پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
کتاب «مهمان مامان» نقد شد

نشست نقد و بررسی کتاب «مهمان مامان» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، نشست نقد و بررسی کتاب «مهمان مامان» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی و با حضور کامران داوری نیکو در بستر فضای مجازی برگزار شد.

در آغاز این نشست، کامران داوری نیکو، منتقد این اثر گفت: هوشنگ مرادی کرمانی چهره ماندگار و عضو پیوسته فرهنگستان زبان فارسی است و برخی آثارش به 14 زبان منتشر شده است. وی مؤلف آثار متعددی چون مجموعه داستان‌های «خمره»، «قصه‌های مجید»، «لبخند انار» و ... است؛ اما عمده شهرت وی به خاطر «بچه‌های قالیبافخانه» بود که در سال 1359 جایزه نقدی شورای کتاب کودک و جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن در سال 1986 به وی اختصاص یافت.

داوری نیکو بیان کرد: کتاب «مهمان مامان» اولین بار در سال 1375 توسط نشر نی منتشر شد و کلاً 96 صفحه است. کتابی است لاغر از بعد حجم ولی فربه از لحاظ ظرافت و عمق.

این منتقد و نویسنده گفت: طرح داستان اینگونه است که یک خانواده سنتی فقیر قرار است برایشان مهمان بیاید و مادر خانواده با مهمانان رو در بایستی دارد و از طرفی وضع مالی خوبی هم ندارند که به شایستگی از مهمانان پذیرایی کند؛ همسایگان متوجه جریان شده و با تهیه شام مفصلی، آبروی همسایه خود را حفظ می‌کنند.
 

منتقد کتاب تصریح کرد: کتاب در 15 فصل بسیار کوتاه سازمان یافته است و  شیوه روایت داستان بر پایه دیالوگ‌های کاراکترهاست؛ لذا، از ادبیات فخیم استفاده نشده است و برعکس، از ادبیات کف کوچه و بازار استفاده شده است. از نقاط قوت این داستان تعدد شخصیت‌ها و معرفی کاراکترهای ایشان به اختصار و بدون پیچیدگی است.

داروی نیکو با اشاره به اقتباس داریوش مهرجوئی از داستان و تبدیل آن به یک فیلم سینمائی 103 دقیقه‌ای گفت: این اقتباس از نمونه‌های نادر اقتباس‌های موفق بوده است و کمتر فیلمی را سراغ داریم که از کتابش قو‌ی‌تر باشد.

شایان ذکر است؛ با هدف ترويج كتابخوانی و غنی‌سازی اوقات فراغت، مجموعه برنامه‌های فرهنگی-ترويجی با عنوان «كتابخانه تابستانه» توسط اداره كل كتابخانه‌های عمومي استان اجرا مي‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها