شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
بهبود سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های آموزشی/ رنگ و بوی مباحث علمی در داستان‌های تخیلی 

پروین پناهی، یکی از مولفان مجموعه 36 جلدی «بهبود سواد خواندن کودکان» معتقد است دانش‌آموزان در این مجموعه می‌توانند همزمان با خواندن داستان‌های شیرین با روایت طنز یا ماجراجویانه و تخیلی، رنگ و بویی از مباحث علمی دوران تحصیلشان را هم درک کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «بهبود سواد خواندن کودکان» عنوان مجموعه ٣۶جلدی است که به تازگی از سوی نشر نشانه برای پایه‌های اول تا ششم ابتدایی منتشر شده است. اهمیت خواندن و تأثیر آن در یادگیری برکسی پوشیده نیست. از آن‌جا که خواندن یکی از مهم‌ترین بخش‌های ادراکی است و در عین حال، فهمیدن متن نیز دارای فرآیندهای متفاوتی است، در خلق قصه‌های این مجموعه برای سنجش و تبیین فرآیند فهمیدن به روش مطالعات پرلز و چهار سطح تمرکز، استنباط، تفسیر و ارزیابی توجه شده است.
 
این مجموعه شامل شش بسته کتاب ویژه شش پایه ابتدایی با رویکرد علمی است و بسته ویژه هر پایه نیز دارای شش قصه با محوریت درس‌های ریاضی، فارسی، علوم و... است که از سوی حمید اباذری، پروین پناهی، لاله جعفری، معصومه میرابوطالبی و نیلوفر نیک‌بنیاد نوشته شده و گروه متعددی از تصویرگران کتاب کودک آن را تصویرگری کرده‌اند.

پروین پناهی درباره این مجموعه به ایبنا گفت: تقویت سواد خواندن (پرلز) برنامه‌ای ابتکاری است که برای ارزیابی توانایی خواندن کودکان به کار می‌رود. این آزمون تاکنون در 35 کشور دنیا (با فواصل زمانی) مورد ارزیابی قرار گرفته است؛ و نتایج به دست آمده از آن حاکی از تاثیرات مثبتی است که در روند پیشرفت تحصیلی کودکان مشاهده شده است. تقویت سواد خواندن و کمک به بهبود آن، یکی از مجموعه مطالعات گسترده‌ای است که انجمن بین‌المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (آی ای آ) به دست آورده است و هدف نهایی آن بالابردن سطح یادگیری در درون نظام‌های آموزشی است.

بهبود سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های آموزشی
این نویسنده ادامه داد: علاوه برآن این برنامه سعی داشته بهبود سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های آموزشی مربوط به فرایند تدریس و یادگیری را هم پوشش دهد. این تحقیقات آموزشی در سطح بین‌المللی و بر اساس چهارچوب‌های علمی و استانداردهای جهانی صورت گرفته است، از این رو می‌توان به نتایج به دست آمده با دقت بیشتری توجه کرد.

وی افزود: اگر بخواهیم به برخی از این تاثیرات مثبت اشاره کنیم، می‌توانیم به درک مطلب بهتر، تفسیر و استنتاج از متون درسی و غیر درسی، ذخیره اطلاعات و بهبود عملکرد دانش‌آموزان در فرایند یادگیری، فراگیری مهارت‌ها و افزایش تجربیات، گسترش دایره واژگانی و حتی نزدیک کردن دانش‌آموزان به زبان رسمی (برای آن‌ها که تنها به زبان مادری مسلطند) نیز اشاره کرد.
 

پناهی در ادامه بیان کرد: اما از آن جایی که یکی از مهم‌ترین نتایج پرلز(2001) در ایران، این موضوع حائز اهمیت بوده که توان دانش‌آموزان ایرانی در متون ادبی (داستانی) بالاتر از اطلاعات دانش عمومی است، برآن شدیم تا با دوستان نویسنده و ناشر، همچنین کارشناشان و مسئولان آموزشی طرحی را بر این مبنا پیش ببریم. این که در یک برنامه‌ریزی مدون برای کودکان پایه‌های اول تا ششم دبستان، داستان‌های کوتاهی بنویسیم، که به طور غیرمستقیم به برخی از مسائل علمی در کتاب‌هایشان اشاره کند و خوشبختانه بازخورد خوب و مثبتی هم گرفتیم.

رنگ و بوی مباحث علمی در داستان‌های تخیلی 
وی درباره هدف از تالیف این مجموعه گفت: تلاش بر این بود که در همان حین که دانش‌آموز یا کودک، داستان شیرینی را با روایتی طنز یا ماجراجویانه و تخیلی می‌خواند، بتواند رنگ و بویی از مباحث علمی دوران تحصیلش را هم درک کند. من به شخصه معتقدم تاثیر بهبود سواد خواندن، بهتر است در ناخودآگاه کودک صورت گیرد، نه در خودآگاه. چنانچه در عملکردهای بیرونی به خوبی شاهد بودیم که گاه کودک فراموش می‌کرد که در حال آموزش است، و این خود روش نوینی برای یادگیری غیرمستقیم و بهترین شیوه تاثیرگذاری است. یعنی همان تاثیری که در روش‌های مشابه و در بحث قصه درمانی شاهد آن هستیم.
 
پناهی درباره آثار تالیفی‌اش در این مجموعه توضیح داد: من توانستم در این مجموعه 36 جلدی، به عنوان نویسنده سهمی داشته باشم، تا کودکان آنچه را که باید، با زبان پُر مهر قصه و داستان بیاموزند. در نهایت نتیجه این همکاری برای من 17 جلد داستان در پایه‌های دوم، چهارم و ششم دبستان به یادگار گذاشت که هر کدام با یک رویکرد علمی نوشته شده‌اند. نام‌های آن‌ها عبارتند از:
پایه دوم: «جیک جیکای جیکا خانوم»، «بوفی، جفد خوابالو »، «ریزه ویزه »، «نیش پیش شماست؟» و «فوتی فروتی غوله»
پایه چهارم: «هاچّی و بالدُرین»، «تپه هفت دیو»، «ماهرود و عجوزه جادوگر»، «مقصر کیه؟»، «دیو ترشی» و «دریا چاله و ننه دریا»
پایه ششم: «دمپایی‌های شاپور»، «دو سوم دیگ»، «سبزی پلو با چاهی!»، «امیرعلی وارد می‌شود»، «آلتای» و «زندایی مارگاریتا».

نشر نشانه هر کتاب این مجموعه را با شمارگان پنج هزار نسخه و قیمت هفت‌هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها