دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
کتابفروشی‌های زنجان فقط کتاب منگنه می‌کنند!

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت‌افزار فروشان زنجان با اشاره به اینکه هر ساله این ایام پیک فروش این صنف بود، گفت: امسال اما، تنها کار مفید نوشت‌افزار و کتاب‌فروشی‌ها، منگنه کردن کتاب است!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، هر ساله با نزدیک شدن به پایان شهریور، بازار پر بود از هیاهوی خرید و کودکانی که با ذوق و شوق به همراه والدینشان راهی مغازه‌های کیف‌وکفش، پوشاک و نوشت‌افزار می‌شدند تا برای سال تحصیلی جدید، باری نو ببندند.

شاید شلوغ‌ترین مغازه‌های شهر در این فصل از سال، نوشت‌افزارفروشی‌ها بودند؛ حالا اما بازار این صنف کساد است و امسال خبری از شور و شلوغی و خرید و بیا و بروهای قبل از آغاز سال تحصیلی در بازار آنها نیست.

قطعا اگر کرونا نبود، از اول صبح و از همان وقتی که کرکره‌ها بالا می‌رفت، مغازه‌های نوشت‌افزار پر می‌شد از مشتری‌هایی که با دست پر از خرید برمی‌گشتند، اما امروز حتی خود دانش‌آموزان هم رغبتی برای دیدن لوازم‌التحریر ندارند، چون خبری از مدرسه و مشق و دفتر و کتاب نیست.
 

 
رضا احمدی یکی از فعالان صنف کتاب و نوشت‌افزارفروشی به خبرنگار ایبنا می‌گوید: الان 7 ماه است که صنف لوازم‌التحریر زمین خورده است و کسی هم خبری از فعالان این صنف نمی‌گیرد.

وی می‌افزاید: مدارس تعطیل شده است و خیلی از نوشت‌افزارفروشان مجبور به تعطیلی کسب و کار و تغییر شغل‌شان شده‌اند. آنهایی هم که در این رسته فعالیت دارند، هیچ درآمدی ندارند.

این فعال صنف کتابفروشی می‌گوید: در حال حاضر فعالان این صنف فقط کرایه مغازه می‌پردازند و درآمدی از این طریق ندارند.

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت‌افزار فروشان زنجان نیز در این باره به خبرنگار ایبنا می‌گوید: وضعیت فروش و کاسبی نوشت‌افزار فروشی‌ها تعریف چندانی ندارد، چرا که اندک درآمد آنها از طریق فروش کتاب نیز گرفته شده است.

فریدون رستم‌خانی می‌افزاید: برخی از کتاب‌‎فروشی‌‎ها بیش از 40 سال در این زمینه فعالیت داشتند، اما طبق یک بخشنامه این امتیاز از نوشت‌افزارفروشان گرفته شد و گروه دیگری عهده‌‍‌دار این کار شد.

وی با اشاره به اینکه تنها کار مفید نوشت‌افزار و کتاب‌فروشی‌ها در این ایام که پیک فروش آنهاست، منگنه کردن کتاب است، می‌گوید: مدرسه‌ها تعطیل است و هیچکس مداد، دفتر و خودکار نمی‌خرد، بازار نوشت افزارفروشان آن هم در ایام پرتقاضای هر ساله کساد است.

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت‌افزار فروشان زنجان با اشاره به اینکه بلاتکلیفی مدارس بازار کساد نوشت‌افزار فروشی‌ها را کسادتر کرده است، عنوان می‌کند: میزان فروش امسال حتی به اندازه 5 درصد سال قبل هم نیست و این تاسف‌آور است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 137 واحد در حوزه نوشت‌افزار و کتاب‌فروشی فعالیت دارند، می‌افزاید: متاسفانه وضعیت همه واحدها یکی از یکی بدتر است.
 

 
رئیس بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز به خبرنگار ایبنا می‌گوید: امسال قیمت لوازم‌التحریر به‌شکل فزاینده‌ای افزایش یافته است. هرچند که تقاضای لوازم‌التحریر همچون سنوات گذشته نیست اما اگر به آن میزان برسد، احتمال افزایش قیمت بیش از 40 درصد هم وجود خواهد داشت.

اسماعیل مسلمی با اشاره به اینکه خانواده‌ها منتظر تصمیمات نحوه برگزاری کلاس‌ها هستند تا برای خرید اقدام کنند، می‌گوید: با توجه به بیماری کرونا هنوز بازار لوازم التحریر رونق ندارد اما نظارت لازم انجام می‌شود.

مسلمی با اشاره به اینکه قیمت لباس‌های فرم مدارس نیز نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش یافته است عنوان کرد: در خصوص نوشت‌افزار هم شاهد افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت‌ها هستیم که بخشی از این افزایش‌ها قیمت‌ها به دلیل افزایش قیمت کاغذ اتفاق افتاده است.

وی افزود: البته در این مدت که فصل بازگشایی مدارس است، به شکایت‌های مردمی به صورت جدی رسیدگی می‌شود و بعد از دریافت گزارشات بلافاصله بررسی میدانی انجام شده و در صورت محرز شدن تخلفات برخورد قانونی انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها