یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
دریچه‌ای به سوی ناشناخته‌ها

برایان گرین، جوزف بلچینسکی، یاکوب بکنشتاین و دیگر همکارانشان در کتاب «دستاوردهای فیزیک نوین» مرزهای اخترفیزیک و کیهان‌شناسی نوین را پیموده‌اند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) صحبت از پیشرفت‌های علم فیزیک این روزها به یکی از ترندهای محبوب فضای مجازی و رسانه‌ها تبدیل شده است. شاید درج این گزاره که فیزیک هیچگاه به اندازه امروز برای مردم محبوبیت نداشته است، خلاف واقعیت نباشد؛ چراکه امروزه ما سوال‌هایی فراتر از قوانین چندگانه نیوتن از خود می‌پرسیم و جالب‌تر آنکه معتقدیم در عصری که زندگی می‌کنیم بلاخره به پاسخ‌هایمان خواهیم رسید. برای مثال آینده نور چه می‌شود؟ یا آیا ما در این کیهان بی مرز تنهاییم؟ یا اینکه جهان‌های موازی وجود دارند یا خیر؟
 
البته باید گفت؛ هیچ دانشمندی در دنیای فیزیک این قول را به شما نمی‌دهد که به تمامی سوالات بالا یا مشابه آن پاسخ دهند. اما بی‌شک کتاب‌ها نقش مهمی در تکمیل اطلاعات ما از دنیای فیزیک دارند.
 
جدیدترین یافته‌ها
در این میان کتاب «دستاوردهای فیزیک نوین» تلاشی است برای علم دوستان تا به اطلاعات جدید از فیزیک امروز بشر دست یابند. در واقع این اثر مجموعه‌ای از جستارهای دانشمندان و فیزیک‌دانان جهان درباره یافته‌ها و کاوش‌های کیهان‌شناسی و اخترشناسی امروز و آینده است.
 
برایان گرین، جوزف بلچینسکی، یاکوب بکنشتاین و دیگر همکارانشان با این کتاب مرزهای اخترفیزیک و کیهان‌شناسی نوین را پیموده‌اند. آن‌ها در این کتاب درباره هر آنچه که توجه شما را از دنیای خودتان به جهانی فراتر جلب می‌کند، صحبت کرده‌اند. از انرژی منفی کرم‌چاله‌ها تا تنهایی ما در عالم. اگرچه پاره‌ای از نظریه‌های یادآوری شده شگفت و غیرقابل تصور و دور از واقعیت به نظر می‌آیند اما علم همه چیز را از راه تجربه و مشاهده می‌کاود تا اسرار طبیعت را کشف کند.
 

 
پرویز قوامی؛ مترجم این اثر معتقد است؛ با این کتاب مخاطبان به دورترین مرزهای فیزیک و کیهان‌شناسی گام خواهند نهاد جایی که واقعیت شگفت‌انگیزتر از داستان‌های علمی- تخیلی است. وی اینگونه نوشته است؛ «این مجموعه آکنده از اندیشه‌ها، تخیلات، بنیان‌ها و پیوندهاست که مکانیک کوانتومی نظریه نسبیت عام، گرانش کوانتومی، نظریه ریسمان و سیاچاله‌ها را در بر می‌گیرد.»
 
گفتنی است مخاطبان با خواندن این اثر به زیبایی‌ها و اسرار گیتی بی کران جذب خواهند شد که این امر می‌تواند رهنمونی برای درک و کشف ناشناخته‌ها باشد.
 
اگر ادعایی درباره علاقه خود به علم داشته باشید، قطعا شاهکار  کریستوفر نولان یا همان Interstellar را دیده‌اید؛ فیلمی که بی شک هر علم دوستی را دوبار بر سر خود نشانده است. کرم چاله یکی از محورهای اساسی این فیلم نامه بود که شما می‌توانید ساختار دقیق آن را در کتاب «دستاوردهای فیزیک نوین» بخوانید. در واقع؛ پل میان‌بر فرضی در فضا و زمان به شمار می‌آید. کرم چاله‌ها ساختار و بعد فضا و زمان را می‌شکنند و تونل و حفره‌ای ایجاد می‌کنند که سرعت ماده در آن از سرعت نور بیشتر خواهد شد.
 
تنها با یک گام
تصور کنید یک آمریکایی هستید و در شهر نیویورک قدم می‌زنید آنگاه که به میدان تایمز می‌رسید به پیشنهاد دوستتان با برداشتن یک گام به صحرای آفریقا می‌رسید بدون اینکه لازم باشد با هواپیما و ساعت‌ها در حال پرواز باشید. تنها با یک گام. در واقع در میدان تایمز دانشمندان برای شما یک سیاهچاله کار گذاشته‌اند به همین دلیل شما به راحتی می‌توانید زمان را دور  بزنید و به شهری در الجزایر برسید.
 
ادبیات کتاب که تحت تاثیر ترجمه مترجم اثر است به گونه‌ای است که اگر حداقل اطلاعات را از علم فیزیک بدانید، می‌توانید به راحتی مقصود نویسندگان را دریافت کنید.
 
بازسازی مهبانگ
شما هیچگاه نمی‌توانید هیچ اطلاعاتی را پاک کنید و روزی اگر کسی این دستور را به شما داد به او بگویید من نمی‌توانم مقابل فرمان الهی بایستم. با اینکه نویسندگان این اثر دیگاه مذهبی خاصی درباره علم ندارند اما ثابت کرده‌اند پس از هر اتفاقی می‎‌توان به بازسازی گذشته پرداخت برای مثال خودرویی که تصادف کرده است را می‌توان گذشته آن را حدس زد. حال تصور کنید این دانشمندان در تلاشند از بقایای مه‌بانگ بفهمند دقیقا در چهارده میلیارد سال گذشته چه چیزی رخ داده است. آن‌ها در حال بازسازی مه‌بانگ هستند آن هم از روی اطلاعاتی از پس مانده آن رویداد.
 
برگی از کتاب
آیا ما تنها هستیم این سوالی است که هر فردی با یک بار نکاه کردن به آسمان و رویت ستارگان بی‌شمار از خود پرسیده است. فصل آخر این اثر به آخرین یافته‌ها و تحقیقات بشر درباره تنهایش در فضای کیهانی پرداخته است در بخشی از این فصل می‌خوانید؛ «چه می‌شد اگر موجودات بیگانه پیشرفته‌تر از ما باشند؟ برای مثال تمدن آن‌ها دست کم یک میلیون سال پیشرفته‌تر از تمدن ما بوده باشد. در آن صورت بازی تفاوت خواهد کرد. ممکن است موجودات بیگانه از رویکردهای ارتباطی یا دورنوردی کاملا متفاوتی بهره برده باشند. اگر این بیگانه‌ها خواسته باشند پیامی برای ما بفرستند احتمالا انتخاب سخن‌پراکنی روش مناسبی برای آن‌ها نبوده است.»
 
کتاب «دستاوردهای فیزیک نوین» در 355 صفحه، به شمارگان 550 نسخه، به قیمت 45 هزار تومان از سوی انتشارات معین راهی کتابفروشی‌ها شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها