چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
رشد 2400 درصدی چاپ کتاب در فارس از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از رشد 23 درصدی در تعداد ناشران فعال استان از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون (92 تا 99) خبر داد و گفت: در این مدت 1574 عنوان کتاب در شمارگان بیش از یک میلیون و 118 هزار جلد چاپ شده که معادل 2400 درصد رشد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت در تالار حافظ برگزار شد، گزارش کارکرد فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس را در دولت تدبیر و امید بیان کرد و گفت: به‌دلیل شرایط کرونایی چندین بار معرفی برگزیدگان نخستین جایزه کتاب سال استان فارس به تعویق افتاد اما پس از هفته دولت این مراسم با حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی در تالار حافظ به شکل محدود برگزار خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه فارس و شیراز سومین حرم اهل بیت و پایتخت تمدن و فرهنگ، جایگاه ویژه‌ای در رشد فرهنگ و هنر ایران دارد و این مهم با افزایش زیرساخت‌ها و تلاش فرهنگ‌وران و هنرمندان به دست آمده است، اظهار کرد: در این سال‌ها 109 چاپخانه جدید به ناوگان نشر و مطبوعات استان افزوده شد.
 
به گفته دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس، تعداد نشریات فعال استان به 323 نشریه رسید که شمارگان آن‌ها در این سال‌ها به 94 میلیون و 656 هزار نسخه بالغ شد. همچنین تعداد روزنامه‌های استان از 6 روزنامه در سال 92 به 12 روزنامه در سال 99 رسید.
 
وی با بیان اینکه همه شهرستان‌های فارس دارای هفته‌نامه مکتوب یا پایگاه‌های خبری هستند، افزود: همچنین مؤسسات مطبوعاتی در فارس راه‌اندازی شده‌اند که گاه تا 20 نشریه کشوری را نمایندگی می‌کنند.
 
سهرابی تصریح کرد: سرعت رشد فضاهای الکترونیک اداره را ملزم به رفع این نیاز کرده و صدور مجوز نشریات الکترونیک را به رشد 125 درصدی رساند. راه‌اندازی 63 دفتر نمایندگی مطبوعات، 106 دفتر خبرگزاری غیردولتی در کنار 8 دفتر خبرگزاری دولتی تاثیر شگرفی در آگاهی مردم استان فارس داشته است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در ادامه به حوزه نشر و کتاب هم گریزی زد و گفت: تعداد ناشران فعال رشد 23 درصدی داشت و 1574 عنوان کتاب در شمارگان بیش از یک میلیون و 118 هزار جلد چاپ شده است. این یعنی 2400 درصد رشد چاپ کتاب از سال 92 تا سال 99 و این بستر، شیراز را در سال 98 به عنوان پایتخت کتاب ایران رسانید.
 
به گفته سهرابی، صدور مجوز 138 مؤسسه نشر دیجیتال توانست جایگاه ویژه‌ای در اشتغال با بیش از 6680 نفر غیرمستقیم و بیش از 4000 شغل مستقیم در بخش فرهنگی و هنری داشته باشد. افزون بر این‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه 300 نوع مجوز خود را در پنجره‌ای یکتا گردآوری و به 30 مجوز کاهش داد.
 
وی ادامه داد: 3000 نفر از فرهنگ‌وران، هنرمندان، فعالان قرآنی و اصحاب رسانه در صندوق اعتباری هنر عضو شده‌اند که بیمه آن‌ها از این سامانه انجام می‌شود. افزون بر این‌ها 450 فعال قرآنی نیز جدای از این سامانه نیز با پشتیبانی فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیمه فعالان قرآنی در استان هستند. در عین حال امتیازات برخی از افراد که دیگر فعالیتی در زمینه‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و قرآنی نداشتند، بنا به بررسی‌های انجام شده، قطع شد.
 
دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس، بیان کرد: در سفر سال گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان فارس، تفاهم‌نامه همکاری با شهرداری شیراز بسته شد. در این تفاهم‌نامه، گذر فرهنگ و هنر نیز که از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید است، مورد تایید قرار گرفت. در این راستا 60 غرفه این گذر برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری دارای مجوز از فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته شد که از بهمن‌ماه نام‌نویسی برای آن صورت گرفت. اما با همه‌گیری بیماری کرونا، این امر به تعویق افتاد. این در حالی است که شهرداری شیراز در یک سال گذشته هماهنگی و همکاری بسیاری به ویژه در زمینه پایتختی کتاب داشت که سبب شد شیراز عنوان پایتختی کتاب را کسب نماید.
 
وی یادآوری کرد: در یک سال گذشته سه طرح مشاغل خانگی، تحفه و خسارت کرونا برای کمک به فعالیت‌های فرهنگی و هنری ر کشور وجود داشت که از استان‌هایی بودیم که بیشترین ثبت‌نامی را داشتیم. همکاران ما نیز تلاش کردند تا بتوانند بودجه اختصاص داده شده را برای کمک به فرهنگ و هنر فارس، جذب نمایند. در همین راستا، در طرح تحفه دو پرونده مراحل بانکی را به پایان رسانده‌اند و آماده دریافت وام هستند. در مورد خسارت کرونا نیز 938 پرونده با 1178 نفر اشتغال، ثبت‌نام کرده‌اند که در حال دریافت وام خود هستند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، اعلام کرد: این اداره‌کل تصمیم دارد تا در همین دولت تالار مرکزی شیراز و مجتمع‌هایی که ساخت آن‌ها آغاز شد، را به پایان ببرد. همچنین از آنجا که در یک سال آینده همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری بایستی بر بستر فضای مجازی برگزار شود، تدوین برنامه یک ساله اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از شهریور 1399 تا شهریور 1400 نیز در مراحل پایانی قرار دارد و این برنامه به‌زودی منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها