چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
معرفی کتاب‌هایی با موضوع سینما

در روز شمار تقویم 21 شهریور ماه روز سینما است، سینمایی که لحظه‌های به یادماندنی را قاب گرفته و خاطره شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط‌عمومی انتشارات سروش، خیلی وقت‌ها این کتاب‌ها هستند که راهنمای ما در زندگی می‌شوند و راه را نشانمان می‌دهند، درست مثل فیلم‌نامه یک فیلم سینمایی بلند.

دیدن این فیلم‌های سینمایی لذت‌بخش است؛ زمانی که نویسنده دست به قلم می‌شود و واژه‌های جادویی را کنار هم می‌چیند تا با هنر کارگردان و فن بازیگری در قاب جادویی به نمایش دربیاید.
در روز شمار تقویم 21 شهریور ماه روز سینما است، سینمایی که لحظه‌های به یادماندنی را قاب گرفته و خاطره شده است.

اگر می‌خواهید که از علم و فن این دنیای حیرت‌انگیز، یعنی سینما باخبر شوید، به علاقه‌مندان این حوزه کتاب‌های انتشارات سروش را پیشنهاد می‌کنیم. کتاب‌هایی که در حوزه فیلمبرداری، راهنمای فنی تلویزیون و نوشتن فیلمنامه و... است، مثل کارگردانی کمدی موقعیت به نویسندگی هارولد اسنود، کتاب"سینما به روایت هیچکاک" یک اقیانوس بی‌پایان در حوزه معرفی و درک بیشتر از سینما، تله فیلم به نویسندگی سهیلا نجم، تاریخ سینمای مستند اثر اریک بارنو، از متن تا پرده به نویسدگی گوردون کراتن و... .
در ادامه به معرفی آثار ارزشمند حوزۀ سینما در انتشارات سروش می‌پردازیم که از نظر می‌گذرانید:
 

* اجرای صحنه‌های پرتحرک
این کتاب، از مجموعه‌ای از راهنمایی‌های فنی تلویزیون برای بدلکاری و اجرای صحنه‌های پر تحرک است. پیشنهاد ما به دوست‌داران کتاب و کسانی که به دنبال کسب اطلاعات دربارۀ اجراهای پرتحرک در فیلمبرداری هستند، کتاب اجرای صحنه‌های پر تحرک، نوشته مایک کریسپ با ترجمه حمید احمدی‌لاری هست که از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.
 

* ادبیات فیلم: جایگاه سینما در علوم انسانی
این کتاب به نویسندگی ویلیام جینکز و با ترجمۀ محمدتقی احمدیان و شهلا حکیمیان از سوی انتشارات سروش به علاقه‌مندان به حوزه سینما پیشنهاد می‌شود.
فیلم و سینما، علاوه برآنکه جنبه بصری دارد، درعین حال، روایتی هم هست و بنابراین عناصر مشترکی با سایر وسایل بیان و به خصوص شکل ادبی مهمّی چون رمان دارد. بنابراین بررسی همزمان و مطالعة تطبیقی این دو رسانۀ هنری ادبیات و فیلم نکات مهمی را روشن می‌سازد. تأثیر و تأثّر فیلم و ادبیات کاملاً دو سویه است؛ چندان که فیلم‌های معاصر اثر مستقیمی بر داستان سرایی معاصر داشته‌اند.
 

* از متن تا پرده
کتاب از متن تا پرده‌نوشته گوردون کراتن، با ترجمه سیدجمال آل‌احمد پیشنهاد انتشارات سروش به اون دسته از کتابدوستان و علاقه‌مندان به هنر هست که می‌خواهند دربارۀ تولید و کارگردانی تلویزیونی اطلاعاتی کسب کنند.
این کتاب به مراحل تولید می‌پردازد، از مخاطب و مخاطب‌شناسی می‌گوید، اندیشه و پیش‌نویس فیلم را بررسی می‌کند، به شناسایی مکان می‌پردازد، فیلمبرداری در محل را توضیح می‌دهد و سرانجام از تدوین فیلم و نمایش آزمایشی آن می‌گوید.
 

* اصول و فنون بدلکاری در سینما
پیشنهاد سروش به عموم مخاطبان و دوستداران سینمای پرتحرک(اکشن) و حتی دست‌اندرکاران حرفه‌ای سینما. کتاب اصول و فنون بدلکاری در سینما نوشته مهسا طاهری‌جو هست که از سوی انتشارات سروش منتشر شده.
فصل نخست این کتاب به معرفی بعضی از بزرگان این حرفه و تلاش‌هایشان برای به‌وجود آوردن صحنه‌های هیجان‌آور و ماندگار در آثار بزرگ و مشهور، از آغاز تا امروز، می‌پردازد.
وسایل بدلکاری و صحنه‌های پرتحرک (مثل سکوی پرش خودرو، لباس‌های عملیات بدلکاری، توپ و ...) در فصل دوم معرفی می‌شود.
فصل سوم به مبحث ورزش و روان‌شناسی در بدلکاری می‌پردازد.
فصل چهارم که قسمت اصلی کتاب هم محسوب می‌شه حرکت‌ها و فنون اصلی این حرفه را واکاوی می‌کند.
 

* برگمان به روایت برگمان
کتاب "برگمان به روایت برگمان" مجموعه مصاحبه‌هایی است که چند فیلمساز با این فیلمساز بزرگ انجام داده و ماحصل آن را به صورت کتاب منتشر کرده‌اند.
این کتاب تألیف استیگ بیورکمان، تورستن مانس و یوناس سیما با ترجمه دکتر مسعود اوحدی از سوی انتشارات سروش منتشر و ظرایف سینمای اینگمار برگمان، فیلمساز بزرگ سوئدی را به تصویر کشید.
سینماگرانی که در کتاب حاضر با برگمان به گفت‌و‌گو نشسته‌اند، این حقیقت ساده را به خوبی دریافته‌اند که سخن گفتن از تجربه یگانه سینمای برگمان کار دشواری است؛ از این رو در پرسش‌های خود سینماگر بزرگ را به تأمل در شخصیت انسانی و هنری خود واداشته‌اند، به این امید که روایت برگمان از خویشتن و چشم‌اندازی که از زندگی و هنر خویش دارد، اندیشه آن تجربه یگانه را دست یافتنی‌تر کند.
برگمان به روایت برگمان هنوز مهم‌ترین کتابی است که درباره این هنرمند بزرگ به نگارش درآمده است.
 

* تاریخ سینمای مستند
تاریخ سینمای مستند اثر اریک بارنو با ترجمه احمد ضابطی‌جهرمی از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.
سینمای مستند یا سینمای غیرداستانی که جایگاه ویژه‌ای در علوم اجتماعی و انسانی و در تاریخ سینما دارد و با گذراندن دوره‌های متفاوت در کشورهای گوناگون رشد یافته است.
 کتاب تاریخ سینمای مستند با مرور بر تاریخ آغاز و رشد سینمای مستند، چشم‌اندازی از فیلم مستند از عصر لومیر تا دورۀ رواج مستندهای تلویزیونی را نشان می‌دهد.
 نویسنده مروری بر نهضت‌های مستندسازی در انگلستان، روسیه، آلمان، آمریکا، فرانسه، سوئد، هلند، ژاپن، کانادا، لهستان و دیگر کشورها دارد.
 

* تدوین غیرخطی
تدوین غیر خطی از مجموعۀ "راهنمای فنی تلویزیون"، دستنامه‌ای است برای تدوین و ویراستاری در فیلم‌ها، به‌ویژه فیلم‌های تلویزیونی نوشته کریس تامپسون که از سوی انتشارات سروش برای علاقه‌مندان به حوزه هنر سینما منتشر شده است.
این کتاب ساختار تألیفی بسیار کاربردی دارد و همچون دستنامه‌ها مرجع مناسبی برای هر کسی  که می‌خواهد درباره فن تدوین غیرخطی اطلاعاتی کسب کند. کتاب با مبحث تغییر فناوری آغاز می‌شود و نشان می‌دهد که پیشرفت فناوری‌ها در تولید فیلم چه تأثیری در فن تدوین گذاشته است.
سپس تدوین غیرخطی را به تفصیل تعریف می‌کند و زیر و بم آن را می‌کاود و از محاسن و معایب آن می‌گوید.
 

* تکنیک فیلمبرداری جلوه‌های ویژه
ریموند فیلدینگ نویسنده کتاب تکنیک فیلمبرداری جلوه‌های ویژه هست که این کتاب با ترجمه حمیدرضا احمدی‌لاری از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.
تلاش برای اجرای جلوه‌های ویژۀ گوناگون، اعم از مکانیکی یا اپتیکی، قدمتی به اندازه سن و سال خود سینما دارد. این گونه فرایندها که با عملیات بسیار ساده‌ای آغاز شد، امروز در اوج دستاوردهای فنی با ورود نرم‌افزارهای پیچیده و عملیات سخت‌افزاری پرحجم و پرهزینه، اجرای جاه‌طلبانه‌ترین و تخیلی‌ترین جلوه‌ها را نیز ممکن ساخته است و فیلم‌سازان و کارگردانان بی‌هیچ حد و مرزی می‌توانند تخیل کنند و تخیل خود را به تصویر بکشانند.
 

* تله فیلم
تله فیلم (تعریف، مشخصه و کارکردها در رسانه ملی) به نویسندگی سهیلا نجم پیشنهاد انتشارات سروش به علاقه‌مندان حوزه سینما است.
نویسنده در کتاب «ویژگی‌های ساختاری تله فیلم» ابتدا تعریف نسبتاً دقیقی از تله فیلم را به مخاطبان ارائه کرده و تعابیر اشتباهی را که از آن در نظام تلویزیونی ایران می‌شود، گوشزد کرده‌ است. به‌طور کلی چگونگی تعریف تله فیلم به عنوان یک برنامه تلویزیونی مهم‌ترین مبحث طرح شده در این کتاب است.
 

* دوره سه جلدی مجموعه آثار استانیسلاوسکی
مجموعه ۳ جلدی آثار استانیسلاوسکی با عناوین «آماده‌سازی هنرپیشه»، «شخصیت‌سازی» و «نقش آفرینی» با ترجمۀ مهین اسکوئی توسط انتشارات سروش منتشرشده است.
کتاب اول از مجموعه سه گانه آثار استانیسلاوسکی با عنوان «آماده‌سازی هنرپیشه» یکی از بزرگ‌ترین نظریه‌‌پردازان حوزة تئاتر معاصر است که انتشارات سروش ترجمه آنها را عرضه کرده است. کتاب حاضر حاوی کشفیات تازه‌ای است که نویسنده در زمینه خلاقیت صحنه‌ای به‌دست آورده است. هر فصلی از این کتاب خواننده را به یک نتیجه‌گیری راهنمایی می‌کند که خود منعکس‌کنندۀ یکی از واحدهای تفکّر استانیسلاوسکی است درباره خلاقیت تئاتری.
شخصیت‌سازی، کتاب دوم از مجموعه سه‌گانه آثار استانیسلاوسکی است که حاوی کشفیات تازه استانیسلاوسکی در حوزه برون است؛ یعنی آشکارسازی آنچه در درون بازیگر می‌گذرد.
کتاب سوم از مجموعه سه گانه آثار استانیسلاوسکی «نقش آفرینی» نام دارد که حاوی کشفیات تازه استانیسلاوسکی در فرایند ایجاد سیمای صحنه‌ای است.
 

* راهنمای نگارش فیلمنامه (سینما و تلویزیون)
این کتاب به نویسندگی یورگن ولف، کری کاکس با ترجمه عباس اکبری از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.
اگر قرار است فیلمنامه‌ای موفق بنویسید و شغلی پردرآمد از راه فیلمنامه‌نویسی پیدا کنید، سه کار مهم لازم است: اول شناخت و یادگیری حرفۀ فیلمنامه‌نویسی، دوم به کارگیری حرفه در عرصه‌های مختلف و سوم شگردهای تبدیل کردن آن حرفه به شغلی پر درآمد.
این سه اصل، سه فصل کتاب نگارش فیلمنامه است. نویسندگان این کتاب در هر سه مرحله راه کارهای عملی و برخاسته از تجربه را ارائه می‌کنند که به کار همه کس می‌آید و نیاز به داشتن تخصص و ریزه‌کاری‌های هنر فیلم‌سازی نیست.
 

* سینما - جشنواره: سینمای ایرانی، جشنواره‌های جهانی
این کتاب به کوشش حسین معززی‌نیا، صورت تدوین شده مجموعه برنامه‌ای است به نام "سینما - جشنواره" که با تهیه‌کنندگی، تحقیق و اجرای "مسعود فراستی" در سال 1385 از شبکه پنج سیما (شبکه تهران) پخش شد. موضوع اصلی، رابطه سینمای ایران و جشنواره‌های جهانی است که در بیست قسمت (مقاله) هر قسمت با گفتگویی با متخصصان حوزه‌ای خاص از سینما تدوین شده است. در هر حوزه سعی شده است. در هر حوزه سعی شده است دیدگاه‌های له و علیه مطرح و واشکافی شوند. این حوزه‌ها عبارت‌اند از:
تاریخچه حضور بین‌المللی سینمای پس از انقلاب، تاریخچه جشنواره‌های خارجی و سیاست‌های آن‌ها، حسن‌ها و عیب‌های حضور ما در مجامع غربی، جشنواره‌ها و هویت ملی سینما، تصویر ما در غرب، دلایل استقبال آنها از سینمای ما، جشنواره‌ها و بازار، بازار جهانی و جایگاه ما، صعود یا افول، تصویر ملی- مخاطب ملی، مخاطب ملی - مخاطب جهانی، سینمای ملی - سینمای جهانی، و ....
 

* سینما به روایت هیچکاک
کتاب"سینما به روایت هیچکاک" اثر فرانسوا تروفو فیلمساز، نظریه‌پرداز و منتقد سینمایی برجسته فرانسوی است. این کتاب توسط پرویز دوایی ترجمه روان و ساده شده و هر مخاطب با هر سطح دانش و سواد در حوزۀ سینما، به راحتی می‌تواند مفاهیم آن را درک کند.
این اثر ترجمه مصاحبه‌ای است که فرانسوا تروفو منتقد و سینماگر فرانسوی قبل از مرگش با آلفرد هیچکاک، فیلمساز و کارگردان برجسته و صاحب سبک سینما انجام داده است.
گفتگوی این دو هنرمند هنرشناس پیرامون چهار مبحث اصلی بوده است که عبارتند از شرایط مربوط به پیدایش و ساخت هر فیلم به ویژه فیلم‌های هیچکاک، تدارک و نگارش سناریوی هر فیلم، مسائل خاص مربوط به کارگردانی و برآورد نتایج تجاری و هنری فیلم از نظر هیچکاک با توجه به انتظاراتی که وی در اصل نسبت به آن فیلم خاص داشته است.
کتاب "سینما به روایت هیچکاک" در 277 صفحه مصور از سوی انتشارات سروش برای علاقمندان به هنر سینما منتشر شده است.
 

* سینمای سه بعدی بزرگتر از واقعیت
این کتاب به نویسندگی مهرداد غروی و حمید رسولی چیذری در سال 1394 از سوی انتشارات سروش برای علاقه‌مندان به حوزه سینما منتشر شد.
سه‌بعدی در واقع فناوری جدیدی نیست، بلکه زبانی جدید برای ساخت فیلم است و تردیدی نیست که این زبان جدید به واژگان و دستور زبان خاص خود نیاز دارد و این چیزی است که فیلم‌سازان را مجبور می‌کند به خوبی آن را بیاموزند.
به عبارتی سه‌بعدی نظمی خلاقانه است که تنها با رویکرد و روشی خلاق می‌توان آن را ارائه داد. کتاب حاضر چشم‌اندازی از سینمای سه‌بعدی از دهه ۱۹۵۰ تا به امروز ارائه می‌دهد و بخش‌های گوناگون آن شامل تاریخچه، تولید، پساتولید، توزیع و نمایش سه‌بعدی و در کنار آن ملاحظات زیباشناسی، اقتصاد و فنی را مطرح می‌کند.
 

* سینمای مستند ایران، عرصه تفاوتها
سینمای مستند نوشته محمد تهامی‌نژاد که توسط انتشارات سروش راهی بازار نشر شده است، اثر تلفیقی از دو گونۀ تاریخ‌نگاری عمومی و تخصصی است. در تاریخ عمومی مؤلف به جمع‌آوری داده‌ها دربارۀ فیلم‌ها، تولیدگران، مناسبات و جریان‌های مؤثر بر تولید به صورت تسلسل زمانی می‌پردازد تا مقدمه‌ای برای تحقیقی تخصصی‌تر و موردی در روش‌ها، شیوه‌های بیانی فیلم‌سازان و اصالت‌های آن و تحلیل محتوا باشد که نتیجه آن تحلیل تاریخی سینمای مستند ایران است.
تاریخ سینمای مستند ایران روایت جذابی از فیلم‌سازان و مجموعه‌ای از اندیشه‌ورزی، کار و هنر است و فیلم مستند علاوه بر گرایش‌های فکری مسلط در هر دوره و عقاید فیلم‌سازان، بر تلقی‌های یک‌جانبه و تک معنایی از واقعیات عینی هم توجه داشته است.
این اثر به بررسی تاریخی سینمای مستند ایران (مقتضیات تولید، نهادها، شخصیت‌ها، فیلم‌ها)، تحقیق در نظریه‌ها، نگرش‌ها و تأثیر رسانه‌ها و ساختارهای بنیادین بر تولید می‌پردازد.
 

* سینمای ملی و جهانی شدن
این کتاب به نویسندگی شهاب اسفندیاری و با ترجمۀ مسعود اوحدی حاصل چهار سال تحقیق است که نویسنده به عنوان رساله دکتری در سال 2009  میلادی به دانشگاه ناتینگهام انگلستان ارائه و از آن دفاع کرد. در سال 2012  این کتاب، به استثناء بخش دوم آن همزمان در انگلستان و آمریکا منتشر شد.
کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن» بحثی منسجم و سنجیده درباره تأثیرات پیچیده، متکثر و متضاد جهانی شدن بر سینمای ملی ارائه می‌دهد. این کتاب در ایده و تحلیل اصالت دارد و نمایانگر شناخت و درک مطلوبی از مباحث و منازعات نظری روز است؛ در عین حال، با بررسی مسائل و نمونه‌هایی که محققان و منتقدان غربی آن را نادیده گرفته‌اند، به پیشبرد و گسترش حوزه دانشوری کمک می‌کند؛ بحثی متقاعدکننده دربارۀ موقعیت سینمای ایران، به عنوان یکی از مهم‌ترین سینماهای جهان ارائه و این نکته را شرح می‌دهد که چگونه رهایی‌بخش‌ترین و توانمندسازترین پیامدهای جهانی شدن، برخلاف تصور معمول، ممکن است در سطوح محلی و ملی تولید فیلم یافته شود.
این اثر، سینما را در نسبت با صنعت سینمای جهان مورد مطالعه قرار می‌دهد. در عین حال، دریافت تازه‌ای از آثار تعدادی از کارگردانان برجستۀ ایرانی نیز ارائه می‌دهد. برای افرادی که به سینمای ایران و تحولات آن در عصر جهانی‌شدن علاقه‌مند باشد، خواندن این کتاب مفید خواهد بود.
 

* عناصر سینمای آندرِئی تارکوفسکی
این کتاب به نویسندگی رابِرت بِرد و با ترجمه داوود عبدالملکی و احمد فاضلی شوشی از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.
هدف اصلی نگارنده در این کتاب‌ واکاوی گستره سینمایی تارکوفسکی است تا پرداختن به معانی فیلم‌هایش. نویسنده در این راستا، ده مورد از عناصر زیبایی‌شناختی آثار او را مشخص کرده و با نظر به ترتیب زمانی ساختن آن‌ها به بررسی دقیقشان پرداخته است.
سه بخش نخست به‌سوی مادی دنیای سینمایی «تارکوفسکی» از قبیل نظامی که در آن فیلم ساخت، فضاهایی که در فیلم‌هایش به وجود آورد و پرده سینمایی که با عمق بیانی گسترده‌ای عرضه داشت، می‌پردازد.
در سه بخش بعدی سویه‌های استدلالی فیلم‌های این کارگردان نظیر برهم‌کنش کلمه و تصویر، داستان و خیالستان اجتماعی بیان می‌شوند. بخش‌های هفتم تا نهم صرفاً بر ساختار تصویر تأکید می‌کند که تجربه حسی و زمان را در نمایی پیوسته به هم گره می‌زند. در بخش پایانی با اتکا بر فیلم ایثار، اتمسفر نامحسوس دنیای «تارکوفسکی» بررسی می‌شود.
 

* فن تدوین فیلم
فن تدوین فیلم به نویسندگی کارل رایتس و گوین میلار و با ترجمه وازریک درساهاکیان که از سوی انتشارات سروش منتشر شده است، دستنامۀ کاربردیِ عالمانه‌ای است که زیر نظر کمیتۀ منتخب «آکادمی فیلم بریتانیا» تألیف شده است و بخش اعظم آن نه دربارۀ نظریۀ تدوین که نمونه‌ها و مثال‌های عملی فراوانی است که کارگردانان یا تدوین‌گران حرفه‌ای در کار خود با آن‌ها روبه‌رو بوده‌اند و قدم به قدم با آزمون و خطا راه خود را هموار کرده‌اند.
این کتاب جامع، که درک مطالب و آموختن آموزه‌هایش به بیش از یکبار خواندن نیاز دارد، چهار قسمت و یک پیوست دارد: تاریخ تدوین (تدوین و سینمای صامت، تدوین و سینمای ناطق)؛ کار تدوین (فصل‌های پرتحرّک و گفتگودار و کمدی و...)؛ اصول تدوین (تدوین تصویر و صدا)؛ و سینمای دهه‌های پنجاه و شصت میلادی (پردۀ عریض، فیلم مستند، موج نو، سینمای شخصی دهۀ شصت). کتاب اگر چه قدیمی است و بیش از چهل سال از تألیف آن می‌گذرد، اصولی دارد که هنوز هم در سینما حاکم و کاربردی است.
 

* فنون بازیگری در تئاتر و سینما
نمایشنامه و فیلمنامه تا زمانی که روی صحنه و جلوی دوربین نیامده اثر هنری تمامی نیست؛ هنرپیشه است که به چهره‌های نمایشنامه و فیلمنامه جان می‌بخشد. اما کار هنرپیشه هم با استعداد صرف تمام نمی‌شود؛ در کار هنر "آموختن" هم شرط است و در کار هنرپیشگی دو بستر کلی پیشروی بازیگر است: یکی صحنۀ نمایش و دیگری جلوی دوربین.
آنچه در اولی اهمیت دارد: طرز عمل در اوضاع متفاوت، شروع کردن از خود، صدای بازیگر، اشاره‌ها و حرکت‌ها و حالت‌ها، پوشش ظاهری، ریتم و سکوت و تسلط بر نفس و تماشاگران است.
و آنچه در دومی مهم است: دوربین و فیلم‌بردار و نمای درشت و نمای نزدیک و برش و صدا و دوبله است. بازیگری در نمایش با بازیگری در سینما، اگرچه فی‌نفسه یکسان است، در فنون با آن فرق دارد. هنرپیشۀ موفق کسی است که فنون هردو را بداند و خود را در هردوصحنه محک بزند.
علاقه‌مندان به حوزه بازیگری تمامی این فنون را می‌توانند در کتاب فنون بازیگری در تئاتر و سینما نوشته نورالدین استوار بخوانند. این کتاب از سوی انتشارات سروش روانه بازار نشر شده است.
 

* کارگردانی کمدی موقعیت
کتاب "کارگردانی کمدی موقعیت" به نویسندگی هارولد اسنود با ترجمۀ فاطمه کرمعلی از سوی انتشارات سرو ش منتشر شده است. این کتاب، از مجموعۀ «راهنمای فنی تلویزیون»، دستنامه‌ای است برای کارگردانی کمدی موقعیت در فیلم‌ها، به‌ویژه در فیلم‌های تلویزیونی. ساختار تألیفی کتاب بسیار کاربردی است و همچون دستنامه‌ها مرجع مناسبی برای هر کسی است که می‌خواهد دربارۀ کارگردانی کمدی موقعیت اطلاعاتی کسب کند.
کتاب با دکوپاژ فیلمنامه آغاز می‌شود و سپس به دکورهای استودیو می‌پردازد. آماده شدن برای فیلمبرداری، جلسۀ برنامه‌ریزی، تمرین بازیگران، آماده کردن فیلمنامۀ دوربین و روز استودیو دیگر بخش‌های کتاب حاضر است. مرحلۀ پس‌تولید نیز در انتهای کتاب مورد بحث قرار می‌گیرد. کتاب تصاویری دارد که در درک نکات آن بسیار کمک کننده است.
 

* مقدمه‌ای بر فیلمنامه‌نویسی و کالبدشکافی یک فیلمنامه
کتاب حاضر به نویسندگی ابراهیم مکی از سوی انشتارات  سروش، مجموعه‌ای از دو متن درسی (درسنامه) در فیلمنامه‌نویسی است:

یکی "مقدمه‌ای بر فیلمنامه‌نویسی" که به سفارش انجمن سینمای جوانان ایران برای تدریس در آن انجمن تألیف شده و دیگری "کالبدشکافی یک فیلمنامه" که نویسنده درسی را با همین عنوان در دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تدریس می‌کند.
در جزوه نخست، جوهر و ماهیت فیلمنامه، ویژگی‌های آن به‌طور کلی و تفاوتش به عنوان یک اثر مکتوب با شعر و داستان و نمایشنامه بررسی شده است.
در جزوه دوم نیز مراحل تکوین و شکل‌گیری یک فیلمنامه مشخص، از پیدایش فکر اولیه تا رفتن بر پرده سینما تشریح شده است.
تجربه سالیان تدریس، این کتاب را بسی نکته آموز کرده است.
 

* نگارش فیلمنامۀ کوتاه
روشن است که یک شبه نمی‌توان فیلمنامه‌نویس فیلم‌های بلند سینمایی شد.
برای این کار باید از نوشتن فیلمنامه‌های کوتاه شروع کرد.

فیلمنامه‌های کوتاه خوب آن‌هایی نیستند که ماجرایشان برآمده از برنامه‌های تلویزیونی یا فیلم‌های سینمایی باشد. بلکه بر اساس رویدادی هستند که نویسنده آن را دیده، جزئیاتش را به خاطر سپرده و با وفاداری کامل نقل کرده است.
در بهترین فیلمنامه‌های کوتاه یک شخصیت اصلی وجود دارد که در طول داستان تغییری نمی‌کند و می‌خواهد به هدفی معمولاً ناگفته برسد.
خواندن کتاب نگارش فیلمنامۀ کوتاه به نویسندگی ویلیام اچ.فیلیپیس با ترجمه عباس اکبری تمرینی است برای فیلمنامه‌نویسان تازه‌کار، کسانی که می‌خواهند در پول و وقت صرفه‌جویی کنند، آن‌هایی که قصد دارند فیلمنامه بلند بنویسند، یا فیلم کوتاه حرفه‌ای بسازند.
انتشارات سروش این کتاب را به علاقه‌مندان به حوزه فیلمنامه‌نویسی پیشنهاد می‌کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها