سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
تعطیلی 30 چاپخانه استان آذربایجان‌غربی در 6 ماه اخیر

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و کانون‌های تبلیغاتی آذربایجان‌غربی گفت: در ۶ ماه گذشته ۳۰ واحد چاپخانه در استان به‌دلیل مشکلات مالی و عدم نوسازی دستگاه‌ها تعطیل شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، امروز 11 شهريورماه به‌عنوان «روز صنعت چاپ» است. نامگذاری این روز در تقویم رسمی کشور به این نام، در سال ۱۳۷۹ و با تلاش‌ اسدالله جامی، مدير كل وقت دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محقق شد.

در استان آذربایجان‌غربی، هم‌اکنون 300 چاپخانه فعال دارند که در حال حاضر ۲۲۰۰ نفر مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۱۱۰۰ نفر مستقیم فعالیت دارند. به مناسبت گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ صبح امروز نشست خبری مشترک مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی و رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی، در این نشست خبری که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، افزود: استان آذربایجان‌غربی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی در این صنعت برخوردار است؛ اما متاسفانه از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده نشده است. باید با جذب سرمایه‌گذاری در حوزه چاپ و نشر این صنعت را به جایگاه اوج قبلی خود بازگردانیم که در این راستا مطبوعات و رسانه‌ها می‌توانند تاثیر بسزایی داشته باشند.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه هیچ استانی به اندازه آذربایجان‌غربی چنین ظرفیتی در صنعت چاپ ندارد و اتحادیه باید برای آینده برنامه داشته باشد، گفت: ساماندهی مراکز چاپ در سطح استان، مستلزم هم‌افزایی و تعامل بین دستگاه‌های متولی است.
 
این مقام مسئول ادامه داد: در صنعت چاپ استان می‌توان با ایجاد شهرک ویژه با توجه به همسایگی با چند کشور و استفاده از ظرفیت مناطق آزاد تجاری به توسعه این صنعت کمک کرد.
 
خدایاری با بیان اینکه استان آذربایجان‌غربی چسبیده به استان‌های محروم است و باید به امر سرمایه‌گذاری در این بخش توجه ویژه شود، اظهار کرد: احیای پیشینه چاپ استان و تاسیس موزه چاپ و کتابت امری مهم است و افتتاح این موزه به شناساندن پیشینه چاپ استان کمک شایانی خواهد کرد.
 
وی ایجاد شهرک صنعتی و دانشکده مخصوص صنعت چاپ در استان را هم امری ضروری عنوان کرد.

تعطیلی ۳۰ چاپخانه استان در 6 ماهه نخست سال 99
رئیس اتحادیه چاپخانه داران و کانون‌های تبلیغاتی آذربایجان‌غربی نیز در این نشست گفت: در ۶ ماهه گذشته ۳۰ واحد چاپخانه در استان به دلیل مشکلات مالی و عدم نوسازی دستگاه‌ها تعطیل شدند.

وی عدم حمایت از صنعت چاپ استان و بیمه و دارایی را بزرگترین معضل چاپخانه‌داران استان عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه استان ظرفیت‌های خوبی در حوزه صنعت دارد ولی عدم حمایت برخی سازمان‌ها و ادارات، باعث شده این صنعت با رکود مواجهه شود و حتی با تعطیلی یا ورشکستی برخی واحدها مواجه باشیم.

این مسئول بیان کرد: تا ۶ سال گذشته آذربایجان غربی جزو ۳ استان برتر کشور در حوزه چاپ و نشر بوده ولی در حال حاضر به‌دلیل نبود دانش علمی به‌ویژه در چاپ سه‌بعدی، عدم حمایت برخی سازمان‌ها و عدم پرداخت تسهیلات برای به‌روزرسانی ناوگان چاپ استان رتبه فعلی استان در کشور کمتر از 10 نیست.

محبی اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰۰ واحد مجاز چاپ در استان فعالیت دارند و بیش از ۳۰۰ واحد غیرمجاز نیز در استان وجود دارند که در روزهای اخیر ۸۰ واحد از آنها تنها در خوی شناسایی شده است که باید به این امر نیز توجه ویژه شود.

وی با تاکید بر اینکه در زمان شیوع ویروس کرونا و مصادف شدن آن با ایام عید در استان خسارت زیادی به صنعت چاپ وارد شد و بیشتر سالنامه‌ها، کاتولوگ‌ها و سررسیدها برگشت خورد، گفت: مطالبات زیادی صنعت چاپ استان از ارگان‌هایی از جمله علوم پزشکی و آب و فاضلاب استان دارند و می‌توان گفت خرید ما به‌صورت نقد بوده ولی فروش نسیه است.
 

موزه چاپ و کتابت آذربایجان‌غربی به‌زودی افتتاح می‌شود
محبی ادامه داد: موزه چاپ و کتابت آذربایجان غربی درحال آماده‌سازی بوده و برخی دستگاه‌ها و کتب و نسخ خطی آن تهیه شده و هم زمان با افتتاح تالار مرکزی ارومیه افتتاح می‌شود.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران مشکل بیمه، مالیات، شرایط کرونایی، گرانی کاغذ و مواد اولیه، عدم مساعدت ادارات و بانک‌ها برای خرید و نوسازی دستگاه‌های به‌روز چاپ، برون‌سپاری و سفارش از استان‌های دیگر را ازجمله مشکلات اصلی صنعت چاپ در استان آذربایجان غربی عنوان کرد و خواستار همکاری بانک‌ها در اعطای تسهیلات کم‌بهره برای نوسازی صنعت چاپ استان شد.

انتشار ۲۲۴ عنوان کتاب در آذربایجان‌غربی طی سال گذشته
رسول بابازاده، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی نیز در این نشست با اعلام این خبر که در سال گذشته ۲۲۴ عنوان کتاب در استان منتشر شده است، گفت: حمایت و توسعه صنعت چاپ و چاپخانه‌داران نیاز اصلی استان است، و با توجه به سابقه صنعت چاپ در استان نیاز است با دریافت تسهیلات و نوسازی صنعت چاپ و بهره‌گیری از چاپ مارکت به قطب این صنعت در کشور تبدیل شویم.
 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی با اشاره به واحدهای متضرر از کرونا در استان ادامه داد: از واحدهای چاپی متضرر از کرونا که تعطیل شده‌اند برخی با پرداخت تسهیلات و یا نوسازی دستگاه‌ها در حال بازگشت به فعالیت هستند.

وی در پایان به نقش رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: یک سری قابلیت و توانمندی در صنعت چاپ وجود دارد که باید از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها