جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
تأثیر درونی‌پذیری رمان برای مخاطب با راهکارهای جامعه‌شناسانه

محسن مسعودیان گفت: جامعه ما در پی کشف راهکارهایی است که عمدتا از طریق رسانه‌های مختلف بیان نمی‌شود، اما از طریق رمان می‌توان تجربه زیست و تخیل‌گونه نویسنده را با کمک یک جامعه‌شناس به‌عنوان خوراک فکری و راهکار عملی به مخاطب ارائه داد و تأثیرش دوچندان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، محسن مسعودیان؛ استاد دانشگاه و جامعه‌شناس، شامگاه پنجشنبه (6 شهریورماه) در آئین معرفی رمان «سپید آرام» در کافه کتاب تسنیم دامغان، گفت: رمان «سپید آرام» قاعدتا رویکردی دارد که در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 رمان‌نویسان به آن سبک و سیاق پرداختند و قوی‌ترین آن‌ها رضا جولایی است.

وی ادامه داد: ممزوج‌کردن امر سیاسی و اجتماعی با عشق از نویسندگان نسل جدید جامعه رخت برمی‌بندد. سبک‌های جدید نویسندگی در پاسخ به نیازهای جامعه است و در نویسندگی تأثیر می‌گذارد.

مسعودیان بیان‌کرد: رمان نوشتن پاسخ به نیازهای جامعه است، مشروط به این‌که بتوانند در جامعه تحول ایجاد کند و در حقیقت دغدغه‌ای را پاسخ دهد.

این استاد دانشگاه افزود: اینکه متأسفانه با مقوله خیانت در عشق سروکار داریم و مع‌الأسف خیانت زنان به مردان را هم حتی در سنین بالا شاهد هستیم. شرافت عشق و خیانت عشق یک توامانی در امر جامعه‌شناسی دارد و باید بررسی‌شود که آیا زیست دو نفره ما مشکل دارد یا زیست زناشویی مورد دستخوش تغییرات روزگار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه با رشد روزافزون تکنولوژی در مرحله گذر از این وضع هستیم، گفت:  آدمی که قبلا در پستو بود از فضای خفقان، خفه‌گی‌ها و از درون‌بودن‌ها خارج شد؛ در واقع اگر برای صفات زنانه نتوانیم تدبیری بیاندیشیم و فارغ از جنسیت انسان بودن بنگریم، عملا درخواست برای نفس کشیدن و دیده شدن «سپید آرام» پدید می‌آید.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: در گذشته عمدتا خیانت را مردانه می‌پنداشتند و آن‌را به مردان اختصاص می‌دادند، اما اگر منصفانه نگاه کنیم در شرایط فعلی کمی متفاوت شده است.

مسعودیان تأکید بر اینکه به‌زیستن را بلد نبوده و گفتگومحور نیستیم، ادامه داد: رمان‌نویسان با هم‌افزایی با متخصصان حوزه‌های مختلف و در معرض نقد آنان قرارگرفتن، می‌توانند بخش بزرگی از حوزه ادبیات‌شان را ترمیم کنند.

 

مهسا حبیبیان؛ نویسنده کتاب نیز در بخش دیگری از این برنامه، گفت: «سپید آرام» داستان زندگی زنی به نام ماهرخ، از نوجوانی تا میان‌سالی است که در شهر کویری کوچکی (دامغان) با حداقل امکانات زندگی می‌کند، اما همواره درپی شناخت خود و دنیای اطرافش برای بهتر بودن و بهتر شدن به دنبال مسیرهایی می‌گردد تا بتواند به تجربه‌ احساسات و موفقیت‌هایی که زنان شهرش از آن منع شده‌اند، دست پیدا کند.

وی افزود: ماهرخ در زندگی‌اش با چالش‌های احساسی و حوادث زیادی روبه‌رو می‌شود و تلاش می‌کند تا در گذر از این راه تسلیم جامعه، خانواده و حتی خودش نشود. او نه تنها می‌کوشد که با تمام تبعیضات و تعصبات اجتماعی و سنتی شهرش به‌جای کنار آمدن، مبارزه‌ کند، بلکه تصمیم می‌گیرد این شجاعت و جسارت را به دختران اندکی که در شهرش به آینده‌ای روشن امید دارند، القا کند. او عاقبت موفق می‌شود از جایگاه یک دختر کارگر در شهری کوچک، خود را به موقعیت اجتماعی مطلوبی در پایتخت برساند اما در می‌یابد که یکی از دلایل مهم موفقیتش، همراهی مردانی بوده که در کنارش به او انگیزه داده‌اند و او را تحسین‌کرده‌اند.

این نویسنده جوان اظهار کرد: ماهرخ همواره آرزو می‌کند که به اندازه‌ای که دختران و زنان جسور در کشورش زندگی می‌کردند، کاش مردانی در کنار آن‌ها بودند که رها از بندهای کورکورانه به دختران، خواهران، همسران و مادرانشان کمک می‌کردند تا زیباتر، امن‌تر و جسورتر زندگی کنند.

حبیبیان گفت: رمان «سپید آرام» که مدت هفت سال ایده‌ آن به‌صورت پی‌رنگ در ذهنم بود، نه فقط به‌صورت ایده بلکه زندگی زنان در دهه 20 و 30 قبل از انقلاب با مشکلات و تعصباتی که در آن زمان در شهرهای کوچکی مثل دامغان وجود داشت را به رشته تحریر درآوردم که در قالب رمان در 10 فصل نگاشته‌ شد که نگارش آن سه سال زمان برد.

کافه کتاب تسنیم، هر هفته پنجشنبه‌ها در سرای فرهنگ دامغان (خانه تسنیم) برگزار می‌شود و اهالی کتاب ضمن معرفی کتاب، تجربیات و اندوخته‌های‌شان از کتاب‌های مختلف را به اشتراک می‌گذارند. جلسه این هفته با حفظ و رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی به معرفی رمان «سپید آرام» اثر نویسنده دامغانی مهسا حبیبیان اختصاص ‌یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها