سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶
ایجاد کسب و کار در روستاها با ره‌اندزی خانه‌های کار و فرهنگ روستایی

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌غربی از راه اندازی طرح خانه های کار و فرهنگ روستایی خبر داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در آذربایجان‌غربی، داشخانه، آخرین روستا درحوزه شهرستان مهاباد است، روستایی که بعنوان یکی از 10 روستای برتر کشور در حوزه کتابخوانی معرفی شد و کتابخانه آن از 8 سال پیش آغاز به کار کرد.
این کتابخانه دارای بیش از شش هزار جلد کتاب است و حدود 200 نفر عضو ثابت دارد، کتابخانه ای که چندسال پیش داشخانه را به یکی از 10 روستای برتر کشور در حوزه کتابخوانی تبدیل کرد.
حالا کتاب خواندن به بخشی از کار روزمره اهالی روستا تبدیل شده است و بیش از دو سوم مردم این روستای 60 خانواری عضو کتابخانه روستا هستند و به ازای هر نفر از اهالی روستا 20 جلد کتاب در کتابخانه وجود دارد که این میزان دو برابر میانگین کشوری است.

رسول بابازاده، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌غربی به همراه فرشید مرامی مسئول دبیرخانه کتابخوانی اداره کل به منظور حمایت از راه‌اندازی و شکل‌گیری کسب و کارهای فرهنگی و هنری در روستاها از روستای داشخانه مهاباد بازدید کرده‌اند.

بابازاده در این بازدید به خبرنگار ایبنا گفت:این طرح توسط دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شده و بر اساس این طرح از طریق توانمندسازی، برنامه‌ریزی مشارکتی و اقدامات حمایتی با محوریت فرهنگ و هنر مجموعه‌ای از کسب و کارهای  فرهنگی و هنری روستایی به صورت متمرکز یا غیر متمرکز در روستاها شکل می‌گیرد

وی افزود: روستای داشخانه مهاباد به خاطر فعاليت های فرهنگی، ايجاد كتابخانه مردمي و توجه اهالي اين روستا به امر كتابخوانی به عنوان روستای برگزيده كشور انتخاب شد و فعاليت های فرهنگی ويژه در كتابخانه ها، جذب مشاركت های مردمی و داشتن اعضای فعال از مهمترين دلايل اين انتخاب بوده است.

این مسئول ادامه داد: این طرح تلاش دارد با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای روستاییان در کنار احیای دانش‌ها، آیین‌ها و مشاغل بومی و به کارگیری آن در کارآفرینی زمینه افزایش مشارکت روستاییان در برنامه‌ریزی توسعه محلی را فراهم آورد.
 


 
پیشرفت فیزیکی 80 درصدی کتابخانه جدید روستای داشخانه مهاباد
سیامند جوانبخت؛ رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مهاباد نیز در این بازدید به ایبنا گفت: در دومين جشنواره روستاهای دوست دار كتاب در مجموع 820 طرح و برنامه از روستاهاي كشور شركت كرده بودند و از ميان آنها 20 روستا به مرحله داوري راه پيدا كردند و هيات داوران جشنواره از اين تعداد نيز 10 روستای برتر را انتخاب كرد.

این مسئول عنوان کرد: كتابخانه زانست روستاي داشخانه مهاباد در پاييز سال 91 با كمك و همت اهالي، اعضاي شوراي روستا و امام جماعت اين روستا فعاليت خود را آغاز كرد.

وي با اشاره به وجود كتابخانه هاي متعدد در روستاهاي مهاباد و نهادينه شدن فرهنگ كتاب و كتابخواني در اين شهرستان گفت: داشخانه مهاباد به دو دلیل یکی از محرومترین روستای منطقه شهر ویران است اولی اینکه شهر ویران منطقه متشکل از چند ده روستای حاصلخیز منطقه مهاباد در بخش مرکزی است و اینکه ولی داشخانه چون در پایین دست ترین و آخرین روستای منطقه است آب کافی از طریق شبکه کانال‌های آب کشاورزی به اندازه کافی به آن نمیرسد و چون از طرفی هم به دریاچه ارومیه نزدیک است زمین‌هایش اغلب شورزار است و این دو عامل به کشاورزی این روستا ضربه زده و از رونق انداخته است.

این مسئول ادامه داد: کتابخانه فعلی با متراژ 20 تا 25 متر فضای کوچکی دارد و برای مردم این روستا که بسیار به کتابخوانی علاقه دارند، مناسب نیست به همین دلیل درحال احداث کتابخانه دیگری به مساحت 80 مترمربع هستیم.

 

جوانبخت گفت: امیدواریم طرح کتابخانه سیار توسط اداره کل مطالعه و نیازها و پیشنهادهای خودشون را جهت راه اندازی کتابخانه سیار در روستای داشخانه و روستاهای همجوار ارایه نمایند تا بتوانیم مساعد لازم را در این زمینه فراهم کنیم.

فرشید مرامی، مسئول دبیرخانه کتابخوانی اداره کل نیز به خبرنگار ایبنا گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در روستاهای برگزیده ادوار مختلف جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب این طرح در مرحله اول در این روستاها اجرایی می شود.
 
وی افزود: در مراحل بعدی نیز پس از برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت این طرح در سایر روستاهای کشور نیز اجرایی خواهد شد.
 
بر اساس این گزارش، روستاهای برگزیده ادوار مختلف جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برای کسب اطلاع از فرایند اجرایی وشیوه و چگونگی انجام این طرح می‌توانند به سایت شبکه ترویج کتابخوانی به آدرس اینترنتی Www.bookpromotion.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها