جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
پیشروی آب دریا؛ تهدیدی در شمال ایران

با توجه به اینکه ایران جزو کشورهایی که دارای خطوط ساحلی طولانی است، نویسندگان در کتاب «مخاطرات طبیعی، پیشروی آب دریاها در توسعه شهره‌ای ساحلی» به بررسی امکانات این شهرها در ایران به ویژه شهر نور پرداختند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) شهرهای ساحلی با داشتن منظره‌های جذاب و دل‌انگیز همیشه یکی از مقاصد توریست‌ها در ایام گردشگری هستند. غروب‌های فوق‌العاده زیبا  با آب و هوایی دلپذیر و غذاهای دریایی لذیذ و خوشمزه و تفریحات هیجان‌انگیزی که تنها می‌توانید در کنار سواحل آن‌ها را تجربه کنید بخشی از ویژگی‌های این شهرها است. 
 
اما این‌ها تنها یک روی سکه از شهرهای ساحلی است؛ در واقع معضلات و مشکلات این شهرها به قدری است که برخی کشورهای پیشرفته مجبور شدند ضوابط و مقررات گوناگونی برای استفاده بهینه از امکانات این شهرها تدبیر ببینند.
 

 
کتاب «مخاطرات طبیعی، پیشروی آب دریاها در توسعه شهره‌ای ساحلی» نوشته مشترک فرشته شیخی‌پور ، امیر محسنی و صدرالدین متولی به بررسی اهمیت امکانات در شهرهای ساحلی ایران به ویژه شهر نور پرداختند.
 
با توجه به اینکه ایران یکی از کشورهایی است که از طولانی‌ترین خطوط ساحلی برخوردار است، خط ساحلی در دریای خزر با طبیعت بی‌نظیر و توان ساماندهی خود در عرصه‌های فعالیتی و درآمدزایی، با رویکرد به توریسم داخلی و خارجی از اهیمت زیادی برخوردار است. نویسندگان در این اثر هم به اهمیت قابلیت‌های خط ساحلی خزر پرداخته‌اند.
 
همانگونه که از نام این اثر می‌توان فهمید از اساسی‌ترین موضوعاتی که در این کتاب توجه ویژه شده است؛ مخاطرات طبیعی است. در حقیقت مدیریت مخاطرات طبیعی در دنیا تا کنون با دو روش متفاوت انجام شده است. روش نخست مقابله با مخاطرات طبیعی بعد از وقوع آن‌هاست، بدین شکل که هیچ‌گونه برنامه و مدیریت مشخصی پیش از وقوع آن درنظر گرفته نشده ولی پس از وقوع کلیه امکانات و نیروها برای مقابله با آثار مخاطرات بسیج می‌شوند. روش دوم شامل مدیریت مشخصی است که دربرگیرنده کلیه مراحل مربوط به مخاطرات طبیعی شامل مرحله پیش از وقوع، مرحله امداد و بلاخره مرحله بازسازی و نوسازی است.
 
پیشروی آب دریای خزر در استان مازندران سبب تهدید شهرهای ساحلی، سیستم فاضلاب شهری و تجهیزات اثر منفی داشته است. بنابراین با توجه به دیدگاه نویسندگان در این اثر باید از روش دوم برای جلوگیری از مخاطرات مروبوط به شهرهای ساحلی بهره جست.
 
بخشی از کتاب به اقدامات بین‌المللی برای مهار مخاطرات طبیعی سیلاب‌ها پرداخته است، در این بخش می‌خوانید؛ «در سال 1336 کنگره امریکا قانون کنترل سیلاب را تصویب کرد و سازمان‌های مهندسی ارتش را به عنوان سازمان حکومت فدرال، مسئول مدیریت حوزه‌های آبی بزرگ کشور نمود. در یک برنامه جامع برای مدیریت دشت‌های سیلابی از روش‌های غیرساختمانی اش=ستفاده کرد. ...»
 
در پژوهشی مشابه با عنوان « بررسی نقش مخاطرات طبیعی درآسیب پذیری شهرهای ساحلی با تاکید بر سیل» محققان پی بردند؛ مخاطرات طبیعی می‌تواند یک جامعه را به طور گسترده تحت تاثیر قرار دهد و آسیب‌پذیری ناشی از آن باید به عنوان مجموعه‌ای از درک شرایط اجتماعی و اقتصادی در نظر گرفته شود. بنابراین نقش پیش‌بینی می‌تواند در کاهش خطرکمک بسزایی داشته باشد.
وقوع یک سیل نیز رابطه‌ای مستقیم با شرایط توپوگرافی و اقلیمی دارد. بشر با ساختمان‌سازی در دشت سیلابی، خود را در معرض خطرهای ناشی از سیلاب قرار می‌دهد. یکی از دلایل ایجاد سیل در بسیاری از نقاط که اغلب نشست منطقه وسیعی از زمین را به همراه دارد، با فرونشینی زمین، قابلیت سیل گیر بودن آن نیز افزایش می‌یابد اما باز هم با این وجود برخی جوامع مجبورند در مناطق نا استوار مانند اطراف تپه‌ها که مستعد به رانش زمین هستند و در کنار رودخانه‌ها که در معرض سیلاب‌های فصلی هستند یا در زمین‌های با کیفیت پایین که سبب تخریب ساختمان‌ها می‌گردند، سکنی گزینند.
شهر ساحلی نور جمله شهر های استان مازندران است که به دلیل قرار گیری در بین نوار کوهپایه‌ای و جلگه‌ای، عبور رود لاویج رود از این شهر به دریای خزر در معرض آسیب ناشی از باران‌های سیل آسا و درپی آن سیل است. نتایج نشان داد سیل می‌تواند به بخش‌های عمده ناحیه مرکزی شهر نور آسیب وارد کرده و سبب خسارات سنگین به تاسیسات زیربنایی، مسکونی و اداری شهروندان شود.»
 
 گفتنی است؛ کتاب «مخاطرات طبیعی، پیشروی اب دریاهادر توسعه شهرهای ساحلی» در 133 صفحه، به شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات دیبادخت راهی کتاب‌فروشی‌ها شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها