سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
بررسی امکان‌های دستیابی سمنان به عنوان پایتخت کتاب ایران

چگونگی دستیابی سمنان به پایتخت کتاب ایران در کمیسیون فرهنگی شورای شهر سمنان با حضور جمعی از اعضای شورای شهر به همراه فعالان فرهنگی سمنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به نقش دستگاه‌های فرهنگی، اجرایی و نیز لزوم مشارکت و همراهی سازمان‌های مردم نهاد تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در نشست کمیسیون فرهنگی شورای شهر سمنان که عصر دوشنبه در دفتر شورای شهر سمنان برگزار شد، با تبیین اهداف و برنامه‌های این اداره کل برای دستیابی سمنان به عنوان پایتخت کتاب ایران، گفت: در این اداره کل در سال 99 برنامه‌های مهمی در سطح ملی، استانی و شهرستانی در دستور کار قرار دارد که طرح پایتخت کتاب یکی از این برنامه‌های مهم است.

وی با تاکید بر اینکه این برنامه جشنواره و رقابتی بین شهری در کشور است، افزود: تاکنون شش شهر اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان، یزد و شیراز این عنوان را کسب کرده‌اند که در کسب این عنوان عوامل و برنامه‌های مختلفی تاثیرگذار بوده است؛ اما مشارکت گروه‌های مردمی در راس این برنامه‌ها قرار دارد.

فلاح از افتتاح دبیرخانه پایتخت کتاب در سمنان با مشارکت و همکاری یک تشکل مردمی خبر داد و یادآور شد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان دستگاه اداری و شهرداری به‌عنوان بخش مردمی در این طرح همکاری و مشارکت دارند و یک کارگروه نیز زیرنظر فرماندار سمنان شکل گرفته که در آن نقش و برنامه‌های بخش اداری مطرح و برنامه‌ریزی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با تاکید بر اینکه فعالیت‌های انگیزشی، خلاقانه و مردمی در این طرح امتیازآور است گفت: تجلیل از مفاخر و مشاهیر فرهنگی از برنامه‌هایی است که امسال توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان پیگیری می‌شود.

فلاح به برنامه ایجاد و افتتاح مرکز اسناد کتابخانه ملی در سمنان نیز اشاره‌ کرد و گفت: برای توسعه فعالیت‌های کتابخوانی باید یک سری اقدامات تبلیغی و انگیزشی در سمنان انجام شود که نصب المان‌های شهری، تبلیغات شهری، تشویق مردم به مطالعه و کتابخوانی، اجرای جام باشگاه‌های کتابخوان باید در سمنان از جمله این موارد است.

وی به پیش‌بینی ایجاد 300 باشگاه کتابخوان در این استان نیز اشاره کرد و گفت: برگزاری دوسالانه کتاب و تجلیل از مولفان برتر استانی نیز امسال در برنامه قرار دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان همچنین از شهرداری سمنان خواست برای حمایت از این طرح و توسعه کتابخوانی اقدام به ایجاد بازارچه‌های کتاب، جمعه بازار کتاب با هدف عرضه کتاب‌های دست دوم موجود در منازل و پیش‌بینی طرح‌های تشویقی برای شهروندان با ارائه تسهیلاتی نماید تا انگیزه لازم در شهروندان برای توجه به کتاب و مطالعه ایجاد شود.

سیدمحمد ناظم رضوی شهردار سمنان هم با تاکید بر اینکه در سمنان فعالیت حول کتاب راحت‌تر انجام می‌شود، گفت: برای تبدیل سمنان به پایتخت کتاب ایران باید تدبیر شود که چگونه کتاب و کتابخوانی در این شهر نهادینه شود.
 

شهردار سمنان افزود: همه دستگاه‌های فرهنگی، اجرایی و نیز نهادهای مردمی همراه با فعالان فرهنگی باید در این طرح همت و مشارکت کنند تا زمینه مناسب کسب این عنوان تحقق یابد.

وی هدف‌شناسی و روش‌شناسی را در این خصوص مهم خواند و گفت: برای رسیدن به این هدف باید پایگاه‌ها و مراکزی حول محور کتاب با استفاده از روش‌های ابتکاری و خلاق ایجاد کرد.

ناظم رضوی پرداختن به موضوع کتاب را بسیار مهم دانست و از شرکت کنندگان در این نشست خواست تا دیدگاه‌ها و نظرات خود را در این خصوص ارائه و برای تحقق این امر کمک و مشارکت فعال داشته باشند.

شهردار سمنان قرار دادن شهرداری‌ها را در این طرح بسیار مثبت و مناسب دانست و افزود: برای توسعه و ترویج کتابخوانی و ایجاد زمینه‌های لازم برای کسب عنوان پایتخت کتاب باید در مدیریت شهری و سایر برنامه‌ها کتاب و مطالعه، محور قرار بگیرد و مورد توجه باشد.

ناظم رضوی یادآور شد: در دوران تصدی‌ام در شهرداری کاشان موفق شدیم عنوان پایتخت کتاب را برای این شهر با همکاری سایر نهادهای مردمی و فرهنگی کسب کنیم.
 
محمد همتی عضور شورا و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سمنان با ابراز تاسف از سرانه فعلی مطالعه در کشور گفت: ملتی که کتاب نمی‌خواند و به فرهنگ مطالعه بی‌توجه است دچار آسیب خواهد شد.

محمد همتی به فرمایشات و رهمنودهای مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: مطالعه و توجه به کتاب تاثیر بسزایی در رشد و توسعه کشورها و ملت‌ها دارد و اگر سرانه مطالعه در کشور پایین است، جای تاسف دارد و این مساله با تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه منطبق نیست.

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه و ترویج توجه به کتاب و کتابخوانی باید طرحی نو در انداخت افزود: کتاب و توجه به آن بیانگر فکر، عقلانیت و تدبیر و است و سوابق مردم سمنان نیز نشان می‌دهد که در گذشته‌های دور توجه و اهمیت خاصی به مطالعه و کتاب داشته‌اند.

همتی با بیان اینکه نباید با بحث کتاب و مطالعه احساسی برخورد کنیم، گفت: این طرح و برنامه نیاز به عزم همگانی دارد و اولین شرط آن نیز تبدیل مطالعه و کتاب به فرهنگ عمومی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سمنان از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان به عنوان فردی تلاشگر، خلاق، کارآمد و دارای توان مدیریت بالا و عملگرا یاد و تاکید کرد: طرح تبدیل سمنان به پایتخت کتاب طرح و برنامه‌ای فرهنگی و مهم است که از سوی فرشید فلاح مطرح و در حال پیگیری است و همه دستگاه‌های مردمی، اجرایی و فرهنگی باید برای تحقق این هدف مهم همراهی و کمک نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها