دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
نامگذاری و افتتاح یک مجموعه فرهنگی به‌نام دکتر مظاهری در اصفهان

آئین افتتاح فرهنگسرای مرحوم استاد جمشید مظاهری، اصفهان‌شناس و استاد زبان و ادبیات فارسی روز گذشته در اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، شهردار اصفهان در آئین افتتاح مجموعه فرهنگی و فرهنگسرای دکتر جمشید مظاهری، این استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان را انسانی اخلاق‌مدار و برجسته توصیف کرد که یادش همیشه در اصفهان زنده است.

قدرت‌الله نوروزی ادامه داد: دکتر مظاهری استادی بود که شاگردان متعددی را برای شهر اصفهان تربیت کرد و این جای تقدیر دارد. تک تک اساتیدی که در این نشست حضور دارند، تاییدکننده و نشانگر جایگاه ویژه این استاد بزرگوار هستند.

وی افزود: اکنون دو مجموعه فرهنگی به نام دو استاد بزرگ اصفهان، دکتر کتابی و استاد جمشید مظاهری در اصفهان افتتاح شده است که جای تقدیر دارد. اگر شهروندان می‌خواهند شهروندی مطالبه‌گر و مسئولانی پاسخگو داشته باشند، نظرات خود را از طریق سایت isfahanplan.ir مطرح کنند تا در چشم‌انداز شهر اصفهان به کار گرفته شود. قطعا مشارکت مردم، این برنامه جامع 10 ساله را غنی‌تر و از حمایت بیشتری برخوردار می‌کند.

شهردار اصفهان ادامه داد: بسیار خرسندیم که در مدت سه ماه دو مجموعه فرهنگی به نام دو استاد بزرگ در منطقه ۱۲ افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این دو مجموعه فرهنگی به نام «دکتر کتابی» و «دکتر مظاهری» که هر دو از اساتید برجسته بوده‌اند، قدم بزرگی در اعتلای فرهنگ اصفهان است. انتخاب نام اساتید برجسته و بنام برای مجموعه‌هایی که در آنها افکار شهروندان پرورش پیدا می‌کند، بسیار ارزشمند است.

بر اساس همین گزارش، این  برنامه با حضور استاد «شاه زیدی از اساتید آواز اصفهان»، خانواده مرحوم «استاد جمشید مظاهری» و «دکتر بابا صفری» از چهره‌های نامدار ادبیات فارسی برگزار شد. در پایان مراسم نیز از خانواده استاد مرحوم دکتر جمشید مظاهری اصفهان شناس و استاد دانشگاه اصفهانتجلیل به عمل آمد.

یادآوری می‌شود، استاد جمشید مظاهری سیچانی، ادیب، مورخ، پژوهشگر، نسخه‌شناس و شاعر اصفهانی با تخلص «سروشیار» 16 خرداد 1321 در محله پاچنار سیچان اصفهان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در اصفهان به پایان رساند و با توجه به عشق فراوان به معلمی وارد آموزش و پرورش شد و در مدارس خمینی شهر به تدریس پرداخت. آنگاه به دانشگاه اصفهان راه یافت و در رشته زبان و ادبیات فارسی ادامه تحصیل داد و موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس شد. سپس به استخدام دانشگاه اصفهان درآمد و در گروه زبان و ادبیات فارسی به تدریس پرداخت. پس از آشکار شدن مراتب علم و فضل و جامعیت و مهارت استاد مظاهری، به او دکترای افتخاری داده شد.

او از سال 1346 به بعد به همکاری با مجلات معتبر ادبی پرداخت که حاصل آن بیش از 50 عنوان مقاله کوتاه و بلند ارزشمند در نقد کتاب،  تصحیح متون و جستارهای ادبی است که در نشریاتی چون یغما، راهنمای کتاب، آینده، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، نشر دانش، پژوهشنامه  زبان و ادبیات فارسی، جهان کتاب، دریچه و چند نشریه دیگر به چاپ رسیده است. در کتاب سرو رشید و دانشنامه جهان اسلام و دانشنامه تخت فولاد نیز مقالاتی از او به چاپ رسیده است. همچنین وی به‌عنوان استاد راهنما و استاد مشاور، ده‌ها پایان‌نامه دانشجویان دوره فوق لیسانس و دکتری رشته ادبیات را راهنمایی نمود.

مظاهری در تسلط به متون ادبی و عرفانی خصوصا در عرصه خاقانی‌شناسی، ناصرخسرو شناسی و شاهنامه‌پژوهی، استادی کم‌نظیر بود و به دقایق و نکات پیچیده متون چون لغات و دستور زبان و تصحیح متون آگاهی داشت. نثر او به شهادت مفالات و تصحیح‌ها و تحقیقاتش، نثری استوار و پخته و در عین حال روان و دل‌انگیز بود و توانسته بود بین سره‌نویسی و نثر فنی و زبان امروز تعادلی ایجاد کند. او شعر نیز می‌سرود و در آن اشعار «سروشیار» تخلص می‌کرد اما تمایلی برای انتشار آنها نداشت.

استاد مظاهری در عرصه تاریخ نیز صاحب معلومات فراوان بود و در اصفهان‌شناسی هم کم نظیر بود. تعلیقات او بر کتاب تاریخ اصفهان نوشته میرزا حسن خان جابری انصاری خود نشان‌دهنده وسعت و عمق اطلاعات او در تاریخ و آثار تاریخی و رجال و منابع اصفهان است. دکتر لطف الله هنرفر از او بسیار تعریف و تمجید می‌کرد و می‌گفت: «در شناخت اصفهان در همه ابعاد کسی را به جامعیت جمشید مظاهری نداریم».

استاد جمشید مظاهری بهمن‌ما سال 1396 بر اثر حمله قلبی جان به جان آفرین تسلیم كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها