چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
حلقه مفقوده بشریت شعر و ادبیات است

ایوب دهقانکار در نشست موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به مناسبت روز «شعر و ادب فارسی» گفت: حلقه مفقوده بشریت شعر و ادبیات است که بهترین و بارزترین تجلی آن در شعر و ادبیات فارسی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ نشست موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به مناسبت روز «شعر و ادب فارسی» که محفل شعرخوانی با عنوان «هم‌زبانان هم‌دل» نام دارد، با حضور ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات و شاعران فارسی زبان ایرانی و غیرایرانی برگزار شد. 

ایوب دهقانکار در ابتدای این مراسم ضمن تبریک روز شعر و ادب فارسی گفت: درود می‌فرستیم به روح استاد شهریار که سالروز وفات وی به‌عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است. سلام و تبریک و احترام دکتر محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد را به شما ابلاغ میکنم و از طرف خودم هم تشکر می‌کنم که با این لسان زیبایی که دارید، به زبان فارسی کمک می‌کنید.

وی ادامه داد: شما به معنی واقعی کلمه پاسدار زبان و اندیشه فارسی هستید. ابیاتی اینجا خوانده شد که با اینکه برخی به زبان فارسی نبود اما اندیشه فارسی، تفکر فارسی و جهان‌بینی فارسی به وضوح  در انها دیده می‌شد و همین تقارن همدلی و همزبانی است که بهانه جمع شدن ما در اینجاست.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران اظهار کرد: متن طولانی را برای این جلسه آماده کرده بودم اما به قدری شعر زیبا شنیدم که ترجیح می‌دهم نخوانم و شعر بشنوم. تشکر میکنم از دوستانم در  دفتر شعر و ادبیات داستانی که تدارک چنین برنامه ای را دیده‌اند و برای مدیر این دفتر بهروز جلالی که قلب‌اش اینجا باماست اما فیزیکی و جسمی حضور ندارند، آرزوی سلامتی و عافیت می‌کنم.

وی ادامه داد: آرزو میکنم برکت این مراسم‌ها زیاد شود؛ چراکه حلقه مفقوده بشریت شعر و ادبیات است که بهترین و بارزترین تجلی آن در شعر و ادبیات فارسی است.

در این برنامه، شاعران فارسی‌زبان غیر ایرانی همچون محمد سرور رجایی از افغانستان، سیدسمیر علی جعفری از پاکستان، سیدعابدرضا نوشاد از هند، عباس ثاقب از پاکستان، سیدشفیع حیدر رضوی از هند، سرور مولایی از افغانستان، احمد شهریار از پاکستان، شاه منصور شاه میرزا از تاجیکستان، محمد ابراهیم نوری از پاکستان، سید ساجد رضوی از هند، قاری افضل ایمانی از پاکستان، سیدضیغم عباس نقوی از هند و زین‌العابدین خویی از پاکستان شعرخوانی کردند. 

        
 
همچنین محمدعلی بهمنی، علی داوودی، رضا اسماعیلی، سید اکبر میر جعفری، علی محمد مودب، اسماعیل امینی و  غلامرضا طریقی از جمله شاعران فارس‌ زبانی ایرانی هستند که در این برنامه شعر خواندند.

همچنین در این مراسم نامه نوه اقبال لاهوری توسط احمد شهریار شاعر پاکستانی که برای این مراسم ارسال شده بود قرائت شد. متن نامه به این شرح است: 

بنده اقبال صلاح‌الدین هستم. نوه‌ دختری علامه محمد اقبال و مدیر دبستانِ اقبال در لاهور که هدف این مکتب حفظ و نشر آثار و خط فکری علامه اقبال در میان جوانان اردو زبان است. بیست و هفتم شهریور ماه، روز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی را به شما تبریک عرض می‌کنم. همان شعر و ادب فارسی که با مطالعه آن شاعری مانند علامه محمد اقبال با آثارش در دل‌های ما ماندگار شدند و این مسیر هنوز ادامه دارد. متفکران، شاعران و نویسندگان جمهوری اسلامی ایران نسبت به شعر علامه اقبال علاقه‌مند بوده و آثار وی را ستوده‌اند و خود رهبر معظم انقلاب وی را ستاره‌ روشن شرق نامیده‌اند.
خوشحالم که «انجمن ادبی اقبال لاهوری» به همت شاعر اردو و فارسی جناب احمد شهریار تأسیس شده و در روز شعر و ادب فارسی این برنامه‌ شعرخوانی را تدارک دیده است.
بنده به آقای دکتر ایوب دهقانکار مدیرعامل محترم مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و جناب آقای بهروز جلالی مدیر دفتر گسترش شعر و دابیات داستانی ایران نیز تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم در آینده نیز شاهد چنین برنامه‌هایی باشیم.



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها