چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷
نمایشگاه کاغذ دوبی؛ این‌بار بر بستر فضای مجازی

نمایشگاه صنعت کاغذ دبی از روز گذشته (سه‌شنبه ۱۸ شهریور) فعالیت خود را به صورت مجازی آغاز کرده است، نمایشگاهی که جمعی از دست‌اندرکاران حوزه کاغذ به ارائه جدیدترین دستاوردهای خود می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نمایشگاه بین‌المللی کاغذ دبی یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های کاغذ در منطقه به شمار می‌آید که هرساله جمعیت زیادی از دست‌اندرکاران و فعالان صنعت کاغذ را گرد هم جمع می‌کند؛ نمایشگاهی که به معرفی و عرضه لوازم‌التحریر، کاغذ، هدایا و لوازم اداری می‌پردازد و طبق آخرین آمار سالانه تا ۸۵۰۰ نفر بازدیدکننده تجاری هم دارد. استقبال کشورهای منطقه از این نمایشگاه طی سال‌های اخیر چشمگیر بوده و این موضوع به حدی است که سرمایه‌گذاری‌‌های فراوانی در این بخش در کشور امارات شده است.
 
مخاطبان این نمایشگاه اغلب شرکت‌های تبلیغاتی، بانکداران و سرمایه‌گذاران پروژه‌های کاغذ، مصرف‌کنندگان کاغذهای حجیم، عرضه‌کنندگان تجهیزات شیمیایی و شرکت‌های بسته‌بندی هستند. این نمایشگاه بخش‌های مختلفی دارد و شما در آن می‌توانید انواع کاغذها را ببینید، با مواد شیمیایی تولید کاغذ آشنا شوید، علاوه بر دیدار با تولیدکنندگان کاغذ با بخش‌های مختلف آن مثل تبدیل، خمیر کاغذ و مقوا هم آشنا شوید.
 
امسال اما به دلیل شیوع بیماری کرونا دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه تصمیم گرفتند که یک نمایشگاه مجازی ۲ روزه برگزار کنند؛ این رویداد از امروز (سه‌شنبه ۱۸ شهریور)  آغاز شده و تا فردا (چهارشنبه ۱۹ شهریور) ادامه دارد.

مدیران این نمایشگاه در صفحه اینستاگرام این رویداد بین‌المللی با اعلام این خبر اعلام کرده‌اند که با نمایشگاه مجازی مخاطبان می‌توانند جدیدترین روند بازار را کشف کنند و به راحتی در منزل و محل کار خود با غرفه داران و همتایان صنعت خود ارتباط برقرار کنند. آ‌ن‌ها گفته‌اند که صاحبان صنایع و مشاغل می‌توانند به صورت رایگان راه خود را از طریق غرفه‌های مجازی که در این نمایشگاه دو روزه پیش‌بینی شده طی کنند و از نمایش‌های زنده و سه بعدی محصولات و خدمات لذت ببرند و برای دسترسی رایگان به جدیدترین مجموعه محصولات از سراسر جهان ثبت نام کنند.
 
بهانه‌ای برای ماندن در بازار  
آیا این نمایشگاه که یکی از پرمخاط‌ب‌ترین نمایشگاه‌های کاغذ منطقه به شمار می‌آید می‌توانید در تجربه مجازی بودن به موفقیت دست پیدا کند؟ ابوالفضل روغنی رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در این زمینه به ایبنا گفت: نمایشگاه‌ها به‌طور کلی محل عرضه و معرفی کالاهای مختلف است و معمولا مشاهدات عینی در رویدادهایی از این قبیل به مراتب خیلی تاثیرگذارتر از فضای مجازی بیشتر و بهتر است و برای برخی کالاها مثل کاغذ این ضرورت بیشتر حس می‌شود.
 
وی ادامه داد: گاهی شما تصمیم می‌گیرید یک پارچه خریداری کنید اما از آنجایی که جنس پارچه اهمیت دارد شما ترجیح می‌دهید آن را به صورت حضوری خریداری کنید زیرا در فضای مجازی نمی‌توانید آن را لمس کنید و کاغذ هم اینگونه است؛ چشم باید ببیند و دست باید جنس کاغذها را لمس کند تا بتوانید تصمیم نهایی خود را بگیرید.
 
روغنی با بیان اینکه مجازی شدن نمایشگاه کاغذ دبی به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از ازدحام مردم است، عنوان کرد: در شرایط امروز نمایشگاه‌ها ناگزیر هستند که برای حفظ سلامتی مردم به صورت مجازی برگزار شوند و ایده دست‌اندرکاران نمایشگاه کاغذ دبی در برگزاری مجازی این رویداد برای معرفی کالا، حضور و ماندن در بازار استفاده کنند.
 
وی تاکید کرد: معمولا هیات‌هایی از ایران برای بازدید از نمایشگاه، خریدار و ویزیتوری به این رویداد می‌رفتند اما حضور پررنگی نبوده است و بیشتر بازدیدکنندگان ایرانی برای مشاهده دستاوردهای جدید و آشنایی با ماشین و تامین قطعات اولیه به این رویداد می‌رفتند.
 
روغنی با اشاره به تجربه کشور چین در برگزاری نمایشگاه مجازی گفت: من تجربه این رویداد را دارم اما این موضوع به هیچ عنوان جایگزین مشاهدات عینی نیست ولی امروز برای عرضه، معرفی، تامین و ایجاد ارتباط ناچار به حضور در این رویدادها هستیم و حالا که مجازی است فرصت نسبتا خوبی هم برای دست‌اندرکاران کاغذ کشور به‌شمار می‌آید.
 
وی با اشاره به اهمیت این نمایشگاه توضیح داد: در سال‌های اخیر دبی به کشوری که مرکز برگزاری نمایشگاه در خاورمیانه تبدیل شده و این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا با ترکیه رقابت زیادی دارد و البته دبی خیلی بهتر از ترکیه می‌تواند برای کشور ما خدمات‌رسانی و ایجاد ارتباط کند و معمولا هم مخاطبان از سراسر دنیا به‌صورت حداکثری در این رویداد حضور دارند.
 
نتایج نمایشگاه مجازی با فیزیکی متفاوت است
در این زمینه مهشید پورداد دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا نیز به ایبنا گفت: نمایشگاه‌ها محل ارتباط و تلاقی اندیشه‌ها است که گاهی منجر به یک قرارداد تجاری خوب یا برنامه‌ریزی برای آینده می‌شود و به همین دلیل صنعت نمایشگاهی در کشورها همواره با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو می‌شود.
 
وی با اشاره به مزیت برگزاری مجازی نمایشگاه کاغذ دبی افزود: تنها مزیتی که این موضوع دارد این است که می‌خواهد بگوید این صنعت هنوز کار خود را حتی در شرایط بیماری و رکود انجام می‌دهد و به‌نوعی ابراز و اظهار وجود است.
 
پورداد ادامه داد: اما دستاورد و نتیجه‌ای که ما از یک نمایشگاه فیزیکی توقع داریم، قطعا در نمایشگاه و بازدید مجازی اتفاق نمی‌افتد و نمی‌توان منتظر نتیجه خاصی بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکنندگان ایرانی از این رویداد بازدید می‌کردند، گفت:‌ در طول سال گذشته هیات‌های‌ تجاری زیاد سفر نمی‌کرد؛ زیرا چون در شرایط تحریم قرار داریم حضور در این نمایشگاه‌ها عملا نتیجه و بازده خاصی نداشت و به همین دلیل تمرکز اصلی بر تامین داخلی کاغذ و مقوا بود.
 
پورداد تاکید کرد: حضور در این نمایشگاه برای شناخت بازار و دستاوردهای نوین در این حوزه تا حدودی خوب است اما اینکه منجر به قرارداد یا اتفاقی در آینده شود، دور از ذهن است؛ زیرا بعضی از فعالیت‌ها و صحبت‌ها درباره قراردادهای همکاری و امثالهم باید رودررو و حضوری باشد که طبیعتا از کانال‌های مجازی نمی‌شود.
 
به گفته وی، البته ممکن است اگر این اتفاق به سال‌های آینده تسری پیدا کند شاید بستر آن فراهم شود ولی برای امروز خیلی موثر است و در جنبه‌هایی برای ابزار وجود صنایع و فعالان این حوزه برگزاری نمایشگاه مجازی می‌تواند موثر باشد.
 


لزوم آماده‌سازی زیرساخت در نمایشگا‌ه‌های مجازی

نمایشگاه‌ها معمولا روح زنده و پویایی دارد زیرا تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده کالا در یک زمان و مکان کنار هم قرار می‌گیرند و غیر از اهداف تجاری که دنبال می‌کنند می‌توانند محل مناسبی برای بازاریابی تولیدکنندگان است و بازده شرکت در یک نمایشگاه چندین برابر هزینه‌های انجام شده و نتیجه آن از هر تبلیغی موثر‌تر است.
 
اما مجازی شدن نمایشگاه‌های زیادی در دنیا به دنبال پاندمی کرونا مسئولان و دست‌اندرکاران صنعت نمایشگاهی را به سمت نمایشگاه‌‌های مجازی سوق داده است و هر از چندگاهی در حوزه‌های مختلف شاهد برپایی نمایشگاه‌های مجازی هستیم. هرچند جای خالی این نمایشگاه‌ها به دلیل نبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری و فنی در کشور احساس می‌شود اما به نظر می‌رسد نمایشگاه‌های مجازی باید به صورتی باشد که برای برگزارکنندگان نمایشگاه‌های فیزیکی جذاب باشد و امکان درآمدزایی را برای نهادها و شرکت‌هایی که پیش از این در حوزه نمایشگاه‌های فیزیکی فعالیت داشتند فراهم کند.
 
اکنون باید دید آیا نمایشگاه کاغذ دبی می‌تواند در دو روزی که به صورت مجازی این رویداد را برگزار می‌کند موفق باشد؟ و آیا فعالان این حوزه با این شیوه برگزاری ارتباط برقرار می‌کنند؟
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها