جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
نقد کتاب نوعی احترام به نویسنده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ غربی در جلسه نقد و بررسی کتاب «درسهای عاشورا»، گفت: نقد یک کتاب، نوعی احترام به کتاب و ارج نهادن به کار مولف است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان ‌غربی، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر خدایاری؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌ غربی در جلسه نقد و بررسی کتاب «درسهای عاشورا» تألیف سیامک مختاری، اظهار کرد: نقد نشانه نوعی احترام است، محتوا برای کسی که نقد می‌کند ارزشمند بوده و نوعی احترام به مقام و منزلت و حرمت قلم است.

وی افزود: نقد نوعی املا یا غلط‌گیری نیست، بلکه انشاء است و انشاء بهترنویسی است و بیشتر از اینکه به محتوا توجه شود به شکل کتاب هم توجه می‌شود. می‌توان گفت از جلد کتاب گرفته تا چاپ، قالب، اندازه، صفحه‌آرایی و فصل‌بندی موردتوجه است.

این مسئول فرهنگی، درباره همخوانی محتوا و‌ متن، گفت: مولف کتاب از منظری آنچه در درون داشته در صفحات کتاب منعکس کرده است.

حجت‌الاسلام خدایاری ادامه داد: نگاه دانشگاهیان با غیردانشگاهیان فرق دارد. نگاه دانشگاهی طوری است که کلا به فهرست کتاب و مقدمه نگاه می‌کنند و از همان‌جا شروع می‌کنند تا پایان کتاب. اینکه چیزهایی که در شکل کتاب مدنظر بوده، رعایت شده یا نه و آیا در  قالب موردنظر گنجانده شده است.

وی خطاب به نویسنده کتاب، بیان کرد: در کتاب «درسهای عاشورا» شش یا هفت مورد از معارف عاشورا را بیان کردید، درحالی‌که می‌توانستید از ابتدا بنویسید معارف عاشورا، بعد منابع را پایین هر فصل بنویسید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ غربی،‌ افزود: ارتباط، انسجام و بعد  نویسندگی مهم بوده که پدیده‌ای بسیار پیچیده است.
 

در بخش دیگری از این نشست، سیامک مختاری؛ نویسنده کتاب، در معرفی اثرش، گفت: واقعه عاشورا مانند دریای بی‌کرانه‌ای است که سرشار از گوهرهای پرشمار می‌باشد و یک عمر می‌توان از آن سخن گفت و به نکات بدیع و تازه کاربستی و راهبردی رسید.

وی ادامه داد: کار امام حسین (ع) کاشتن بود نه کشتن، چنانکه اقبال لاهوری می‌گوید: «در زمین کربلا بارید و رفت / لاله در ویرانه‌ها کارید و رفت»

در این نشست همچنین جمعی از استادان و صاحب‌نظران این حوزه به نقد و بررسی کتاب پرداختند و پیام کتبی دکتر نزهت نیز قرائت شد. شعرخوانی استاد بیت‌الله جعفری در مقام سید و سالار شهیدان، حسن ختام این برنامه بود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها