چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
یارانه طرح‌های حمایتی در اردبیل دو برابر نمایشگاه استانی کتاب بود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: سال گذشته برای نمایشگاه کتاب اردبیل حداکثر ۸۰ میلیون تومان یارانه پرداخت شد اما در یک سال اخیر در هر فصل حداقل ۴۰ میلیون تومان (و درمجموع حدود ۱۶۰ میلیون تومان) یارانه به طرح‌های فصلی خرید کتاب در استان اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، سید ناصر اسحاقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، در جلسه بررسی کم و کیف طرح‌های حمایتی و تشویقی کتاب، گفت: طرح‌های فصلی کتاب در راستای حمایت از اقتصاد فرهنگ و هنر و پشتیبانی از اقشار فرهنگی شکل می‌گیرد و یکی از مزایای آن این است که یارانه مستقیماً به دست خریدار می‌رسد.
 
وی افزود: مزیت دیگر این طرح‌ها این است که این رویداد در هر فصل برگزار می‌شود؛ اما نمایشگاه‌های استانی و سراسری نهایتاً سالی یک‌بار و البته متقاضی، هم خرید حضوری و هم غیرحضوری را تجربه می‌کند؛ چون اغلب کتابفروشان عضو طرح، فروش اینترنتی را هم در برنامه خود دارند؛ در حالی که در نمایشگاه کتاب چنین امکانی نداریم. ضمن اینکه علاقه‌مندان و متقاضیان، هر کتابی را از هر کتابفروشی شهر می‌توانند تهیه کنند و محدودیتی در این باره ندارند.

ااسحاقی ادامه داد: از جایگاه برگزارکننده و از منظر یک مخاطب، نمایشگاه سراسری را فستیوال و جشنواره کتاب می‌دانم اما فکر می‌کنم مزایای طرح‌های فصلی بیشتر از آن باشد.  

وی اذعان کرد: یارانه سالانه‌ای که در این بخش صرف می‌شود، دو برابر میزان نمایشگاه سراسری است؛ به این ترتیب که سال گذشته برای نمایشگاه کتاب اردبیل حداکثر ۸۰ میلیون تومان یارانه پرداخت شد اما در یک سال اخیر در هر فصل حداقل ۴۰ میلیون تومان و مجموعاً حدود ۱۶۰ میلیون تومان یارانه به طرح فصلی خرید کتاب در استان اختصاص یافته است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اضافه کرد: اینکه گفته می‌شود تیراژ کتاب پایین است یا قیمت آن بالا، از جمله مواردی است که وابسته به وضعیت اقتصادی کشور و شرایط روز از جمله قیمت دلار بوده و از دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج است. تنها اتفاقی که افتاد تلاش‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تامین کاغذ با دلار ۴۲۰۰ بود که با اقدام به‌موقع توانستند بخشی از مشکل را رفع کرده و شرایط را سامان دهند.
 
وی تصریح کرد: یکی از پیشنهادهای ما این بود که کتابفروشان، تعاونی و مرکز پخشی تشکیل دهند که با مراکز پخش شهرهای بزرگ ارتباط بگیرند تا به این شکل آثار استانی وارد چرخه پخش سراسری ‌شوند اما از آنجایی که اغلب ما در کار جمعی ضعف داریم این اتفاق نیفتاده و نبود انجمن چاپخانه‌داران، کتابفروشان یا نویسندگان از جمله مواردی است که دست به دست هم می‌دهند تا در حوزه نشر و پخش کتاب به مشکلاتی مثل کاهش شمارگان کتاب بربخوریم. رزومه‌سازی‌های اداری و سازمانی هم معضلی در کنار دیگر مشکلات است که نیاز به ساماندهی و رسیدگی دارد.
 
اسحاقی در خصوص کتابفروشان و تخصیص بیمه هنرمندان به آنان نیز گفت: بر اساس آنچه در آیین‌نامه آمده، خود شخص باید فعالیت فرهنگی - هنری داشته باشد؛ به این ترتیب، فردی که فعالیت صنفی و پروانه کسب دارد، مشمول بیمه خویش‌فرما می‌شود. کتابفروشان به عنوان کارآفرین با پروانه کسب خود می‌توانند کد کارگاهی بگیرند و خود را بیمه کنند؛ به این حوزه، بر اساس آیین‌نامه، بیمه هنرمندان تعلق نمی‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها