شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
زندگی در فرهنگ ایرانی با شعر آغاز و با شعر تمام می‌شود

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود ضمن بیان اینکه در فرهنگ ما ایرانیان زندگی با شعر آغاز و با شعر پایان می‌یابد، گفت: این آمیختگی ما با شعر پارسی و تأثیری که شعر بر فرهنگ، روحیات و رفتار ما می‌گذارد ضرورت پرداختن و پاسداری از حریم این عنصر اعجازآفرین را بیشتر آشکار می‌سازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، رضا مهدیان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود به‌مناسبت بزرگداشت ۲۷ شهریور سالروز شعر و ادب فارسی که عصر جمعه در سالن بهمن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، گفت: داناترین و فرهیخته‌ترین ملت‌های جهان ملت‌هایی هستند که هویت خویش را بر اندیشه، ادبیات و هنر بنا نهاده‌اند.

وی از شعر و ادب فارسی به عنوان میراث و گنجینه بزرگ نیاکان و آیینه هویت راستین ایران زمین یادکرد و افزود: اگر روز شعر و ادب پارسی به نام یکی از شهریاران قلمرو ادب پارسی یعنی شهریار پیوند خورده‌است امری غریب و عجیب نیست چرا که همه بزرگان و زبان آوران زبان فارسی از دیرباز تا به امروز پرتوهای خورشید شعر و ادب فارسی هستند.

رضا مهدیان افزود: بر این اساس بزرگداشت هر یک از بزرگان ادب فارسی به معنی گرامیداشت همه آنان و ارج نهادن به هویت و فرهنگی است که این شاعران را در دامان خود پرورانده‌است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان شاهرود یادآور شد: روز شعر و ادب فارسی فرصتی برای بازخوانی تاریخچه شعری ایران است؛ این روز فرصتی برای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی، هویت ایرانی و یاد و خاطر افرادی است که در اعتلای فرهنگ و ادب کشور عزیزمان تلاش کرده‌اند.

وی گفت: در این روز و در تمامی روزهای سال شعر و ادب فارسی را ارج می‌نهیم که از عوامل اصلی وحدت ملّی اقوام ایرانی با زبان‌های مختلف و سبب‌ساز همدلی و هم‌زبانی ما با پارسی‌گویان آن سوی مرزها است.

مهدیان افزود: زبان و ادبیات فارسی به عنوان دومین زبان جهان اسلام و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی با هزاران آثار گران‌سنگ در زمینه‌های مختلف ادبی، عرفانی، فلسفی، کلامی، تاریخی، هنری و مذهبی همواره مورد توجه و اعتقاد ایرانیان و مردمان سرزمین‌های دور و نزدیک بوده است. 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گفت: شهریار شاعر شوریده‌ای است که همچون بسیاری از اسلاف خویش از عشق زمینی و مجازی، به عشق آسمانی و حقیقی دست یافت و این عشق سبب شد تا گوهر وجودش در کوره سختی‌ها بگدازد و بر عیار آن افزوده گردد.
 
 
وحید‌الدین وحیدنیا عضو شورای شهر اسلامی شاهرود در ادامه گفت: نام ایران همیشه با شعر و ادب و فرهنگ همراه بوده است و در طول تاریخ مردم این مرز و بوم همواره اشعار حافظ و سعدی را همدم خود دانسته‌اند.

وحید‌الدین وحیدنیا افزود: ایران زمین پرورشگاهی است که شاعران و ادیبان بزرگی در جهان پرورانده است که آدمی همیشه به بودن آنها افتخار می‌کند.

عضو شورای اسلامی شاهرود گفت: ایران سرزمینی است که شاعران بزرگی را در خود جای داده است و همین ویژگی ایران را نسبت به کشورهای دیگر درحوزه فرهنگ و هنر بارز کرده است.

وی گفت: اشعار شعرای متعهد به مردم و جامعه امید، نشاط، طراوت و عشق می‌بخشد و درس زندگی، پند، تجربه و اندیشه را به آنها می‌آموزد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر شاهرود گفت: شاهرود از دیرباز مهد هنر و فرهنگ بوده است و به برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله محافل شعر علاقه نشان داده‌است و برگزاری محافل شعر تاثیر مهمی در جامعه گذاشته و نقش بسیار مهمی را در جامعه ایفا می‌کند.

وحید نیا در خاتمه گفت: شورای اسلامی شهر شاهرود آمادگی خود را برای حمایت از برنامه‌های فرهنگی و هنری اعلام می‌دارد.
 

نسرین قربانی مسئول انجمن شعر و ادب شاهرود گفت: این انجمن با برگزاری نشست‌های هفتگی، کارگاه‌های آموزشی درحوزه شعر و ادب برگزار می‌کند.

وی افزود: در ایام کرونا این انجمن اقدام به برگزاری نشست‌ها و محافل شعر خوانی در فضای مجازی کرده است.

بر اساس همین گزارش شعرخوانی شاعران شاهرودی و اعضای انجمن شعر و ادب شاهرود و تجلیل از شعرای این شهرستان از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها