دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
استاندار قزوین: خرید حمایتی کتاب از ناشران استان در دستور کار قرار می‌گیرد

استاندار قزوین با اشاره به لزوم حمایت دولت از فعالیت‌های فرهنگی اثرگذار گفت: خرید حمایتی کتاب از ناشران استان در دستور کار مسئولین استانی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار قزوین در دیدار با جمعی از نویسندگان و شعرای استان قزوین با اشاره به نقش فعالیت‌های فرهنگی در مدیریت جوامع گفت: امروز همه دنیا به این نتیجه رسیده است که بدون فرهنگ نمی‌توان زیرساخت‌های توسعه را هموار کرد و کشورهای در مسیر توسعه روی مسئله فرهنگ و آموزش سرمایه‌گذاری جدی دارند و باید در کشور ما هم به این مسئله توجه جدی شود.

وی افزود: فرهنگ و توجه به ذات انسان موجب شده تا بسترهای توسعه و شکوفایی در بسیاری از کشورهای دنیا ساخته شود این در حالی است که در کشور ما که بر پایه فرهنگ انقلاب رخ داده است، نسبت به مفاهیم فرهنگی بی‌توجه شده‌ایم.

استاندار قزوین یادآور شد: پایه و اساس انقلاب ما فرهنگی بود چراکه به گواه بسیاری از آمارها در سالهای پیش از انقلاب اسلامی کشور رشد اقتصادی خوبی را داشته است ولی همین رشد اقتصادی هم نتوانست مانع این شود که مردم در مسیر ارزش‌های فرهنگی خود دست به قیام و انقلاب نزنند.

جمالی پور گفت: برای ساختن کشور در مرحله نخست باید سراغ فرهنگ رفت و به‌همین خاطر است که در دنیا وقتی برنامه توسعه‌ای نوشته می‌شود نخستین بحث زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی است چراکه جامعه اگر می‌خواهد به تعالی برسد باید انسان را که مهمترین عامل توسعه است به کامل برساند.

جمالی پور ادامه داد: این انقلاب که برپایه و اساس فرهنگ شکل گرفته است امروز در بسیاری از موارد دغدغه و مشکلات فرهنگی وجود دارد که شاید تهدیدات دشمن و ضرباتی که به بدنه اقتصاد و فرهنگ کشور وارد کردند موجب شده است تا نتوانیم آرمان‌های نخست انقلاب را در حوزه فرهنگ محقق کنیم.

وی تصریح کرد: اگرچه توانستیم در برخی از مقاطع از آسیب‌های دشمن استفاده درست کنیم که دفاع مقدس شاهد بزرگی بر این مدعاست، اما به نظر می‌رسد در داخل ساختارهای اداری و نهادها و دستگاه‌های خود به خوبی نتوانستیم ارزش‌ها و مباحث فرهنگی را نهادینه کنیم.

استاندار قزوین گفت: بُعد مهم انقلاب ما که بعد فرهنگی است در این مسیر دچار آسیب شده است و توجه اساسی که باید به این مسئله می‌شد انجام نشده است و امروز آسیب‌هایی که در حوزه اجتماعی و بد اخلاقی‌ها در جامعه ما رخ نموده است و مثل یک صلاح کشنده در حال تخریب جامعه هستند بروز پیدا کند.

جمالی پور افزود: علی رغم دغدغه جدی شخص مقام معظم رهبری بر حوزه فرهنگ که به طور مشخص در  همه سخنان ایشان ردپایی از مسائل فرهنگی و تاکید بر این حوزه وجود داشته است مسئولین به اندازه کافی نتوانستند بر این مسئله تمرکز کنند.

جمالی پور گفت: در این شرایط باید بدانیم که مردم کشور ما به مسائل فرهنگی بسیار حساس هستند و اگر می‌خواهیم رضایت مردم را داشته باشیم باید فرهنگ را در اولویت قرار دهیم.

وی تاکید کرد: گاهی عملکرد ما باعث شده است بسیاری از فعالیت‌های بزرگ کشور اثرگذاری مناسب را نداشته باشد که این مسئله نشان از  خلا پیوست فرهنگی طرح‌هاست از این رو باید با دقت بیشتر به مسئله پیوست فرهنگی طرح‌ها توجه شود.

استقلال زبان و ادبیات فارسی رمز پایداری فرهنگ ایرانی است
استاندار قزوین افزود: حضور اهالی فرهنگ در استان قزوین به عنوان مشاوران دلسوز ضروری است و قطعا از نقد سازنده این افراد استقبال می‌کنیم. تلاش ما در استان این است که توجه به پیوست فرهنگی در پروژه‌ها یک اولویت باشد و توصیه همیشگی ما این است که هیچ وقت زبان و ادبیات فارسی را دربند حکومت ندانیم.

جمالی پور ادامه داد: اگر زبان و فرهنگ و ادبیات ما ماندگار شده است به این دلیل است که هیچ وقت و در هیچ دولتی زبان و ادبیات خود را وابسته به حاکمیت نمیدانسته است اما همچنان معتقدیم که دولت موظف به حمایت است.

وی افزود: اعتقاد ما این است که اگر زبان و ادبیات ما در تاریخ ماندگار شد به دلیل استقلال صاحبان آن است و قطعا این نگرش میتواند رشد این حوزه را چندین و چند برابر کند.

خرید حمایتی کتاب ناشرین قزوینی در دستور کار قرار می‌گیرد
استاندار قزوین با اشاره به خرید حمایتی کتاب از ناشرین و نویسندگان استانی گفت: خرید کتاب به عنوان یکی از دغدغه‌های ناشران و نویسندگان استانی مطرح است و بارها در جلسات مختلف درخواست شده تا حمایت مسئولین استانی در این خصوص وجود داشته باشد.

جمالی پور تاکید کرد: خرید حمایتی کتاب از ناشرین و نویسندگان استانی در دستور کار قرار دارد اما بنابر مشکلات اقتصادی موجود قدری با محدودیت مواجه هستیم که تلاش می‌کنیم تا آسیبی به این حوزه وارد نشود.

وی افزود: تلاش ما این بوده است که در مناسبت‌های مختلف به بهانه‌های متفاوت بتوانیم از تولیدات هنرمندان و فعالین استانی در حوزه فرهنگی حمایت کنیم.

راه‌اندازی باغ کتاب در قزوین پیگیری می‌شود
محمد حسین اسماعیلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به اجرای طرح راه اندازی باغ کتاب در قزوین اظهار داشت: قزوین شهر تمدن و فرهنگ است و ریشه تاریخی این استان در زبان و ادب فارسی موجب شده است تا هنرمندان فراوانی ریشه در این خاک داشته باشند.

وی گفت: قزوین سرزمین عبید زاکانی، علامه دهخدا، حمد الله مستوفی، واعظ قزوینی، اشرف الدین حسینی و عارف قزوینی‌هاست، و امروز نیز در عصر حاضر شاهد بروز و ظهور هنرمندان و فرهیختگان زیادی از استان در حوزه علم و ادب هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: علاقمندی جوانان این استان به زبان و ادبیات فارسی میراثی است که از گذشته برای ما به یادگار مانده است و امروز ما وظیفه داریم این یادگاری ارزشمند را پاس بداریم و با حمایت از فعالین این حوزه بستر رشد و توسعه فعالیت‌های فرهنگی را در استان فراهم کنیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: تولیدات فرهنگی در حوزه شعر و ادبیات داستانی امروز در قالب کتاب و محتواهای موجود در فضای مجازی توسط هنرمندان استان قزوین رشد قابل توجهی داشته است و از این رو باید تلاش کنیم تا غنای این تولیدات را افزایش دهیم.

وی گفت: هنرمندان استان قزوین امروز به حمایت مسئولین استانی نیاز دارند، چرا که به واقع بسیاری از زیرساخت‌های اولیه برای فعالیت فرهنگی در شهر ما مهیا نیست و باید مسئولین استانی نگاه جدی تری به حوزه فرهنگ داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: راه اندازی باغ کتاب امروز به یکی از نیاز‌های استان تبدیل شده است و می‌تواند به بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی استان قزوین جهت دهی کند.

اسماعیلی افزود: همچنین در این مدت تلاش میشود تا انجمن‌های ادبی استان قزوین احیاء و راه اندازی شوند که برای تحقق این امر نیازمند مشارکت مسئولین استانی و اجرای طرح‌های حمایتی از هنرمندان و نویسندگان دراستان هستیم.

وی گفت: فرهنگ هویت و گنجینه غنی داشته‌های معنوی ماست و قطعا حمایت ما از مباحث فرهنگی حمایت از هویت و حفظ این ارزش عظیم در کشور است.

در ادامه این جلسه جمعی از نویسندگان، شاعرین و مولفان استان قزوین به بیان دغدغه‌های خود پرداخته و با مدیران استانی تشریک مساعی کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها