چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
الف تا ی سواد سلامت در یک کتاب

هلن آزبورن، کاردرمانگر رسمی و آموزشگر پزشکی با تالیف کتاب «سواد سلامت از الف تا ی» تلاش کرده است، آن‌ مطالبی از ژانر سلامت را در کتابش درج کند که تمامی اقشار یک جامعه به آن نیاز دارند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اگر جزو افرادی هستید که داشتن سواد سلامت برایتان اهمیت دارد یا اگر هر روز صبح اخبار مربوط به سلامت و پزشکی را دنبال می‌کنید، حتمن کتاب «سواد سلامت از الف تا ی» را بخوانید.
 
هلن آزبورن، کاردرمانگر رسمی و آموزشگر پزشکی با تالیف کتاب «سواد سلامت از الف تا ی» تلاش کرده است، آن‌ مطالبی از ژانر سلامت را در کتابش درج کند که تمامی اقشار یک جامعه به آن نیاز دارند.
 

 
با اینکه مخاطبان اصلی نویسنده حرفه‌مندان عرصه سلامت از جمله تولیدکنندگان، اصلاحگران و سیاست‌گذاران هستند، اما صرف نظر از اینکه شغلتان چیست و چه لباسی از حرفه و فن را بر تن دارید این اثر با هدف کمک به مردم جامعه تدوین شده است.
 
شاید این سوال برایتان پیش آید که سواد سلامت چیست؟ هلن آزبورن در کتابش پاسخ می‌دهد که سواد سلامت درباره تبادل اطلاعات سلامت است به شیوه‌هایی که دیگران بتوانند آن اطلاعات را درک کنند و سه جز اصلی دارد.  مهارت ارتباطی شخص ابرازکننده پیام نیازهای یادگیری هر کسی که آن پیام را دریافت می‌کند و پیچیدگی خود پیام هر یک از این اجزا ممکن است به دلایل نامحدود تغییر کند به همین دلیل است که تبادل ساده پیام‌های سلامت بسیار دشوار است؛ با این حال افرادی که می‌دانند باید این کار را انجام دهند.
 
هدف این کتاب به عنوان یک راهنمای سهل‌الاستفاده این است که به مثابه نقطه آغاز برای ارتباط‌های سلامت شما مورد استفاده قرار گیرد این اثر به گونه‌ای نوشته شده است که به جای گیج کردن شما به شما آگاهی می‌دهد و الهام‌بخش شماست.
 
همه ما روزی به آن نیاز پیدا می‌کنیم
جیم کانوی، دستیار هیئت علمی، دانشکده سلامت عمومی هاروارد و عضو ارشد موسسه بهبود بهداشت که نگارش پیشگفتار کتاب را بر عهده داشته است، معتقد است؛ در ابتدا قصد نداشتم تمامی فصول این اثر را بخوانم اما در پایان این کار را کردم. هنگامی که شروع به مرور اجمالی کتاب کردم، دریافتم که دارم بسیار می‌آموزم و به آغاز کتاب برگشتم. آن موقع بود که فهمیدم این اثر نه تنها در تعاملات من در امر مراقبت، بلکه در رهبری، در تدریس، در جامعه و در خانه به من کمک می‌کند. این کتاب نه تنها یک متن خواندنی است بلکه یک مرجع و یک منبع به هنگامی است که به آن نیاز دارم.
 
گفتنی است؛ کتاب دارای 42 فصل مستقل است که به انتخاب خود و به فراخور نیازتان به اطلاعات حوزه سلامت یک یا چند فصل آن را انتخاب کنید و بخوانید. این اثر ویراست دوم کتاب پیشین است و نویسنده درباره آن گفته است؛ «وقتی پذیرفتم که ویراست دوم را بنویسم، از نویسندگان دیگر شنیدم که انجام این کار غالبا دشوارتر از نوشتن نخستین باره یک کتاب است. اکنون می‌دانم که این گفته حقیقت دارد. اما همچنان کشف کردم که فرایند روزآمدسازی، سازماندهی دوباره و بازنویسی، فوق‌العاده هیجان‌انگیز و انرژی‌بخش است. موضوعات جدیدی که در این ویراست به کتاب اضافه شد عبارتند از؛ وجه تجاری در سواد سلامت، برقراری ارتباط در هنگام احساس هراس، ناخوشی و از پا افتادگی بیماران، عموم مردم صحبت با بیماران درباره آنچه از رسانه‌ها می‌آموزند، تلاش‌های سازمانی سواد سلامت در سطح جامعه، ایالت و کشور، زبان مقررات و قوانین و نگارش برای وی.»
 
با توجه به شیوع پاندمی کرونا حوزه سواد سلامت همچنان در تحول و رشد است. به نظر می‌رسد که تقریبا هر روز خطی و مشی‌ها رهنمودها پژوهش‌ها و ابزارها  و فناوری‌های تازه‌ای عرضه می‌شوند. به همین دلیل برخی از منبعی که در استمرار یادگیری سواد سلامت به شما کمک می‌کند در این اثر آمده است.
 
نگاهی به سواد سلامت در کشور
در پژوهشی با عنوان «رابطه سواد سلامت با وضعیت سلامت عمومی، رفتارهای پیشگیرانه و استفاده از خدمات سلامت»  محققان ثابت کردند در استان سیستان و بلوچستان از میان 400 نفر که در طیف سنی 18 تا 65 سال بودند تنها 32 درصد شرکت کنندگان از سواد سلامت کافی برخوردار بودند. سطح سواد سلامت ناکافی در افراد با سنین بالا، میزان تحصیلات کمتر، درآمد پایین تر و زنان شایع بود. در این مطالعه، ارتباط آماری معنی‌داری بین سطح سواد سلامت و مراجعه به پزشک، انجام رفتارهای پیشگیرانه و وضعیت سلامت عمومی دیده شد. افراد با سطح سواد سلامت بهتر، وضعیت سلامت عمومی خود را بهتر ارزیابی کردند، همچنین بیش از سایرین نسبت به انجام رفتارهای پیشگیرانه اقدام می‌کردند. با اندکی تخفیف در شهرهای دیگر ایران شاید این عدد بالاتر باشد اما همچنان جای بحث دارد که چرا سواد سلامت در جامعه ما به میزان غیرقابل قبولی پایین است؟
 
کتاب «سواد سلامت از الف تا ی» مملو از ایده‌ها و راهبردهایی است که می‌توان در اقدامات هر روزه، آن‌ها را مورد استفاده قرار داد و از این رو یک منبع درجه یک در نوع خود است. اصول و راهبردهای اصلی یک ارتباط درمانی موثر، به روش ساده و غیررسمی از سوی یک کارشناس برجسته سواد سلامت ارائه شده است.
 
گفتنی است این اثر در 280 صفحه، با تیراژ دویست نسخه به قیمت 49900 تومان از سوی انتشارات جامعه‌نگر راهی بازار کتاب شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها