سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
نگاهی به مجموعه هفت جلدی «روزهای جنگ»

«آب و زنجیر»، «وقتی در آغوش کوه بودیم»، «مرد قورباغه‌ای»، «روشنای خاموش»، «پل جغاتو»، «آرزوی چهارم» و «بهمن 65» عناوین مجموعه 7 جلدی روزهای جنگ» را تشکیل می‌دهند که ازسوی انتشارات به‌نشر در مشهد، منتشر و روانه کتابفروشی‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، مجموعه 7 جلدی «روزهای جنگ» به قلم 7 نویسنده توانای کشورمان به‌همت انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) منتشر شده است. طراح گرافیک این مجموعه روح الله محمودیان و مدیر هنری آن کاظم طلایی است. به بهانه فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، این هفت عنوان جدید را مرور کرده‌ایم.
 
«آب و زنجیر»؛ برگزیده جشنواره داستان انقلاب
رمان «آب و زنجیر» به قلم حسین قربانزاده، زندگی تعدادی از نوجوانان شهر خیاو (مشگین شهر) ـ شهری در دامنه کوه سبلان، در سه ماه تابستان 1360 می‌پردازد. فیاض کاپیتان فوتبال محل، به عنوان اولین نفر از محله، به جبهه می‌رود. غلام که با فیاض رقابت دارد، وقتی می‌بیند بحث در مورد فیاض داغ است، تلاش می‌کند با انجام کارهای مختلف، نظرها را به خود جلب کند. رمان بومی آب و زنجیر گوشه‌ای از زندگی مردم منطقه را در سال 60  به تصویر کشیده است. آداب و رسوم و باورها در گفت‌وگوها، از خصوصیات بارز رمان است. این کتاب در 282 صفحه قطع وزیری با تصویرگری مجید صابری نژاد و طراح گرافیک روح‌الله محمودیان و ویراستاری مجید محبوبی با قیمت 30 هزار تومان وارد کتابفروشی‌ها شده است. «آب و زنجیر» در نهمین جشنواره داستان انقلاب (جایزه امیرحسین فردی) برگزیده شده است.
 

 
«وقتی در آغوش کوه بودیم»؛ نگاهی جدید به مردم و جنگ
کتاب «وقتی در آغوش کوه بودیم» در 95 صفحه قطع وزیری روایتگر داستان دختری است که در جریان جنگ تحمیلی دوران بلوغ و نوجوانی‌اش را می‌گذراند. او در این دوران از نزدیک شاهد اتفاقات تلخ جنگ است و به‌گونه‌ای این رویدادها را از نگاه خود به تصویر می‌کشد. این اثر نگاهی جدید به موضوع مردم و جنگ دارد. فاطمه فروتن این کتاب را نوشته و سولماز جهانگیر آن را تصویرگری کرده است. طراح گرافیک روح الله محمودیان است و قیمت کتاب نیز 12 هزار تومان است.
 

 
«مرد قورباغه‌ای»؛ انتظاری هفت ساله
این رمان زندگی دختر نوجوانی را به تصویر می‌کشد که به‌علت فقدان پدرش مجبور می‌شود از قبل از 14 سالگی کار کند. پدر او یکی از غواص‌هایی است که در جنگ شهید شده است، اما او مادرش با فکر اینکه او اسیر شده و امکان دارد، برگردد هفت سال منتظر او می‌مانند، تا اینکه می‌فهمند دشمن همه غواص‌های گروه آن‌ها را تیرباران کرده است. فرخنده حق‌شنو این اثر را نوشته و وحید خاتمی آن را در 102 صفحه قطع وزیری تصویرگری کرده است. قیمت این اثر هم 12 هزار تومان است.
 

 
«روشنای خاموش»؛ نغمه پرواز
علی‌اکبر والایی نویسنده نام‌آشنای کشورمان کتاب «روشنای خاموش» را در  164 قطع وزیری نوشته است. این کتاب، روایت نوجوانی است که پدرش جانباز است و قرار است برای عمل جراحی به آلمان برود. پسر نسبت به او موضع همدلانه ندارد و با دوستی رابطه داد که فازش فرق دارد و در نهایت پدر از رفتن به سفر خودداری می‌کند و پسر متحول می‌شود. آن دو سیاهی لرزان، مرا کُشتی!، شب حادثه، جزیره تپه ماهورها، نغمه پرواز و دست غیب عناوین فصل‌های این کتاب است. پرویز حیدرزاده تصویرگر این کتاب است و قیمت آن هم 25 هزار تومان است.
 

 
«پل جغاتو»؛ رودخانه‌ای در میاندوآب
این کتاب در 11 سرفصل و 84 صفحه قطع وزیری توسط مجید محبوبی به رشته تحریر درآمده است. «پل جغاتو» سرگذشت چند روزه پسرکی راوی است که در این دو روز روستای او و اطراف آن تحت تاثیر هجوم یک دشمن خارجی است که فقط از دشمن حمله هواپیما و اسم صدام می‌آید، در این بحران راوی نگران دختر عمو و زن عمو است که آن طرف پُل جغاتو (رودخانه‌ای در میاندوآب) در شهر هستند. در این داستان راوی که در روستا زندگی می‌کند، دشمن در حال بمباران شهر است و اعضای حزب کومله‌ و دموکرات‌های ضدانقلاب، با آتش پشتیبانی هوایی صدام، در حال پیشروی به سمت شهر هستند. محمود علیمرادی کتاب را تصویرگری کرده است. قیمت آن هم 8500 تومان است.
 
 
 
«آرزوی چهارم»؛ روایت‌گر شمشاد
اکبر صحرایی از نویسندگان مطرح و پرکار در حوزه دفاع مقدس کتاب «آرزوی چهارم» را نوشته است. شروع رمان با در محاصره قرار گرفتن شمشاد و چند نفر از دوستانش کلید می‌خورد. در ادامه محاصره، او با دیدن دوست دوران مدرسه و گرفتن یک اسیر درجه‌دار عراقی، خاطرات و حوادثی که چند سال پیش بین راوی و مسعود که منجر به تغییر زندگی شمشاد شده در ذهنش (فلش بک) تداعی پیدا می‌کند. رفته رفته با تنگ تر شدن محاصره دشمن، عطش بی‌آبی و تلاش آن‌ها برای فرار از این محاصره و برگشت به خاکریز خودی، خواننده با زاویای دیگری از زندگی خانوادگی شمشاد، مسعود، منوچهر، افسر عراقی و... آشنا می‌شود. این کتاب در چهاردهمین جشنواره انتخاب کتاب سال «پاسداران اهل قلم» برگزیده شد. مجید صابری نژاد آن را در 184 صفحه قطع وزیری تصویرگری کرده است. قیمت آن 18 هزار تومان است.
 

 
«بهمن 65»؛ رابطه دو خواهر
این کتاب در مورد حادثه بمباران هوایی سال 65 در شیراز است. این اثر علاوه بر درون مایه دفاع مقدس، رابطه دو خواهر را نشان می‌دهد که پایان بندی بسیار زیبا و تاثیرگذاری دارد و درنهایت به تحول شخصیت اصلی داستان می‌انجامد. راوی نوجوانی است که با خواهر بزرگش معصوم مشکل دارد. برادرش در جبهه است و همه درگیر مسائل جنگ هستند. روزی که راوی به خانه مادربزرگش می‌رود، شهر بمباران می‌شود و راوی متوجه می‌شود که بمب روی خانه شان افتاده و.... سندی مومنی این کتاب را نوشته و پرویز حیدرزاده آن را در 40 صفحه قطع وزیری تصویرگری کرده است. قیمت کتاب 10 هزار تومان است و دختر ترشیده، رو به جلو، فردا می‌گویم، اسناد رسمی زندگی و به آبجی معصوم نگفتم، عناوین بخش‌های این کتاب است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها