معاینه فیزیکی تشخیص داد.»
 
اختلالات اندوکرین
«هیپر آندروژیسم در اغلب موارد به‌صورت هیرسوتیسم تظاهر می‌یابد، که معمولا در اثر فزونی آندروژن در ارتباط با اختلال عملکرد تخمدان یا غدد فوق‌کلیه ایجاد می‌شود. در مقابل، ویریلیزاسیون حالتی نادر و نشان‌دهنده افزایش شدید مقدار آندروژن است.

تستوسترون: تقریبا نیمی از تستوسترون سرم زنان، از تبدیل محیطی آندروستن‌دیون ترشح شده حاصل می‌شود و نیمی دیگر، از ترشح مستقیم غده‌ای (تخمدانی و فوق‌کلیوی) به‌دست می‌آید. در زنان، تخمدان‌ها و غدد فوق‌کلیه، سهمی مساوی در تولید تستوسترون دارند.»


عوامل موثر در اختلالات ناباروری
 «اولین برخورد پزشک با زوج نابارور، اهمیت بسیار زیادی دارد، چون مسیر بررسی‌ها و درمان بعدی را تعیین می‌کند. عوامل مربوط به یک یا هر دو شریک جنسی، ممکن است در اختلالات باروری دخالت داشته‌ باشند. بنابراین، آگاهی از فیزیولوژی تولیدمثلی زن و مرد و درنظر گرفتن همه تشخیص‌های احتمالی قبل از توسل به درمان‌های تهاجمی، حائز اهمیت است.
 
بررسی‌های پایه که باید قبل از شروع هرگونه اقدام درمانی برای ناباروری انجام شوند، شامل آنالیز مایع منی، تأیید تخمک‌گذاری و اثبات باز بودن لوله هستند. غربالگری ذخیره تخمدانی، اغلب صورت می‌گیرد.»
 
سرطان رحم
«شایع‌ترین عوامل خطری که در ایجاد کارسینوم اندومتر نقش دارند، با تحریک استروژنی طولانی‌مدت و بلامنازع در ارتباط هستند. بیو‌پسی آسپیراسیونی در مطب به‌عنوان اولین مرحله در ارزیابی زنان مبتلا به خونریزی رحمی غیرطبیعی و یا موارد شک به اختلالات اندومتری، پذیرفته شده ‌است.

اکثر بیماران مبتلا به سرطان اندومتر باید تحت مرحله‌‌بندی جراحی قرار گیرند که شامل اقدامات زیر است: هیسترکتومی، سالپنگواوفورکتومی دو طرفه، لنفادکتومی لگنی و پاراآئورتیک و سیوتولوژی صفاق. بررسی گره‌های لنفاوی در اکثر بیماران ضروری است، می‌توان در بیمارانی که خطر گسترش لنفاتیک در آنان قابل چشم‌پوشی است، از انجام این‌ کار صرف‌نظر کرد.
 
به‌طور کلی، سارکوم‌های رحم بدخیم‌ترین گروه تومورهای رحمی هستند و از نظر عوامل خطر، تشخیص، رفتار بالینی، الگوی انتشار و درمان، با سرطان‌های اندومتر تفاوت دارند.»


سرطان پستان
«سرطان پستان حدود 30 درصد همه سرطان‌ها را در زنان تشکیل می‌دهد. خطر سرطان پستان با افزایش سن، در صورت وجود سابقه فردی یا خانوادگی سرطان پستان، تماس با هورمون و دانسیته پستان افزایش می‌یابد. روش‌‌های غربالگری شناسایی سرطان پستان، شامل معاینه بالینی پستان و تصویربرداری هستند.
 
سرطان پستان ممکن است درجا یا مهاجم باشد. سرطا‌ن‌های درجا و مهاجم باید از نظر بروز گیرنده‌های استروژن و پروژسترون بررسی شوند و در مورد سرطان‌های مهاجم، بررسی از نظر بروز بیش از حد (HER2) ضرورت دارد.
 
شیمی‌درمانی سیوتوکسیک، هورمون‌درمانی و عوامل هدفمند، برای درمان ادجوان (کمکی) یا نئواد‌جوان سرطان پستان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این درمان‌ها عود موضعی-منطقه‌ای را کاهش می‌دهند و سبب افزایش میزان بقا می‌شوند.»
 
نخستین چاپ شانزدهمین ویراست از جلد سوم «بیماری‌های زنان بِرِک و نواک» در 1388 صفحه با شمارگان سه هزار و 300 نسخه به بهای 159 هزار تومان از سوی انتشارات گلبان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها