یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
جلب رضایت خانواده شهدا برای نقل خاطرات پیشین آنها دشوار است

نویسنده کتاب «پرواز با خورشید» گفت: نوشتن از شهدا کار دشواری است اما یافتن نزدیکان شهید و راضی کردن آنان برای بیان خاطراتی که سال‌ها از آن گذشته، از دیگر سختی‌های این کار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، حاتم رسولی، مسئول ادبیات و انتشارات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل، در جلسه نقد و بررسی کتاب «پرواز با خورشید» اثر سیده صغری جوادی که با حضور نویسندگان و صاحب‌نظران در محل این اداره کل برگزار شد، گفت: خانم جوادی با بهره‌گیری توأمان از تکنیک‌های خبرنگاری و خاطره‌نویسی، اطلاعات لازم را از راویان مختلفی چون خانواده، دوستان و همرزمان شهدا جمع‌آوری کرده و به بهترین شیوه تدوین و تنظیم کرده است.
 
وی افزود: کتاب «پرواز با خورشید» با هدف نشان دادن تأثیرپذیری و الگوگیری دفاع مقدس ایران از حماسه عاشورا به معرفی شهدای استان در هشت سال جنگ تحمیلی پرداخته و نویسنده با قلمی شیوا، در قالب داستان - خاطره، زندگی آنان را به تصویر کشیده است.
 
هوشنگ عبدی از پیشکسوتان دفاع مقدس استان اردبیل نیز تصریح کرد: نوشتن از شهدا نوعی عبادت بوده و به یقین چنین آثاری که حاوی خاطرات ایثارگران است، تأثیر خود را در زندگی امروز و آینده جامعه ما خواهد گذاشت.
 
وی اضافه کرد: استفاده از ابزار هنر و فرهنگ برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس لازم و ضروری است، از این رو در تولید و انتشار کتاب - به عنوان یکی از ابزارهای مهم در این حوزه - باید ابتکار، اندیشه، خلاقیت و نوگرایی را مدنظر قرار داد تا به افزایش سواد اجتماعی و تقویت دانش عمومی بینجامد.
 
صغری جوادی، نویسنده کتاب «پرواز با خورشید» نیز از صرف دو سال زمان برای تدوین این اثر گفت و ادامه داد: این کتاب شامل 11 داستان‌واره از سرگذشت شهیدان حسین اجاقی، امید ایرانی، حیدر توکلی، بهروز جوانشیر، حسن حضرت‌ قلیزاده، محمدرضا شیری، حسن علفیان، نعمت علیزاده، صمد کاظم زاده، مختار مقیمی و ناهید موسوی است که همگی در دهه اول ماه محرم دوران هشت ساله دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند.
 
وی اضافه کرد: نوشتن از کسانی که جان‌شان را در طَبَق اخلاص گذاشته و در راه صیانت از اسلام و میهن فدا کردند، به خودی خود کار دشواری است اما یافتن بستگان، دوستان و همرزمان‌ شهید و راضی کردن آنان برای بیان خاطراتی که سال‌ها از آن گذشته، از دیگر سختی‌های این کار است؛ با این وجود، خاطرات این شهدای والامقام چنان دلنشین بود که از همان آغاز شنیدن تا زمان تدوین و حتی پس از چاپ نیز با آنها زندگی می‌کنم.
 
نوشته‌های مرتبط با دفاع مقدس نیز نیازمند ویراستاری حرفه‌ای است
توران قربانی از نویسندگان استان اردبیل نیز اظهار کرد: استفاده از دیالوگ‌های محاوره‌ای، پاورقی‌های مناسب، بیان آداب و رسوم منطقه آذربایجان، خواب و رویاهای مادران و همسران شهدا از نکات مثبت این اثر بوده و همه این موارد نشانگر تخصص نویسنده در اخذ اطلاعات لازم از خانواده‌های شهدا است.
 
وی که خود تجربه‌هایی در این حوزه دارد، تأکید کرد: نوشته‌های مرتبط با دفاع مقدس باید مثل سایر نوشته‌ها از لحاظ زبانی و ساختاری، فنی و تخصصی مورد بررسی قرار گرفته، بازبینی و ویرایش شود، زیرا نویسنده در هنگام نوشتن مطالب در زمینه تخصصی خود نیاز به تمرکز بر کلیت محتوا دارد و طبیعی است که اشکالاتی در زمینه علائم سجاوندی، دستور زبان، ساختار جملات و غیره پیش آید؛ از این رو لازم است که فردی خبره در زمینه ویراستاری، متن را بازخوانی و پالایش کند.
 
 
ناشر اثر نیز ضمن ارزشمند خواندن کتاب «پرواز با خورشید» تصریح کرد: در انتشارات خط هشت تمام تلاش ما این بوده که کتاب‌ها به بهترین شکل ممکن چاپ و منتشر شود و نمونه آن در این کتاب مشهود است.
 
علیرضا حسن‌زاده اذعان کرد: ثبت ماندگار حوادث در حافظه جمعی جامعه نیازمند روش‌هایی فراتر از تاریخ‌نگاری و مستندسازی مستقیم است و ابعاد دوران دفاع مقدس باید با آثار هنری چون رمان و خاطره‌گویی، شعر و ... اثر بخش‌تر و ماندگارتر ‌شود چنان که در این اثر، در کنار مواردی جزئی که نیاز به تصحیح دارد؛ با خاطرات خوب و جذابی مواجه می‌شویم.
 
پری آخته از بانوان قلمدار حوزه دفاع مقدس در شمال غرب کشور نیز گفت: خاطره‌‌نویسی یكی از عام‌ترین و صمیمانه‌ترین راه‌ها برای انتقال حس است و به همین سبب هم برای بیان زوایای دوران دفاع مقدس از این سبک استفاده می‌شود.
 
وی افزود: تدوین و ثبت خاطرات تلخ و شیرین از ایثار مردم ایران در جریان دفاع، توانسته پیروزی‌ و شكست‌ها، تجربیات تكرار ناشدنی، حوادث مهم و عواطف و احساسات‌ را به خوبی نشان داده و ماندگار کند.
 
آخته با بیان اینکه در کتاب پرواز با خورشید بیشتر اصول خاطره‌نویسی رعایت شده است، اضافه کرد: اطلاعات داده شده در این کتاب نشان می‌دهد مؤلف فن مصاحبه‌گری را خوب می‌داند و با بهره‌گیری از این توانمندی توانسته بیشتر به زوایای زندگی شهدا بپردازد.
 
ثبت و ضبط خاطرات از مهم‌ترین راه‌های انتقال مفاهیم ایثار است
خدیجه سلمانی از دیگر نویسندگان استان اردبیل نیز با بیان اینکه از اوایل جنگ تحمیلی به‌ویژه از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ اطلاعات اندکی وجود دارد، گفت: در این کتاب، نویسنده با اطلاعات موجود از جبهه و با بهره‌گیری از خاطرات دوران کودکی و نوجوانی، مجموعه خوب و جذابی برای خوانندگان فراهم کرده اما تنها به زندگی شهدای استان در دهه اول ماه محرم اشاره شده است که می‌توانست زندگی تمام شهدای این ماه را شامل شود.
 
به اعتقاد سلمانی انتقال مفاهیم از خودگذشتگی نسل‌های گذشته و خون‌هایی که برای انقلاب اسلامی ریخته شده، ضروری بوده و یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال نیز همین ثبت و ضبط خاطرات است.
 
فرانک انصاری، نویسنده کتاب «ب مثل بابا؛ع مثل عشق» نیز در این جلسه گفت: روایت کتاب پرواز با خورشید، داستانی و گزارش‌گونه است، به همین سبب خواننده را برای خواندن آن با خود همراه می‌کند.
 
وی ادامه داد: آگاهی نسل امروز از حقایق پیش آمده در دوران هشت سال جنگ تحمیلی مهم است و در حال حاضر این مهم جز با انتشار خاطرات ناب و دست‌نخورده امکان‌پذیر نیست.

انصاری اضافه کرد: در خاطره‌نویسی جنگ باید در کنار خاطرات سرداران بزرگ، خاطرات رزمندگان معمولی و حتی خاطرات زنانی که دوشادوش مردان در متن جنگ حضور داشتند، تدوین شود که این موارد در کتاب پرواز با خورشید لحاظ شده است.
 
 
بنا بر این گزارش، سیده صغری جوادی قوزلو متولد 1359 در شهرستان گرمی مغان و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی است که حدود دو دهه در عرصه خبر و نویسندگی در حوزه ترویج آرمان‌های دفاع مقدس با نگارش مقالات تخصصی و تدوین سرگذشت پژوهشی رزمندگان، آزادگان و جانبازان سرافراز و شهیدان والامقام در راه اعتلای فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت داشته است.
 
«اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» (مجموعه خاطرات 30 آزاده استان اردبیل)، «دانه‌های سفید برف» (خاطرات مادر شهید حسن علفیان) و «پرواز با خورشید» (سرگذشت پژوهشی 11 شهید والامقام استان در دهه اول ماه محرم دوران دفاع مقدس) از جمله آثار اوست که با حمایت ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل منتشر شده است و و سرگذشت‌پژوهشی آزاده سرفراز محمدتقی باقری سولا، فرمانده شهید سیدجعفر خراسانی و فرمانده شهید سردار شهید حسنقلی جعفرپور را نیز در دست تدوین دارد.
 
جوادی در مردادماه 1399، در روز خبرنگار به عنوان بانوی فعال ادبیات پایداری استان اردبیل معرفی شد. ضمن اینکه رتبه سوم بخش خاطره يازدهمين جشنواره خبرنگاران دفاع مقدس کشور، رتبه نخست جشنواره مطبوعات استان اردبیل در بخش شعار سال، رتبه دوم نخستین دوره جشنواره ابوذر در بخش گزارش خبری، رتبه سوم پنجمین دوره جشنواره استانی ابوذر در بخش گزارش مکتوب، رتبه دوم مسابقه خاطره‌نویسی ایثار شهرستان مشگین‌شهر، تقدیری چهارمین جشنواره خاطره‌نویسی استان اردبیل، تجلیلی هفتمین جشنواره «اسوه‌های صبر و مقاومت» استان اردبیل به سبب دو دهه تلاش در عرصه ادبیات پایداری و رتبه سوم بخش خاطره جشنواره استانی «الگوی سوم زن مسلمان ایرانی» را در کارنامه خود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها