پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
«حیدربابا» قله شاعرانگی شهریار است

اسماعیل قافله‌باشی، استادیار زبان و ادبیات فارسی و عضو هیئت علمی دانشگاه قزوین گفت: «حیدر بابا» قله شاعرانگی شهریار را به تصویر کشیده است و می‌تواند به عنوان نشان افتخار شهریار در شعر و ادب فارسی در جهان بدرخشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قزوین، نشست تخصصی شعر و ادب فارسی به مناسبت روز بزرگداشت شهریار سخن با حضور مجازی شاعران و علاقمندان به شعر و ادب فارسی در قزوین برگزار شد.

دکتر اسماعیل قافله باشی استادیار زبان و ادبیات فارسی و عضو هیئت علمی دانشگاه قزوین، در این جلسه با اشاره به برخی از ویژگی‌های زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: شعر به کامل‌ترین و زیباترین شکل ممکن توانمندی‌های زبان و ادبیات فارسی را نمایش گذاشته است و حضور شاعران برجسته در ادوار مختلف تاریخ توانسته به تکامل این مجموعه بینجامد.

وی گفت: در این بین شاعران عصر معاصر ارتباطی شگفت‌انگیز با زبان فارسی معیار ما ایجاد کرده‌اند که زیباترین تصویر را برای ما ایجاد کرده است که قطعا شهریار از بزرگترین شاعران معاصر ماست که لذت شنیدن اشعار بی‌نظیر را برای ما فراهم کرده است.

این کارشناس زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد: در طول تاریخ شعر و ادب فارسی اگر بخواهیم 10 شاهکار شعر را در باب ادبیات مردمی و عامیانه نام ببریم قطعا شعر «حیدر بابا» شهریار به‌عنوان یکی از شاهکارهای ادبیات و شعر مردمی مطرح است که هم جنبه مردم‌شناسانه، عرفانی و هم ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی را در کنار هم  دارد.

وی افزود: غنی کشمیری شاعر بزرگ سبک هندی در بیت معروف خود «شعر اگر بیضاء باشد بی بلند و پست نیست....» می‌گوید که قطعا تمام اشعار افراد با یک درجه و غنی بودن نیست و خب اشعار شهریار نیز از این قاعده مستثنی نیست ولی حداقل 5 هزار بیت شعر ناب، عالی و بسیار بسیار خوب چه از نظر محتوا و چه از فرم و ساختار ما در شعر شهریار می‌بینیم.

دکتر اسماعیل قافله‌باشی گفت: می‌شود حدود 2 هزار بیت از اشعار شهریار را گزینش کنیم، یادداشت کنیم و به‌عنوان یک شعر بالینی همراه خود داشته باشیم که نشان از ویژگی مردم شناسانه و ابعاد اجتماعی این اشعار است.

وی افزود: اگر بخواهیم غزلسرایی را در نظر بگیریم به نظر بنده شعر ابتهاج بر شعر شهریار برتری دارد اما جامعیت شعر شهریار، روشنی، وضوح و مردمی بودن شعر شهریار جایگاه ویژه‌ای را برای او ایجاد کرده است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: در مجموع به نظر می‌رسد همنشینی این دو شاعر بزرگ توانسته بر سبک اشعار هر دو اثرگذار باشد و یادگاری‌های ارزشمندی برای ما به ارمغان آورده است.

قافله باشی گفت: اگر بخواهیم از نظر صنایع ادبی و تکنیک‌های فنی به ارزیابی این دو شاعر بپردازیم سایه جایگاه خاصی دارد ضمن این که این دو بزرگوار میتوانند جزو بزرگترین غزل سرایان معاصر باشند.

وی افزود: به قول مولانا «یک سینه سخن دارم» ولی قطعا بیان ویژگی‌های شعر و ادبیات شاعری بزرگ نظیر شهریار ساعت‌ها و جلسات متعدد می‌طلبد با این حال امیدوارم آنچه را که در باب شعر و ادب فارسی و در خصوص شعر شهریار به عنوان یک معلم ادب فارسی بیان کردم تاثیر لازم را بر مخاطبین این برنامه داشته باشد.

این استاد زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: اگر تاثیر جلسات این چنینی فقط همین حد باشد که جوانان ما به شعر و ادب فارسی راغب شوند و سراغ آثار شاعران بزرگ ادب و فارسی بروند برای ما کافی است و ثواب اخروی و تاثیرات اجتماعی ای که  روی نسل جوان میتواند اثر گذار باشد برای ساخت آینده کشور کافی است.

قافله باشی گفت: شهریار یکی از شاهکارهای مثنوی سرایی در عصر حاضر است و سفر خیالی مولانا و جمعی از شعرا به تبریز نمونه ای از این مثنوی‌های بی نظیر استاد شهریار است.

وی افزود: هم از نظر فرم و هم از نظر محتوا این مثنوی شاهکاری بی‌تکرار است و توانسته توانمندی قلم را در دستان استاد شهریار به تصویر بکشد.

در پایان این جلسه ناهید حیاتی از فعالین کتاب و کتابخوانی استان قزوین به شعرخوانی از اشعار برجسته شهریار پرداخت.

وی همپنین دو پایان نامه تاثیرپذیری شهریار از حافظ که توسط دانشجویان پیام نور سیستان و بلوچستان که در مقطع دکتری جمع‌آوری و به چاپ رسیده است و بررسی تطبیقی اشعار شهریار را که توسط دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران جمع آوری شده است، برای مطالعه به علاقمندان معرفی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها