پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
پایه‌گذاری تبلیغ در حوزه‌های علمیه با ذکر مصائب اباعبدالله

مرحوم آیت‌الله طبسی نجفی پایه گذار تبلیغ در حوزه‌های علمیه است که این کار را با ذکر مصائب اباعبدالله از بحارالانوار انجام می‌داد. متاسفانه علیرغم اثرگذاری بسیار او صرفا دو کتاب درباره‌اش منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اکنون دیگر دهه‌هاست که رسم شده طلاب علوم دینی در ایام خاص سال به سفرهای تبلیغی بروند. اما این سفرها حداقل تا دوره آیت‌الله موسس شیخ عبدالکریم حائری در حوزه‌های علمیه رسم نبوده است، اما آیا می‌دانید که چه کسی این رسم را در حوزه پایه‌گذاری کرد؟

خراسانی‌ها با اسم آیت‌الله حاج شیخ محمدرضا طبسی نجفی آشنایی دارند و خاندان او بویژه فرزندان و نوه‌هایش اکنون از اساتید مبرز حوزه‌های علمیه هستند. (آیات حاج شیخ نجم الدین طبسی و محمدجواد مروجی طبسی از فرزندان او هستند.)

مرحوم آیت‌الله حاج شیخ آقا بزرگ تهرانی صاحب کتاب «الذریعه» درباره او نوشته است: «چون در روز مبعث خاتم پیامبران (ص) از سامراء به نجف اشرف برای زیارت سرور اوصیاء امیرالمؤمنین (ع) شرفیاب گشتم، از حسن اتفاق برخورد كردم به دانشور مورد اعتماد بزرگان و دست پرورده مجتهدان بزرگوار، عالم عامل و فاضل كامل، دارای مزایای ارجمند و آثار زیبا و ارزشمند، محقق مدقق، صاحب تألیفات ممتع و آثار كم نظیر، فخر شیعه و مایه قوام شریعت، علامه پارسای تقواپیشه، مولانا حاج شیخ محمدرضا مشهور به مروّج طبسی قمی‌- كه خدای امثال وی را فراوان كند و شریعت محمدی را به وجود او تأیید نماید...»

مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت‌الله العظمی وحید خراسانی درباره ایشان فرموده‌اند: «اگر ۹ نفر همانند مرحوم طبسی بودند، نجف اشرف از نشاط تبلیغی همانند قم می‌شد.» همچنین مرحوم آیت‌الله العظمی سیداحمد شهرستانی نیز درباره ایشان در جایی گفته بودند: «جلسه‌های دینی در نجف اشرف وجود نداشت و ایشان (آیت الله طبسی) چنین جلسه‌ای تشکیل فرمودند... و بعد از تاسیس آن به دست ایشان این سنخ جلسات و هیئات دینی در نجف اشرف بسیار رایج شد.»

مختصری در زندگینامه آیت‌الله طبسی نجفی
مرحوم آیت‌الله طبسی نجفی کسی است که سنت تبلیغ در حوزه‌های علمیه را پایه گذاری کرد. او در مشهد به دنیا آمد و تحصیلات علوم دینی را نیز در کنار مرقد مطهر حضرت ثامن الحجج آغاز کرد و از محضر استادانی چون ادیب نیشابوری و شیخ کاظم دامغانی استفاده کرد. به سال ۱۳۴۰ قمری متوجه شد که شیخ عبدالکریم حائری به دعوت عده‌ای از علما و بزرگان قم، برای تاسیس حوزه علمیه، همراه جمعی از فضلا از اراک به قم آمده‌اند.

به همین دلیل با برخی از علمای مشهد به ویژه آیت الله شیخ هاشم خراسانی مشورت کرد و با دریافت معرفیی نام از ایشان برای تحصیل به قم رفت و به دستور آیت‌الله شیخ عبدالکریم در مدرسه فیضیه ساکن شد. به سال ۱۳۴۸ هجری قمری با دریافت اجازه اجتهاد از استادش حضرت آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم و بزرگانی چون مرحوم آیت الله العظمی نایینی و مرحوم آیت الله آقا ضیاالدین عراقی می‌توانست رساله عملیه خود را منتشر کند، اما برای مدت طولانی قم را ترک کرد و به نجف اشرف رفت. ایشان بعدها به اجبار دیکتاتور عراق مجددا به قم بازگشت و آذرماه ۱۳۶۳ در قم دعوت حق را لبیک گفت.

متن اجازه اجتهاد مرحوم آیت‌الله آقا ضیا عراقی به مرحوم آیت الله طبسی چنین است: «عالم عامل و فاضل كامل، تكیه گاه و پشتیبان فقهای راشدین و عماد فضلا و مجتهدین، شیخ بزرگوار و پك سرشت، ركن مورد اعتماد، غوّاص دریای دانش و محور تقوا و حلم، افتخار اعلام، شخصیت مورد وثوق و سربلند و ستوده همگان، كنز عرفان و نحریر زمان، دانشور راه یافته (به قله كمال) شیخ محمدرضا طبسی كه از وطن خود به نجف مهاجرت كرد و با جدیت و كوشش فراوان در محضر بزرگان و بهره گیری از عنصر زمان چنان كوشید كه به مقصود نائل آمد و مجتهدی عادل شد، پس او را سزد كه به آنچه استنباط كند، عمل نماید و در مسائلی كه اجتهاد كند، تقلید بر او حرام است و او از همان اختیاراتی برخوردار است كه مجتهدان در زمان غیبت امام عصر (عج) از آن برخوردارند و او را به تقوای الهی توصیه می‌كنم كه بهترین زاد راه آدمی ‌است.»

چگونگی بنیانگذاری تبلیغ
مرحوم آیت الله طبسی حدود سال‌های ۱۳۴۲ یا ۱۳۴۳ قمری که در قم مشغول به تحصیل بود مشق تبلیغ و تمرین منبر رفتن را آغاز کرد. وی در این باره نوشته است: «زمانی که در مدرسه فیضیه بودم، شب‌های پنجشنبه جلد دهم بحارالانوار را باز می‌کردم و مصائب سالار شهیدان حضرت اباعبدالله را از روی کتاب برای جمع دوستان حاضر در حجزه می‌خواندم و بدین وسیله همراه هم مجلس عزای امام حسین را برپا می‌کردیم، کم‌کم حجره‌های دیگر هم باخبر شدند و آنان نیز به حجزه ما می‌آمدند و در این مجلس شرکت می‌کردند.»

ایشان در روایت دیگری نوشته‌اند: «در زمان طلبگی ما این گونه رسم نبود که آقایان برای تبلیغ مسافرت کنند و منبر بروند، ابتدا من و تعدادی از دوستان یعنی آقایان شیخ علی اصغر صالحی، شیخ غلامعلی مازندرانی، سید محمد قزوینی و شیخ محمد بروجردی در یکی از حجره‌های مدرسه فیضیه جلسه‌ای تشکیل دادیم، شب‌های پنجشنبه جمع می‌شدیم و هر هفته یکی نفر از ما احادیثی از جلد دهم بحارالانوار را می‌خواند که نوعی تمرین محسوب می‌شد. رفته رفته حجره کنار ما که آقای شیخ محمدحسین ساوجی در آن ساکن بود و دیگر حجره‌ها این روش را ادامه دادند، کم کم این کار گسترش یافت و دوستان به ضرورت امر تبلیغ و منبر واقف شدند.»

این تلاش مبتکرانه مرحوم آیت‌الله طبسی سبب شد تا فصلی نو در تاریخ حوزه‌های علمیه رقم بخورد و حوزه نشر معارف خود را به سراسر ایران و بعدها جهان آغاز کند. نخستین سفر تبلیغی آیت‌الله طبسی نیز پس از پنج سال حضور تحصیلی ایشان در حوزه علمیه قم رقم خورد. آن سال پدر ایشان مرحوم شیخ عباسعلی طبسی طی نامه‌ای درخواست کرد تا برای دیدار خانواده و اقوام به طبس بیاید.

مرحوم آیت‌الله طبسی پیش از بستن بار سفر طی نامه‌ای از استاد خود آیت‌الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری برای این سفر کسب اجازه کرد و گویا مدت سفر در ایام تعطیل حوزه بود. شیخ موسس در پاسخ نامه با توجه به فعالیت‌های او نوشت که منبر رفتن را فراموش نکند. متن پاسخ به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
چون ایام تعطیلی است، ماذون هستید الی بیستم شوال را در آن صوب باشید. ولی جنابعالی در جهت منبر داشتن شهر صیام، هرجا باشید در بیان احکام شرع و نشر اخبار کوتاهی ننمایید.
ما را از دعا فراموش ننماید. والسلام علیکم و رحمه اللله و برکاته فی نوزدهم شعبان المعظم ۱۳۴۶ الاحقر عبدالکریم الحائری».

نکته مهم این است که مرحوم آیت‌الله موسس از شاگرد خود اکیدا می‌خواهد که در این سفر خود را ملزم به تبلیغ معارف دینی و بیان احکام شرعی بداند، گویی که اجازه مرخصی برای این سفر مشروط به تبلیغ و بیان احکام و اخبار است.

رواج سفرهای تبلیغی
گویا پس از گسترش جلسات تبلیغی محدود در مدرسه فیضیه، حوزه علمیه قم قدم در راهی نو گذاشت و برای اولین بار عده‌ای از فضلا را راهی شهرستان‌ها کرد. شخص مرحوم آیت الله حائری از مهم‌ترین مشوقان در عرصه تبلیغ بود. مرحوم طبسی در این باره این سفرها نوشته است: «دهه آخر صفر من به ساوه رفتم و دوستان هم نقاط دیگر را برای امر تبلیغ انتخاب کردند. مثلا مرحوم سید محمد داماد، آشتیان را انتخاب کرد و مرحوم انصاری به یزد رفت. یک سفر هم بنده و مرحوم شیخ ابوالفضل زاهدی به آباده شیراز رفتیم.»

مرحوم طبسی همچنین درباره نگاه ویژه آیت الله موسس شیخ عبدالکریم حائری نیز نوشته است: «مرحوم آیت الله حائری به این مساله تبلیغ علاقه فراوان نشان دادند و از آن حمایت کردند. مرحوم حاج شیخ مردی روشن و فکور بود و در امور بسیار خوب می‌اندیشید. مثلا در همین تبلیغ و منبر رفتن از اصل کار حمایت می‌کردند، اما دیگر راضی نبودند هرکس با هر قدر معلومات و هر شرایطی منبر برود. ایشان تا به افراد اطمینان پیدا نمی‌کردند، اجازه منبر رفتن را نمی‌دادند و به این جهت افراد را امتحان می‌کردند.

بادم هست که یک آقا شیخ یزدی بود که بسیار اصرار داشت برای تبلیغ اعزام بشود و از مرحوم حاج شیخ اجازه می‌خواست. مرحوم حاج شیخ به ایشان فرمودند: منبر بروید تا منبر شما را ببینم. وقتی حاج شیخ منبر او را دید فرمود: خیر تو به درد منبر نمی‌خوری و نباید تبلیغ بروی.»

رهنمودهای تبلیغی
مرحوم آیت الله طبسی بسیار تاکید داشت که یک مبلغ باید با شرایط لازم و با دست پر از تقوی و اخلاص و علوم پا به محل تبلیغ بگذارد تا بتواند در نفوس مردم اثرگذاری کند. از ایشان رهنمودهای تبلیغی مهم برای طلاب نسل امروز به یادگار مانده است که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

همیشه یک دستتان روی قرآن و دست دیگرتان در دست اهل بیت باشد.
اگر در محل تبلیغتان عالمی دارید، سلام مرا به او برسانید و به من خبر دهید تا کتابی برایش بفرستم.
کیفیت ارشاد و تبلیغ به آن نیست که پرسشگر را از خود برنجانیم. با کمال مسالمت با مردم کنار بیایید و مردم را از خود متنفر نکنید تا نتیجه مطلوب بگیرید.
اگر از شما سوالی پرسیدند ک جواب آن را می‌دانید، پاسخ دهید و الا بگویید نمی‌دانم.
از ما توقع این است که بهترین اخلاق را با مردم داشته باشیم. علم تنها کافی نیست، اخلاق هم لازم است.
و ارشادات دیگر که در کتاب‌ «سیره تبلیغی فقیه خراسان» درج شده است.

معرفی کتاب
متاسفانه علیرغم تاثیرگذاری بسیار مرحوم آیت الله طبسی نجفی صرفا دو کتاب به همت آیت‌الله محمدجواد مروجی طبسی درباره ایشان منتشر شده است. کتاب نخست «فقیه خراسان: مروری بر زندگینامه و خاطرات مرحوم آیه‌الله العظمی حاج شیخ محمدرضا طبسی‌ نجفی» نام دارد که به سال ۹۳ با شمارگان هزار نسخه، ۶۰۰ صفحه و بهای ۲۸ هزار تومان منتشر شده است. کتاب ۱۹ فصل دارد که در آن از تولد تا تحصیل و امر تبلیغ و تدریس و زندگی و خاطرات مهم آیت‌الله طبسی نجفی نوشته شده است. این کتاب به خوبی توانسته است به معرفی آیت‌الله طبسی به نسل جدید اقدام کند. کتاب همچنین گزارش تصویری خوبی هم از عکس‌های مرحوم آیت الله دارد که هرکدام داستانی دارند.

«سیره تبلیغی فقیه خراسان» دیگر کتاب است که به سال ۱۳۹۶ با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۸۸ صفحه و بهای هفت هزار تومان توسط انتشارات دارالرسول منتشر شده است. این کتاب دومین اثری است که مرکز احیای آثار مرحوم آیت‌الله طبسی منتشر کرده است. کتاب ۶ فصل دارد با این عناوین: «مروری کوتاه بر زندگی آیت الله طبسی»، «آغاز فعالیت تبلیغی»، «اهتمام به امر تبلیغ»، «شیوه‌های تبلیغ»، «دستاوردهای تبلیغی» و «رهنمودهای تبلیغی».

علیرغم این دو کتاب ضرورت دارد تا پژوهشگران، مورخان و همچنین پژوهشگران حوزه تاریخ شفاهی به زندگی و آثار این شخصیت مهم و اثرگذار بپردازند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • باقر ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    خدا خیرتان دهد که از این بزرگمرد یادی کردید، حوزه که خواب است در پاسداشت یاد و خاطره این بزرگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها