پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
سلامت جنسی در گرو نشر متون علمی به زبان ساده

نویسندگان کتاب «سلامت جنسی» معتقدند، بدون شک با افزایش متون با کیفیت و علمی و در عین حال به زبان ساده، فرهنگ و دانش درمورد سلامت جنسی ارتقا می‌یابد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بسیاری از دانشمندان بر این باورند اهمیت دانش جنسی تا آنجایی مهم است که در بسیاری موارد نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه، عامل اصلی فروپاشیدن خانواده‌ها، طلاق‌های عاطفی و شکست روابط احساسی میان زوجین است.
 
از سویی دیگر، برخی مطالعات نشان داده‌اند که در بسیاری از موارد شروع اعتیاد با انگیزه افزایش میل جنسی و عملکرد جنسی بوده است. همچنین بیش از شصت در صد موارد طلاق در کشور ما به مسائل جنسی ارتباط دارد.
 
در این میان کتاب «سلامت جنسی» نوشته مهستی علیزاده و همکاران با هدف افزایش آگاهی و دانش جامعه در مورد ساختمان و عملکرد اعضای جنسی، ارتباط بین فردی و روابط جنسی و برخورد با مشکلات جنسی، تالیف شده است. این کتاب برگرفته از منابع علمی معتبر بوده و به زبان ساده برای مخاطبین تهیه شده است. نویسندگان این اثر معتقدند، با افزایش متون با کیفیت و علمی و در عین حال به زبان ساده، فرهنگ و دانش درمورد سلامت جنسی ارتقا می‌یابد.
 
فضای غیرقابل کنترل اطلاعات جنسی
گفتنی است، در دهه‌های اخیر به دلیل بالا رفتن سن ازدواج، رفتارها و برخوردهای جوانان نسبت به یک دهه گذشته بسیار متفاوت است. تکنولوژی اطلاعات، رسانه‌ها و ارتباط سریع با جهان و امکانات دسترسی به تمامی مطالب مربوط به روابط جنسی، فضایی غیر قابل کنترل ایجاد کرده است.
 
با توجه به موارد درج شده در این کتاب و در تعریفی که به نقل از سازمان جهانی بهداشت از سلامت آورده شده است؛ سلامت؛ رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است و همین تعبیر برای سلامت جنسی هم صدق می‌کند. سلامت جنسی نه تنها نبود مشکل جسمی در ساختمان و عملکرد جنسی است، بلکه آرامش روانی و سلامت اجتماعی را به دنبال دارد.
 
علیزاده (نویسنده) در این اثر معتقد است؛ آشنایی با مفاهیم و اصول سلامت جسمی، روانی و اجتماعی مرتبط با مسائل جنسی می‌تواند بر سلامت کلی اثرگذار باشد.
 
برگی از یک پژوهش
عوامل متعددی بر سلامت جنسی جامعه و افراد اثرگذار است. یکی از این عوامل راهکارهایی است که طب سنتی در اختیار افرا  می‌گذارد و رد این اثر اشاراتی هم به ان شده است. پژوهشی با عنوان « مروری بر تدابير سلامت جنسی از ديدگاه طب سنتی ايران» درباه اهمیت سلامت جنسی در پایداری روابط خانوادگی آمده است؛ « سلامت جنسی از عوامل اساسی و مهم در پايداری زندگی زناشويی است. شيوع قابل توجه اختلالات عملکرد جنسی از يکسو و تاثير انکارناپذير آن بر بيماری‌های فردی، اختلافات خانوادگی و مشکلات اجتماعی، که منجر به افزايش طلاق در اجتماع شده است؛ از سوی ديگر، ضرورت بهره‌مندی از تدابير مناسب جهت پيشگيری از اين اختلالات را روشن می‌سازد.»
 
همچنین در بخشی از کتاب «سلامت جنسی» درباره به اهمیت روابط عاطفی مستحکم می‌خوانید؛ «برای بسیاری از مردم رابطه عاشقانه یکی از پرمعناترین جنبه‌های زندگی را تشکیل می‌دهد که منبع الهامی مهم در جهت سرشار نمودن ازندگی است. نیاز انسان به داشتن روابط، به ویژه عاشقانه ذاتی اما توانایی ساختن یک رابطه عاشقانه سالم مهارتی یاد گرفتنی است. شواهد علمی مطرح کرده‌اند که توانایی فرد در تشکیل یک رابطه پایدار از دوران نوزادی با اولین تجربه‌های یک کودک از کسی که مراقب اوست شروع می‌شود کسی که نیازهای کودک را به غذا مراقبت محبت محافظت تحریک و تماس اجتماع دبرآورده می‌سازد  این روابط پایه‌ای هدف نیستند بلکه سرنوشت الگوهای رابطه را دیگران را در زندگی آینده تعیین می‌کنند.»
 
عشق چیست؟
الانی هاتفیلد استاد روانشناسی دانشگاه هاوایی درباره عشق که آغاز رابطه عاطفی و اثرگذار بر رابطه جنسی است، می‌گوید؛ عشقی که در ابتدای شروع رابطه حس می‌کنیم با عشقی که بعدها متوجه آن می‌شویم متفاوت است. در ابتدا عشق پرشور است به این معنا که حس تعلق خاطر شدید به طرف مقابل به وجود می‌آید روابط طولانی مدت نوعی عشق به همدم به وجود می‌آورند که به صورت عواطف عمیق و احساسات قوی از نوع تعهد و صمیمیت بروز می‌یابد و همین امر در سلامت جنسی بسیار نقش دارد. 
 
لازم به ذکر است در ابتدای هر فصل کتاب، نویسنده ابتدا به شرح یک نمونه واقعی درباره نوع خاصی از اختلالات جنسی پرداخته است. درواقع با مطرح کردن مشکلات گوناگون مخاطبان می‌توانند با مشابه‌یابی موارد راحت‌تر به کسب اطلاعات مورد نیاز خود بپردازند.
 
زنان مولفه‌ای پیچیده
همواره یکی از اصلی‌ترین مشکلات زوجین در روابط با یکدیگر کاهش میل جنسی در زنان است در این باره در کتاب آمده است؛ «کاهش میل جنسی تحت تاثیر عوامل جسمی و روانی مختلفی قرار دارد. بنابراین پیش از یک روش درمانی برای حل این مشکل نیاز خواهد بود. شیفرن می‌گوید؛ مشکلات جنسی زنان پیچیده‌تر است آن‌ها تنها از یک جنبه شکایت ندارند بنابراین توجه و درمان دقیق ‌تر نیاز خواهد بود.»
 
کتاب «سلامت جنسی» در 368 صفحه، با تیراژ یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات ستوده به قیمت هشتاد هزار تومان راهی بازار کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها